Megvan a jövő városi közlekedési eszköze

Az elektromos kerékpár lehet a jövő városi közlekedési eszköze – állítják amerikai szakemberek, jóllehet a hagyományos kerékpárokat az Egyesült Államokban nem tekintik praktikus közlekedési eszköznek.

MNO
2011. 06. 11. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dave Hurst, a Pike Research piackutató intézet vezető elemzője szerint a villanybicikli híveinek száma azok körében növekszik, akik egyébként nem ülnének „izomhajtású” kerékpárra. A hagyományos kerékpár mindennapos használatát sokan azért utasítják vissza, mert kellemetlen érzés fáradtan és izzadtan megérkezni a munkába. Az olcsó elektromos kerékpárok viszont erre is megoldást jelentenek, ráadásul az elektromotor használata sem „kötelező”, azaz bármikor át lehet váltani a pedálos meghajtásra. Az elektromotoros kerékpárok közös jellemzője, hogy egy minimum 250 watt (mintegy egyharmad lóerő) kimenőteljesítményű akkumulátor a hátsó kerékben elhelyezkedő motort látja el energiával. A motor vagy csak segíti a pedálozást, vagy elegendő energiát biztosít a kerékpár mozgatásához anélkül, hogy a kerékpárosnak erőt kellene kifejtenie.

A teljesítmény a kormányon elhelyezett egyszerű gázkarral szabályozható. Az Egyesült Államokban a szövetségi törvények értelmében a jármű csak akkor minősül elektromos kerékpárnak, ha teljesítménye nem haladja meg az 1000 wattot, illetve motormeghajtás esetén maximum 20 mérföld/órás (32,4 km/h) végsebességre képes. A magyarországi szabályozás ennél szigorúbb, ugyanis a közúti közlekedés szabályaiban még nem létezik az elektromos kerékpár fogalma, így a villanybiciklik is kerékpárnak minősülnek, ha megfelelnek az alábbi feltételnek: „olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 watt teljesítményű motor segíti”.

A hatékony elektromotorok és az újabb zselés akkumulátorok kifejlesztésével ez a 300 watt is elegendő ahhoz, hogy a járművet és vezetőjét 35-40 km/órás sebességre gyorsítsa. A www.villanybringa.hu címen található számítások szerint az elektromos biciklik „tankolása” akár otthon is történhet, és az áramfogyasztás is csupán 40-50 fillér kilométerenként. A jelenlegi szabályozás szerint nem kötelező a sisak viselése, és vezetői engedélyre sincs szükség. A környezetbarát közlekedési eszközök előretörésével az elektromos kerékpárok elfogadottsága is növekszik. Amerikában évente 21 százalékkal nő az eladások száma, 2016-ra akár az évi 785 ezer darabos eladást is elérhetik – derül ki a Pike Research előrejelzéséből.

Kínában ennél már jóval előbbre járnak. A világ legnépesebb országában jelenleg 120 millió elektromos bicikli suhan az utakon. A kínai kormány már nem a közlekedési eszköz népszerűsítésével, hanem azzal foglalkozik, hogy miként lehet ezeket a közlekedési eszközöket az európai szabályozásoknak is megfelelő termékké alakítani. Az új tervezet szerint az elektromos biciklik súlya nem haladhatja meg a 40 kilogrammot, és a végsebességük is legfeljebb 20 km/óra lehet.

Kínában tavaly összesen 27 millió darab villanybiciklit gyártottak. Az összeszerelve exportált elektromos kerékpárok száma becslések szerint elérte a 700 ezer darabot, azaz 79,5 százalékkal többet értékesítettek külföldön, mint egy évvel korábban. Ebben a statisztikában nem szerepelnek azok a kerékpáralkatrészek, amelyekből európai üzemekben lesznek késztermékek.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.