A Facebookkal mozgósíthatók a szavazók

300 ezerrel nőtt a szavazók száma a 2010-es amerikai kongresszusi választásokon annak a kísérletnek az eredményeként, amelyet a Facebookon szerveztek.

tt
2012. 09. 15. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

James Fowler, a San Diegó-i Kaliforniai Egyetem politológia tanára kijelentette: „Tanulmányunkból kitűnik, hogy a választási részvétel növelésére a legjobb eszköz a társadalom befolyása lehet.”

Szavazás a Facebookon keresztül

A kísérletet a 2010. november 2-án lezajlott kongresszusi választásra időzítették. A Facebook 60 millió használója kapott egy politikailag semleges üzenetet, amely arra emlékeztette, hogy „ma van a választások napja”. Az üzenetet kiegészítette egy link – internetes cím –, amelyen a szavazóhelyiségek listája volt elérhető, továbbá egy „szavaztam” szövegű gomb, valamint egy számláló, amely az előbbi gomb használatát tartotta nyilván, valamint azoknak a Facebook-„barátoknak” a profilja, akik már rákattintottak a „szavaztam” gombra. A tanulmány szerzői „társadalmi üzenetnek” nevezték el a választási emlékeztetőt.

Mintegy 600 ezer Facebook-használó ugyanezt a szöveget kapta meg „tájékoztató üzenet” címen, de a barátok profilja nélkül. Végül további 600 ezer Facebook-használó semmiféle üzenetet nem kapott ebben a témában, ők alkották a kontrollcsoportot.

„Társadalmi üzenet”

A kutatók kimutatták, hogy a „társadalmi üzenet” címzettjei nagyobb arányban keresték fel valamelyik szavazóhelyiséget és használták a „szavaztam” gombot, mint a két másik csoport tagjai. Ez az „online magatartás” azonban nem szolgáltatott információt azoknak a számáról, akik ténylegesen is szavaztak.

James Fowler csapata ezért külön módszert dolgozott ki a Facebook-használók választási részvételének követésére, méghozzá úgy, hogy a közösségi portál ne tudhassa, kik azok, akik ténylegesen szavaztak. Nem okozott nagy meglepetést, hogy mintegy 4 százaléka azoknak, akik azt jelezték, hogy szavaztak, valójában nem voksolt. A kutatók számára azonban ennél fontosabb megállapítás volt, hogy a „társadalmi üzenet” címzettjeinek sorában nagyobb volt a szavazók aránya.

Társadalmi fertőzés?

A „tájékoztató üzenet” címzettjeinek és a kontrollcsoport tagjainak részvételi aránya a szavazáson megegyezett – ez a kutatók szerint kétséget ébreszt a „tájékoztató üzenetek” hatásosságát illetően. A Facebookon megjelent „társadalmi üzenet” viszont becsléseik szerint 60 ezerrel növelte a szavazók számát. Ehhez a kutatók hozzáadtak még 280 ezret, mint a világhálón terjedő „társadalmi fertőzés” eredményét.

Számításuk a következő volt: egy-egy Facebook-felhasználó átlag 149 „baráttal” rendelkezett, és Fowler becslése szerint minden közvetlenül a „társadalmi üzenet” által voksolásra bírt szavazó mellé a világháló legalább további négyet nyert meg. „Ha csak a célközönséget figyeljük, melléfogunk” – magyarázta a kutató.

Az internet befolyásolhatja a választásokat

Sinan Aral, a New York-i egyetem tanára ugyancsak a Nature hasábjain leszögezte: „Ez a tanulmány mindmáig a legmeggyőzőbb bizonyítékot jelenti arra, hogy az internetes társak és a digitális társadalmi jelzések képesek befolyásolni a politikai mozgósítást.”

A Facebook közösségi hálózat saját adatai szerint június végén 955 millió aktív látogatót számlált, akik közül 522 millió tart fenn mindennapos kapcsolatot „barátaival”.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.