Sokszínűség, bevándorlás és unalom az Oscar-gálán

Nem nyert a Testről és lélekről, mindenhol a papírforma érvényesült. Del Toro legrosszabb filmje lett a legjobb.

Ficsor Benedek
2018. 03. 05. 6:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevándorlás, szexuális zaklatás, feketék, sokszínűség – nagyjából e témák mentén építették fel a magyar idő szerint hétfő hajnalban lezajlott Oscar-gálát a szervezők, akik nem nagyon törték össze magukat, hogy látványos műsort kreáljanak. Meglepetés is talán csak egy született, számunkra pedig fájó pont, hogy Enyedi Ildikó csodálatos alkotása, a Testről és lélekről díj nélkül maradt, de ennek a csendesen és elmélyülten izgalmasnak filmnek ezen a gálán nem oszthattak lapot.

A január eleji Aranyglóbusz-gálát a szexuális zaklatás elleni harc határozta meg, a Time’s Up mozgalom, a #MeToo hashtag és a feketébe öltözött színésznők mind azt üzenték, a hatalmukkal visszaélő férfiak ideje lejárt.

Az Oscar-gálán kiderült: a küzdelem új szakaszába lépett Hollywoodban. A felfordulás után kezdik rendezni a sorokat, felépíteni mindazt, amit a Weinstein-botrány lerombolt. Persze a munka rendkívül kényes, az építkezés első mozdulatainak óvatosságán jól látszott, az irány már megvan, de semmit sem akarnak elsietni. A legfontosabb a biztonság volt: legyen szó a nőkről, főként róluk legyen szó, de azért a rendező kategóriáját ne adjuk oda nekik (Greta Gerwig a második női győztes lehetett volna a díj 90 éves történetében). És persze beszéljünk a feketékről, de elég lesz Jordan Peele-nek, a faji kérdésekről egy fergeteges komédia és félelmetes horror keverékében mesélő Get Out (Tűnj el!) alkotójának egy kisebb díj, a legjobb rendezés, horrobile dictu a legjobb film elismerése már sok lenne.

Az unásig ismételt szlogent, hogy álljunk ki a nőkért és az elnyomott kisebbségekért, talán hitelesebbé tette volna, ha néhány meglepő díjjal nyomatékosítják, erre azonban legalább még egy évet várni kell. A sokszínűség egyelőre még csak a tuti befutók elismeréséig terjed, arany középút helyett pedig ez a jelenlegi környezetben inkább langyos gesztusnak tűnik.

Az Amerikai Filmakadémia számára kapóra jött Guillermo del Toro eddigi talán leggyengébb filmje, A víz érintése. A mexikói születésű rendező alkotása egy néma nő és egy különös vízi lény szerelmének kissé bárgyú története, amely tökéletesen alkalmas rá, hogy elvigye a fontosabb díjakat a sokkal merészebb, izgalmasabb, és a súlyos kérdésekről érvényesebb módon beszélő filmek elől. Meg is tette. Del Toro lett a legjobb rendező, A víz érintése pedig a legjobb film, és még két kisebb díjat is bezsebelt.

„Bevándorló vagyok – kezdte köszönőbeszédét a rendező, aki nem győzte hangsúlyozni, milyen fontos, hogy lebontsuk a határokat, finoman utalva ezzel Donald Trump amerikai elnök ötletére, hogy az Egyesült Államok és Mexikó közé falat kell felhúzni. – Gyermekkoromban Mexikóban folyton az olyan filmeket néztem, mint az E. T., a mai győzelmemet a fiatal filmkészítőknek ajánlom” – fogalmazott Guillermo del Toro, és hozzátette: a fantázia világában pontosan el lehet mesélni, mi zajlik a valóságban.

Mexikó visszatérő elem volt az Oscar-gálán, a legjobb egész estés animáció díját elnyerő Coco című alkotás is ott játszódik, alkotói így joggal hivatkozhattak arra a sokszínűségre, amely a filmjüket jellemzi. „Tettünk egy lépést afelé, hogy a gyerekek olyan karaktereket láthassanak a moziban, amilyenek ők maguk – fogalmazott a Coco rendezője, Lee Unkrich. – A marginalizált emberek is számítanak, az ábrázolásmód nagyon sokat jelent” – tette hozzá, majd a Qué viva México, vagyis éljen Mexikó felkiáltással zárta köszönőbeszédét.

Jimmy Kimmel humorista, az est házigazdája sem rejtette véka alá politikus véleményt, igaz, ő is a legbiztonságosabb poénokat választotta, volt egy kis trumpozás, egy kis MeToo, és jó szokásához híven Matt Damonba is belerúgott párszor (aminek komoly hagyománya van a komikus életművében), de semmilyen váratlan keménységre nem vállalkozott. Ahogy, mint már említettük, a gála szervezői sem, így a szexuális zaklatás elleni harc is a nők felmagasztalásává szelídült.

Ennek ellenére akadt némi kellemetlenség, hiszen például a legjobb animációs rövidfilm díját az a Dear Basketball című alkotás kapta, amelyet Kobe Bryant egykori NBA-kosárlabdázó visszavonulását bejelentő levele ihletett. A kétszeres olimpiai bajnok sportoló alkotótársként színpadra is lépett az Oscar-gálán, amivel sokak haragját vonta magára és a gálára egyaránt. Bryantet ugyanis 2003-ban szexuális zaklatással vádolta meg egy szállodai alkalmazott, és bár a vádakat később ejtették, a közvélemény a mai napig nem feledkezett meg az ügyről.

Kobe Bryant díja annak fényében különösen pikáns, hogy a januárban az Oscar előszobájának tartott Aranyglóbuszon a legjobb férfi főszereplőnek választott James Franco még a jelöltek közé sem fért be az Oscaron, és jelen sem volt a Los Angeles-i gálán, mivel időközben több nő is szexuális zaklatással vádolta meg. Ugyancsak távol maradt az eseménytől Casey Affleck, akinek tavalyi győztesként a hagyományok szerint idén a legjobb színésznőnek járó díjat kellett volna átadnia, ám zaklatási ügyei miatt nemkívánatos személy lett.

A legerősebb üzenetnek alighanem Harvey Weinstein producer három áldozatának közös fellépését szánták a szervezők, ám amíg Ashley Judd, Salma Hayek és Annabella Sciorra felszólalása megmaradt az elmúlt hónapokban unásig ismételt közhelyeknél, a legjobb színésznőnek választott Frances McDormand valóban emlékezetes alakítást nyújtott a színpadon. Őrült kacajokkal és groteszk gesztusokkal kísért köszönőbeszéde alatt felállította a teremben ülő nőket, hogy mindenki láthassa, mennyien is vannak, és amikor már mindenki talpon volt, hangsúlyozta, mindannyiuknak ragaszkodniuk kell a filmek sokszínűségéhez, ezt pedig már a szerződésük aláírásakor is megtehetik.

A legsötétebb óra című filmben Winston Churchillt alakító Gary Oldman kevésbé volt hatásos és frappáns, amikor átvette a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat. Hosszú beszédének legfontosabb része az volt, amikor üzent a 99 éves mamájának, hogy készítse a vízforralót, mert megy haza az Oscarral. Hiába volt kedves a lezárás, elnyújtott köszönőbeszédével a színész elbukta az est legfőbb nyereményét: a műsorvezető által felajánlott jet-skit.

Mint minden Oscar-gála, az idei sem maradhatott interaktív poénok nélkül, amelyek láttán/hallatán a néző úgy érezheti, része a sztárok világának. Jimmy Kimmel tavaly turistákat invitált az esemény színhelyére, idén egy gyanútlan nézőkkel zsúfolt moziterembe rontott be váratlanul a legnagyobb sztárok kíséretében. A műsor nyitányakor pedig egy jet-skit, vagyis vízi robogót ajánlott fel annak a győztesnek, aki a legrövidebb köszönőbeszédet tartja – visszautalva ezzel az első díjátadóra, amely mindössze 15 percig tartott.

A 90. jubileumi gálán megemlékezésből sem volt hiány, de a nosztalgiával sem estek túlzásba. Tisztelegtek a múlt nagy színészei, a háborúban a hazájukért küzdő katonák és az elmúlt évben elhunyt alkotók előtt, és rövid montázsokkal igyekeztek felidézni az Oscar-gála történelmét.

Magyarország számára Enyedi Ildikó filmje, a Testről és lélekről írhatott volna történelmet, hiszen a Saul fia 2016-os és a Mindenki tavalyi Oscar-díja után zsinórban harmadszor hozhatott volna haza arany szobrot, ám kategóriájában a chilei Una mujer fantástica (Egy csodálatos nő) diadalmaskodott. A legtöbb kritikus által végső győztesnek jósolt alkotás egy transzszexuális nő történetét meséli el, akinek szerelme halála után meg kell küzdenie a társadalom előítéletével és saját bizonytalanságával is.

Meglepetések és (a legjobb idegen nyelvű film kategóriájának bejelentése után) valódi izgalom nélkül zajlott le tehát az idei gála. Sokat elmond az eseményről, hogy a legnagyobb feltűnést (Frances McDormand performanszát leszámítva) a show zárásaként a színpadra gördített vízi jármű okozta, amit egyébként Mark Bridges jelmeztervező nyert, aki a Fantomszál című filmért kapott arany szobor mellett a rövidre szabott beszédének hála a méregzöld-fekete gépet is hazavihette. 

Az Oscar-gálát portálunk percről percre követte, a részleteket ide kattintva tudja elolvasni.

###HIRDETES###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.