„A filmezés olyan, mint a székfoglaló játék”

Hatvanéves Alec Baldwin.

Lakner Dávid
2018. 04. 03. 20:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kim Dzsongil komolyan számított Alec Baldwinra. Az észak-koreai diktátor a hollywoodi színészt, illetve kollégáit akarta felhasználni sötét terveire, az amerikai titkosszolgálat meggyengítésére. Joggal számíthatott rá, hogy az önhitt filmsztárok hasznos hülyének fognak bizonyulni, és ha a békéről szónokol, még egy ázsiai elnyomót is előbb támogatnak, mint az amerikai elhárítást. Persze mindez csak a képzelet szüleménye. A South Park-alkotók marionettfilmjében, az Amerika Kommandó: Világrendőrségben szembesülhettünk vele, hogyan tudná kihasználni a celebritások küldetéstudatos naivitását még egy kegyetlen diktátor is.

Persze, a South Park óta a hollywoodi hírességek tudják, mire számíthatnak. A vállaltan demokrata párti, politikai ügyekben gyakran megszólaló Baldwinnál pedig ki lehetne ideálisabb célpont? A ma hatvanéves filmsztár nem fél az éles kijelentésektől sem: emlékezetes volt, mikor 1998-ban a Bill Clinton elmozdítására irányuló kísérletben főszerepet játszó republikánus Henry Hyde megkövezését emlegette, majd később ezért bocsánatot kért. Az utóbbi években Donald Trump bőrébe is szívesen bújt a Saturday Night Live-ban, az amerikai elnököt eljátszva szónokolva egyebek közt a fegyvertartás fontosságáról.

De mi a helyzet Baldwin filmes karrierjével? Ne legyünk ezt illetően olyan szigorúak, mint a színész, aki 2009-ben az egész pályáját kudarcnak nevezte, és a színészkedésbe vetett hite elvesztéséről beszélt. Az 1958-as születésű Alexander Rae Baldwin III televíziós karrierje a nyolcvanas években indult olyan sorozatokkal és tévéfilmekkel, mint a Cutter to Houston, a Menekülő szerelmesek és a Dallas oldalhajtása, a Knots Landing. Az első komolyabb felkérésekre az évtized végéig várni kellett. Tim Burton 1988-as kultfilmjében, a Beetlejuice – Kísértethistóriában viszont már főszerepet játszhatott. Az 1990-es Vadászat a Vörös Októberre sikerét maga is elismerte, de úgy vélekedett, csak azért robbanthatott kasszát, mert egy népszerű Tom Clancy-regényen alapult.

Egyetlen Oscar-jelölését 2003-ban kapta A szerencseforgató című filmben nyújtott alakításért. Aranyglóbusz- és Emmy-győzelmei viszont már akadtak, mindegyik A stúdió című, 2006 és 2013 között futó sorozatért. A Playboy magazinnak korábban azt is mondta, hogy 2012-ben lezárta a karrierjét, és A stúdió búcsúbulijával kíván nyugdíjba vonulni. Öt éve egyébként úgy is látta, hogy a fontos színészi alakításokat már a televízióban kell keresnünk, a nagyjátékfilmekben egyszerűen nem jut elég pénz arra, hogy a legjobbakat szerződtessék. Szerinte ennek is köszönhető az olyan szériák kiugró népszerűsége, mint a Mad Men – Reklámőrültek, a Totál szívás és a Homeland: A belső ellenség. A The Guardiannek viszont kifejtette azt is, hogy nagy filmeket készíteni még mindig a legfontosabb szerinte. „Amikor jött Marty Scorsese, és azt mondta, hogy »Gyere, csináljuk meg az Aviátort Leóval!« ( ), teljesen fellelkesültem. És zokogtam.”

A filmezést viszont olyannak látja, mint a székfoglaló játékot. „Egyre több és több széket vesznek el, az ülőhelyet kereső emberek száma viszont változatlan. És így a résztvevők csak küzdenek, küzdenek és küzdenek. Most ha az ügynököm hív, nagyon izgatott leszek, mikor mondja: kapott egy hívást valami nagyon ismert rendezőtől. És mit mondott, kérdezem. Hogy csak öt másik arcnak kell meghalnia, hogy megkaphassam a szerepet. Mire én: istenem, köszönöm” – jelentette ki 2013-ban.

Pedig a 2000-es években sem kerülték el a szerepek, mint annyi más, szintén a nyolcvanas években indult filmsztárt. Vegyük csak a nemrég szintén születésnapját ünneplő Holly Huntert. Az új évezredet Baldwin  a Pearl Harbor – Égi háborúval kezdte, majd jött a Derült égből Polly, az Aviátor, a Dick és Jane trükkjei, illetve A tégla. A hangját adta olyan alkotásokhoz, mint a Kutyák és macskák, a Tenenbaum, a háziátok, vagy a Spongyabob – A mozifilm. Csak az elmúlt években láthattuk a Blue Jasmine-ben, a Megmaradt Alice-nek című filmben és a Mission: Impossible – Titkos nemzetben, illetve szinkronizált a Bébi úrban, valamint a készülő folytatásában. Nyugdíjba vonulásról tehát egyelőre szó sincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.