Elfogynak az autószalonok?

A 2009-es gazdasági válság teljesen gallyra vágta a hazai újautó-értékesítést. A négy évvel ezelőtt számon tartott 1100 kereskedésből mostanra 467 maradt.

Szabados Balázs
2012. 09. 19. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő számadatok láttak napvilágot az utóbbi hetekben. 2008-ban még virágzott az újautó-értékesítés hazánkban, több mint 1100 szalont tartottak nyilván, ahol nagyjából 35 ezer alkalmazott dolgozott. Az egy évvel későbbi gazdasági válság mindenkiben mély nyomot hagyott, a hazai szakértők azt jósolták, hogy az autóipar különösen meg fogja szenvedni az elkövetkező időszakot, azonban a valóság a legpesszimistább elképzeléseket is fölülmúlta. Az elmúlt négy évben 75 százalékos piacvesztést könyveltek el a magyar kereskedők! Ennek következtében az autószalonok száma az augusztusi adatok alapján 467-re csökkent, és bár a gépjármű-értékesítés mélyrepülése megállni látszik, az elmúlt egy évben a szalontulajdonosok 10 százaléka döntött úgy, hogy lehúzza a rolót, mert egyszerűen elfogytak a tartalékaik. Ezzel együtt az alkalmazottak száma 15 ezerre redukálódott, tehát 2009 óta 20 ezer értékesítőnek, szerelőnek és irodai dolgozónak kellett más munkát keresnie.

A flottavásárlók tartják életben a piacot

Átalakult a megrendelések formája is: korábban többségben voltak a magánszemélyek, mostanra viszont az értékesítések 70 százalékát a flottavásárlók, azaz a cégek teszik ki. Egy normál fizetésből élő honpolgárnak ugyanis egyszerűen nincs pénze új gépjárműre – a statisztikák alapján a használtautó-piac is pang –, a hitel szó hallatán pedig mindenkinek görcsbe rándul a gyomra. Ha tehát az utcán irigykedve utánafordulunk egy vadonatúj Audi A6-nak, akkor annak jó eséllyel nem a vezető a tulajdonosa, hanem az a vállalat, ahol az illető alkalmazásban áll.

Mire számíthatnak az autószalonokban?


2012 első nyolc hónapjában 18 százalékkal nőtt az eladott új gépkocsik száma az előző év hasonló időszakához képest, amit akár biztató jelnek is vélhetnénk, azonban az elemzők rövid távon nem számolnak további növekedéssel. Az pedig akár egy évtizedig is eltarthat, hogy újra elérjük a 2008-as értékesítési szintet. Nem csoda, ha az importőrök a túlélésért küzdenek, még akkor is, ha a flottavásárlásoknak köszönhetően néhány márkakereskedés, például a BMW, az Audi, a Kia, a Hyundai bővíteni tudta kereskedői hálózatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.