A 15 évvel ezelőtt útjára indított rendezvénysorozat a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti és baleseti problémákra, a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeire, valamint a kerékpáros közlekedés fejlesztésének szükségességére kívánja felhívni a városlakók figyelmét. Köztudott, hogy az autók károsanyag-kibocsátása nemcsak a levegőt szennyezi, hanem az üvegházhatást is erősíti, így sürgős változtatásokra van szükség annak érdekében, hogy a Föld ötven év múlva is élhető legyen. Ennek érdekében folyamatosan szigorítanak a környezetvédelmi előírásokon, de sajnos a fejlődő országokban – köztük a világ népességének több mint egyharmadát adó Indiában és Kínában – jóval elmaradottabb szinten állnak a korlátozások, mint Európában vagy az Egyesült Államokban.
Kisebbek lettek a motorok
A későbbiekben kitérünk azokra az alternatív hajtásmódokra, melyek a jövőben kiválthatják a robbanómotort, de jelenleg még a világon futó gépjárművek több mint 90 százaléka benzines vagy dízelmotorral működik. Az autógyártók az utóbbi években a szigorodó normák miatt egyre kisebb erőforrásokat szerelnek a motortérbe, és ezeket turbófeltöltővel látják el, hogy a teljesítmény az elvárható szinten maradjon. Vegyünk egy példát: a Fiat nemrég dobta piacra mindössze 900 köbcentiméteres benzines turbómotorját 85 lóerő teljesítménnyel, szabványos átlagfogyasztása 4,5–5,5 liter 100 kilométerenként. Tíz évvel ezelőtt egy hasonló űrtartalmú, turbó nélküli benzinmotor nagyjából 45–50 lóerőt tudott, tehát a menetteljesítményeket nem is érdemes összehasonlítani. Gyakorlatilag mindegyik gyár kijött már a saját kis turbómotorjával, és nehogy azt higgyük, hogy ezek csak kiskategóriás autókban állják meg a helyüket. A kifejezetten nagyméretű Skoda Superb alapváltozata például 1.4 TSI szívet kapott, és egyáltalán nem lehet rá azt mondani, hogy alulmotorizált lenne.
---- Oldal címe ----
Elektromos autók és hibridek
A hibrid autók kapcsán szinte mindenkinek a Toyota Prius jut eszébe, nem véletlenül: ez a típus komoly eladási eredményeket ért el. A full hybrid rendszert – melynél az elektromotor önmagában is képes hajtani a gépjárművet – már-már tökélyre fejlesztették a japán mérnökök, sőt nyártól a Toyota Yarist is megvásárolhatjuk ebben a változatban, viszonylag kedvező áron. Természetesen más gyártók is piacra dobták hasonló megoldásaikat, több-kevesebb sikerrel.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!