Bevándorlás, szexuális zaklatás, feketék, sokszínűség – nagyjából e témák mentén építették fel a magyar idő szerint hétfő hajnalban lezajlott Oscar-gálát a szervezők, akik nem nagyon törték össze magukat, hogy látványos műsort kreáljanak. Meglepetés is talán csak egy született, számunkra pedig fájó pont, hogy Enyedi Ildikó csodálatos alkotása, a Testről és lélekről díj nélkül maradt, de ennek a csendesen és elmélyülten izgalmasnak filmnek ezen a gálán nem oszthattak lapot.
A január eleji Aranyglóbusz-gálát a szexuális zaklatás elleni harc határozta meg, a Time’s Up mozgalom, a #MeToo hashtag és a feketébe öltözött színésznők mind azt üzenték, a hatalmukkal visszaélő férfiak ideje lejárt.
Az Oscar-gálán kiderült: a küzdelem új szakaszába lépett Hollywoodban. A felfordulás után kezdik rendezni a sorokat, felépíteni mindazt, amit a Weinstein-botrány lerombolt. Persze a munka rendkívül kényes, az építkezés első mozdulatainak óvatosságán jól látszott, az irány már megvan, de semmit sem akarnak elsietni. A legfontosabb a biztonság volt: legyen szó a nőkről, főként róluk legyen szó, de azért a rendező kategóriáját ne adjuk oda nekik (Greta Gerwig a második női győztes lehetett volna a díj 90 éves történetében). És persze beszéljünk a feketékről, de elég lesz Jordan Peele-nek, a faji kérdésekről egy fergeteges komédia és félelmetes horror keverékében mesélő Get Out (Tűnj el!) alkotójának egy kisebb díj, a legjobb rendezés, horrobile dictu a legjobb film elismerése már sok lenne.
Az unásig ismételt szlogent, hogy álljunk ki a nőkért és az elnyomott kisebbségekért, talán hitelesebbé tette volna, ha néhány meglepő díjjal nyomatékosítják, erre azonban legalább még egy évet várni kell. A sokszínűség egyelőre még csak a tuti befutók elismeréséig terjed, arany középút helyett pedig ez a jelenlegi környezetben inkább langyos gesztusnak tűnik.
Az Amerikai Filmakadémia számára kapóra jött Guillermo del Toro eddigi talán leggyengébb filmje, A víz érintése. A mexikói születésű rendező alkotása egy néma nő és egy különös vízi lény szerelmének kissé bárgyú története, amely tökéletesen alkalmas rá, hogy elvigye a fontosabb díjakat a sokkal merészebb, izgalmasabb, és a súlyos kérdésekről érvényesebb módon beszélő filmek elől. Meg is tette. Del Toro lett a legjobb rendező, A víz érintése pedig a legjobb film, és még két kisebb díjat is bezsebelt.