1992. június 29. és július 1. között tartották az I. Budapesti búcsút, a szovjet csapatok kivonulásának ünnepét. Szentjóby Tamás művész ekkor valósította meg „A szabadság lelkének szobra projektjét”. Pár száz négyzetméternyi kiselejtezett ejtőernyőselyem felhasználásával és néhány alpinista segítségével hatalmas fehér lepelbe burkolta, szellemruhába öltöztette a szobrot. A lepelre két nagy fekete pöttyöt festettek, így valóban úgy tűnt, mintha a pálmaágas nő helyén egy szellem lebegne a város felett. „Amikor változtatásra van szükség, két hibát kell elkerülni. Az egyik a túlzott sietség és könyörtelenség, ami pusztuláshoz vezet (a szobor lebontása), a másik a túlzott tétovázás és konzervativizmus, ami szintén veszélyes (a szobor jelenlegi állapotában való megtartása). A véleményünk az, hogy a szobrot nem kell lebontani, és nem kell megtartani, vagy ami ugyanaz: el kell tüntetni és ugyanakkor meg kell tartani” – fogalmazott Szentjóby. „Mintegy a rendszerváltás köztéri ikonográfiai betetőzéseként egy különös átalakítást, más hangnembe tevést, transzmutációt hajtott végre a művön, sajátos – egyszerre konkrét és absztrakt, populáris és szakrális, blaszfémikus és elgondolkodtató, tréfás és megdöbbentő – megoldást adva a szobordöntés, a szoboreltüntetés és a megtartás dilemmájára” – írta az akcióról Boros Géza művészettörténész.
Azért nem mindenkinek tetszett az alkotás. Az MSZP fővárosi szervezete ízléstelennek és kicsinyesnek tartotta az ötletet, amely „méltó párja a Tovarisi, konyec! plakátnak és folytatása az utcaátkeresztelési kampánynak”. Thürmer Gyula és a Munkáspárt levélben tiltakozott a szoborgyalázás miatt. Gaál Erzsébet lánya pedig tiltakozó demonstrációt tartott a Gellért-hegyen.
Hamarosan sor került az emlékmű hivatalos átalakítására is. Eltávolították róla a domborműveket, cirill betűs feliratokat, a szovjet katonák nevét. A főszobor talapzatára a következő felirat került: „Mindazok emlékére, akik életüket áldozták Magyarország függetlenségéért, szabadságáért és boldogulásáért.”
Még az apci kis Szabadság-szobor is megúszta. A település keresztet akart állítani a helyére, a helyieknek azonban nem tetszett az ötlet, így komoly viták bontakoztak ki. Végül a helyén maradt úgy, ahogy volt.
A szovjet katona az 1993 nyarán megnyílt tétényi szoborparkba került. Ott áll azóta is, Osztapenkóval, Steinmetzzel, Leninnel és Kun Bélával együtt. Úgy hírlik, már többször belecsapott a villám. A mellette futó telefonvezeték tönkrement, de a szobor semmilyen sérülést nem szenvedett.
A kilencvenes években már Hegedűs Istvánról, a fáklyavivő modelljéről is lehetett szabadon beszélni. Cikkek születtek életéről és tragikus haláláról. A Szófia utca 7. számú ház falán emléktáblát kapott, a Budapest-bajnokságot Hegedűs Imre-emlékversennyé nevezték át, a Testnevelési Főiskola parkjában mellszobrot állítottak a tiszteletére.
1990-ben, 45 évvel a halála után Szabó Dezső is emlékművet kapott a Gellért-hegyen, ahogy szerette volna. Ha nem is pont olyat és pont úgy, ahogy a végrendeletében kérte. A hegy déli lejtőjén, a Citadella alatt állították fel a szobrát, amelyet Szervátiusz Tibor készített. „Minden magyar felelős minden magyarért” – szól a felirata.
A Szabadság-szobor az ezredfordulón az Anyád! A szúnyogok című Jancsó-filmben bukkant fel. A Mucsi Zoltán alakította Kapa megint felmondja a régi legendát. „Milyen Szabadság-szobor?!” – ordibál idegesen. – Nem értem, milyen Szabadság-szobor, mikor a kis Horthynak csináltak szobrot! Ennek a Horthynak, aki a Horthy-korszakban élt, volt egy fia, és ez meghalt az orosz fronton. És neki csinálták ezt a szobrot. Petikém, közben bejöttek az oroszok! Itt közben történt egy s más, tudod. És a kis Horthy szobra helyén egy orosz csávónak a szobra állt, érted?! Petike, közben kimentek az oroszok, bazd meg! Jöttek, mentek! Lehet, hogy tőled nem búcsúztak el, de kimentek! Nem vitték magukkal, te barom! Nem vitték el! Innen elvitték, és most ott van a szobortemetőben!”
A Szabadság-szobrot ma már nem fenyegeti veszély. Időnként persze felröppen a hír, hogy valaki le akarja bontani. Hat éve például egy katolikus alapítvány cserélte volna egy Nagyboldogasszony-szoborra. A 2011-ben elhunyt sztárépítészt, Makovecz Imrét is zavarta a látvány. „Ami most a Gellért-hegy tetején van, ocsmány” – nyilatkozta az Indexnek. – A Citadella valójában egy szégyen, még az osztrákok építették, hogy a magyarokat fegyverrel tudják fenntartani. A szovjeteket dicsőítő Szabadság-szobor pedig eredetileg Horthy-emlékmű lett volna, Strobl gépfegyvert rakott a szobor kezébe, és csak később cserélték le a fegyvert pálmafalevélre.” Makovecz egy nemzeti panteont tervezett a helyére, amely emléket állítana az összes fontos magyar személyiségnek Árpád királyunktól napjainkig. „Gondoljon csak bele, milyen lenne: halottak napján a fél ország összegyűlne ott” – mondta. A látványterve is elkészült.
A szobor már hetven éve áll a helyén. Egy korszak szimbóluma volt, Budapest korszakokon átívelő jelképe lett. Az utóbbi huszonöt évben szerepelt 168 Óra-montázson (a New York-i és a budapesti Szabadság-szobor mint testvérek), HVG-címlapon, a Budapest Jazz Club, a Palack Borbár és a Mayday DJ-parti logóján. Punkzenekar plakátján pöcsöt emel a magasba, Critical Mass-szórólapon biciklit, Fütyülős Rosé-hirdetésen epret. A Ludwig Múzeumban is látható, Szabó Ágnes csinált belőle kortárs művészeti tárgyat.
És ugye a pálmaágas nőalak volt egy közelmúltban meghiúsult országos, nemzeti (országot, nemzetet megosztó) ügy, a budapesti olimpia pályázati logója is. Az ország aztán az idén februárban visszalépett a pályázattól. 2024-ben nem lesz Budapesten olimpia, de valamikor később majd igen, állítólag. A Budapesti Olimpiáért Mozgalom szerint 2028-ban.
Négy éve pedig megint eltűnt egy Kisfaludi-szobor a fővárosból. Az Orbán-kormány átalakította a Kossuth teret, visszaállítva az 1945 előtti állapotokat. Visszakerült Andrássy és Tisza szobra, József Attilát leültették a Duna mellé. Az 1952-ben felállított rákosista Kossuth-emlékmű helyet cserélt a Rákosiék által eltávolított, újrafaragott, Horvay-féle szoborcsoporttal. Kisfaludi Kossuthjára kötelet hurkoltak, egy toronydaru a magasba emelte, aztán elszállították. Restaurálás után újra felállítják valahol, azt mondták. Kisfaludi Strobl Zsigmondot viszont már nem lehet felkérni, hogy csináljon valami mást helyette.
VÉGE