Nem rossz, de sose lesz az igazi Lara Croft

Az új Tomb Raider-filmből is látszik, miért nagyon nehéz általában a videojáték-adaptációk dolga.

Pintér Bence
2018. 03. 20. 19:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végtelen körökben járunk: George Lucas és Steven Spielberg gyerekkori matinéhőseinek történeteiből gyúrta Indiana Jones karakterét, hogy aztán a kalandor régész főszereplésével készült filmek a kilencvenes években inspirálják a Tomb Raider-videojáték-sorozat alkotóit. A gazdag brit régész Lara Croft karakterén keresztül a játékokban Jones professzorhoz hasonlóan misztikus kalandokba keveredünk, rejtvényeket fejtünk meg és lövöldözünk vadállatokra, valamint ellenségeinkre. A rendkívül sikeres játékok nyomán aztán – bezárva a kört – a kétezres évek elején filmes adaptáció is készült Angelina Jolie főszereplésével, szerényebb sikerrel.

Nem csoda: a videojátékok filmes adaptációi ritkán sikerülnek jól, pedig elsőre egészen egyszerű sikerreceptnek tűnik egy ilyen produkció. A rajongók adottak, a karaktereket, a világot és a történetet már kitalálták, a mai eszközökkel pedig bármilyen hihetetlen látványvilágot hihetően vászonra lehet vinni. Nem nagy kunszt. Ezt gondolták valószínűleg a legújabb Tomb Raider-film esetében is. Pár éve a videojátékot is újraindították egy olyan történettel, amelyben az ifjú Lara Croft első kalandját követhetjük végig egy lakatlan szigeten, a most debütáló film pedig néha kockáról kockára átvette a remek kritikai visszhangot kapó játék történetét.

A történet szerint Lara Croft nem gazdag kalandor, hanem biciklis futár Londonban: mesés örökségéhez azért nem fér hozzá, mert nem hajlandó aláírni a papírt, amely rejtélyes körülmények között eltűnt édesapját halottnak nyilvánítaná. Mikor mégis ráveszi magát erre, egy olyan rejtély nyomaira bukkan, ami egy Japán partjai mentén található szigetre viszi őt. A legenda szerint itt temették el Japán első császárnőjét, aki boszorkány volt – őt kutatta apja, és őt próbálja megtalálni most egy gonosz titkos szervezet, akik foglyul is ejtik főhősünket. Croft kisasszonynak le kell győznie őket, és meg kell fejtenie a sziget, illetve a császárnő titkát, hogy életben maradjon.

Mindez persze egy sor látványos akció, üldözés, lövöldözés és misztikus esemény közepette történik meg, amelyek során Lara Croftnak fel kell nőnie a feladathoz, és azzá a hőssé kell válni, akit a videojátékból is ismerhetünk. Az ezredfordulón született Tomb Raider-filmekhez képest egyértelműen látszik a törekvés, hogy az alapot nyújtó játékhoz hasonlóan valamiféle mélységet adjanak a karakternek, és ez nagyjából sikerül is. A film megáll a maga lábán; kerek, bár kissé kiszámítható a története; jól is néz ki; Alicia Vikander pedig jól hozza Lara Croft figuráját.

Mégsem mondhatjuk, hogy tökéletesen adaptálja a játék világát – ez valószínűleg lehetetlen feladat, még egy olyan tisztességes produkció esetében is, mint amilyen a Tomb Raider lett. Ennek pedig egész egyszerű oka van: a játékban heteket töltünk el egy lakatlan szigeten Rambót játszva, folyamatosan fejlesztve képességeinket, egy sor rejtélyt megfejtve. Rengeteg időnk van elmerülni a történetben, a háttérben. Egy kétórás akciófilmben ezt a mélységet nehéz megmutatni, az egész történet két nap alatt játszódik le. Lara Croftnak alig egy éjszakát kell túlélnie a dzsungelben, a kirabolandó sírok száma pedig egyre redukálódik.

A film alapjául szolgáló játékban Lara Croft drámája szép ívvel, jól adagolva bontakozik ki a játékos előtt az első kényszerűségből megölt ellenségtől kezdve a társai elvesztésén át a túlélés gyötrelmeiig. A filmben is elindul ez a fajta karakterfejlődés, azonban szinte rögtön keresztülhúzza egy családi dráma, ami a filmkészítőknek nyilván sokkal kényelmesebb volt. Ez Lara Croft karakteréhez kicsit sem tesz hozzá, a történetet viszont elég sekélyessé teszi. A film végére kanyarított, eléggé kiszámítható csavar pedig csak arra szolgál, hogy teret adjon legalább még egy folytatásnak.

Ebből is látszik, hogy miért nagyon nehéz általában a videojáték-adaptációk dolga: más okból, de ugyanúgy sekélyes lesz a végeredmény a játékot ismerő, azért rajongó, illetve a filmre véletlenül betévedő néző számára. A játékos hiányolja azt a többórányi élményt, amit egy játék megad, az egyszerű néző pedig nem igazán érti, hogy mi értelme volt ennek az egésznek. Ez utóbbiban lehet jobb a Tomb Raider a hasonló produkcióknál: talán jobban megáll a saját lábán, mint más ilyen filmek, de még mindig messze nem olyan jó, mint a játék volt. Talán legközelebb.

Az öt legtöbb bevételt hozó videójáték-adaptáció

1. Warcraft: A kezdetek (2016) – 434 millió dollár

2. Perzsia hercege – Az idő homokja (2010) – 336 millió dollár

3. A Kaptár – Utolsó fejezet (2017) – 312 millió dollár

4. A Kaptár – Túlvilág (2010) – 300 millió dollár

5. Lara Croft: Tomb Raider (2001) – 275 millió dollár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.