Akinek a pályája együtt indult Weinsteinével

Hatvanéves Holly Hunter színésznő.

Lakner Dávid
2018. 03. 20. 19:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oscar-jelölt filmmel tért vissza Holly Hunter. A ma hatvanéves színésznő ráadásul maga is számos fontos jelölést kapott a Rögtönzött szerelemért, így karrierje másfél évtized után újra emelkedőben van. Már ami a szakmai megítélést illeti, mert nagyobb bevételt hozó filmjei akadtak az új évezredben is. A Hihetetlen család különösen sikeresnek bizonyult 2004-ben, idén pedig mozikba kerül végre a folytatás is. Igaz, a szuperhős-famíliát bemutató animációs műben csak a hangjával tudott játszani Hunter. A Batman Superman ellen aztán még jelentősebb, 330 millió dolláros bevételre tudott szert tenni az Egyesült Államokban, a kritikai siker ott viszont elmaradt.

Hunter 1958. március 20-án született a Georgia állambeli Conyersben. Hat testvére mellett ő volt a legfiatalabb, az amerikai Délen nevelkedve pedig megtanulhatta, hogy mindenért meg kell küzdenie. A pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem drámatagozatán diplomázott, majd pályáját színházi szerepekkel kezdte, általában a naiva karakterét játszva. Nem sokkal később New Yorkba költözött, a most a legjobb női főszereplő Oscarját elnyerő Frances McDormand lakótársa lett, a nyolcvanas évek elején pedig beindult filmes karrierje is.

A The Guardian 2003-ban úgy fogalmazta meg: Holly Hunter sikere leginkább személyisége érzékiségében volt megfogható. Ebben a szerző szerint az olyanokat is simán veri, mint Julia Roberts, akiknél mindig megjelenik valami édeskés behízelgő jelleg is. A valódi érzékiség a Guardian szerint az utazásban áll, s nem az úti célban, az időzítésben, a várakozásban, a ki nem mondott dolgokban. Nem a semmiért maradt néma az 1993-as Zongoraleckében sem, amely film nem annyira a szexuális elfojtásról, mint az életbe való visszakerülésről szólt – emelte ki a brit lap. Hunter karaktere hallgatott, de játékát annál kevésbé fogta vissza, s beszélt az érzékein, gesztusain keresztül. Ada megformálásáért Hunter elnyerte aztán a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat is, a Guardian szerint pedig ezt tartja pályája legkifejezőbb szerepének.

A Magyar Nemzet ekkor, 1993. május 25-ei számában írt először a színésznőről, beszámolva Jane Campion filmjének Cannes-i diadalútjáról. A következő év májusában aztán azt írta Szabolcs Imre a kritikájában: „A félkommersz-félművész alkotások összes divatos és avítt kellékét felvonultatja a film. A némaság a világtól való elzárkózást, a brutalitás elleni tiltakozást, a zene a belső értékek őrzését jelképezi. A szerelem a legnagyobb erő a világon – hirdeti a film, szólásra bírja még a némákat is.”

Az érzékiség nem hiányzott másik fontos kilencvenes évekbeli filmjéből, A cégből sem. Sydney Pollack rendezésében Hunter a bolondos titkárnőt játszotta, aki utat mutatott Tom Cruise karakterének. A film első negyven percében még csak nem is láthattuk őt, de amint megjelent, onnantól lehetetlen volt őt nem szeretni. A Guardian szerint különc és nemtörődöm karaktere el is lopta végül a show-t a többiek elől.

Első filmes szerepe egyébként egy horrorhoz kötődött, aminek a forgatókönyvét részben Harvey Weinstein írta. A zaklatási botrányaiba belebukott producer szintén Az erdei fantommal (The Burning) mutatkozott be, jelentős sikert még nem aratva az egyébként kétségkívül félelmetes filmmel. A Zongoraleckét aztán szintén a producerhez kötődő Miramax forgalmazta. A színésznő egyébként tavaly ősszel szintén hozzászólt a történtekhez, kifejtve: a Weinstein-féle zaklatási kultúrával egyszer s mindenkorra le kellene számolni. Hozzátette, mindvégig kizárólag szakmai kapcsolatban állt a producerrel.

A nyolcvanas évek vége szép időszak volt Hunter számára, egymás után jöttek ki olyan filmjei, mint az Arizonai ördögfióka, A híradó sztárjai vagy az Örökké. Akadtak aztán olyan szerepek is, amiket visszautasított, pedig érdemes lett volna megfontolnia őket. Kevin Smith felajánlotta, hogy játssza el Istent a fergeteges Dogmában, de erre nemet mondott – helyette Alanis Morisette vállalta a feladatot. Az övé lehetett volna a Lesz ez még így se! főszerepe, de azt is inkább visszadobta, Helen Huntnak passzolva a feladatot.

A Zongoralecke után a The Atlantic szerint némiképp megrekedt Holly Hunter karrierje, és csupán három nagyobb szerep jutott neki. Ebből rögtön kettő 1995-ben: a Tökéletes másolat október közepén, az Egy békés családi ünnep pedig rá egy hétre került az amerikai mozikba. Előbbi egy pszichológiai thriller volt Sigourney Weaverrel a főszerepben, balszerencséjére viszont épp akkoriban jött ki, amikor a Hetedik is. A sorozatgyilkosos Jon Amiel-mozi ennek ellenére nem teljesített rosszul. Jodie Foster második rendezése még népszerűbb tudott lenni: a hálaadásos vígjáték jól teljesített a kasszáknál, még ha bombasikernek nem is bizonyult. Három évvel később még jött A csók című vígdráma Richard LaGravanese-től, de ezen túl Hunternek csak mellékszerepek jutottak olyan hol izgalmasabb, hol kevésbé fontos mozikban, mint a Karambol, Az élet sója és az Ó, testvér, merre visz az utad. A Coen testvérek utóbbi fekete komédiáját persze semmiképp sem érdemes kihagyni.

Catherine Hardwicke 2003-as filmje, a Tizenhárom pedig még egy újabb Oscar-jelölést is hozott Hunter számára. Így mondhatjuk, hogy a legjelentősebb szerepei női rendezőkhöz kötődtek: Campion és Fonda után Hardwicke-nél találta meg számítását. „Emlékszem, miután leforgattuk a Tizenhármat, amit Catherine-en kívül más nem rendezhetett volna meg, jött számára az első Alkonyat-epizód. Amikor viszont az abszolút siker lett, kerítettek mást, egy férfit, hogy megrendezze a következőt” – fejtegette a The Hollywood Reporternek adott idei interjújában Hunter. Hozzátéve: „Ha egy nő csinál valamit, amiből nem lesz abszolút siker, nem adnak neki második esélyt. Catherine-nél viszont épp azt láttam, hogy hiába robbantott, mégsem kaphatta meg ezt. Mindez roppant elkeserítő volt.”

Az elmúlt években olyan sorozatokban találta meg a számítását Hunter, mint a Saving Grace, A tó tükre vagy az idén indult Itt és most. Izgalmasabb filmszerepre viszont várnunk kellett tavalyig, amikor is a Kumail Nanjiani főszereplésével készült standup-vígjáték elbűvölt mindenkit. Az állhatatos édesanya szerepében Hunter is emlékezetes volt, így csak remélni tudjuk, hogy a jövő több hasonló színvonalú filmszerepet kínál majd számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.