Milyen téli gumit válasszunk?

Az ADAC idei téligumi-tesztjét vettük górcső alá, és utánanéztünk a magyarországi áraknak, hogy kiderítsük melyik a legjobb ár-érték arányú abroncs.

Szabados Balázs
2012. 11. 01. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már november van, így nincs értelme tovább halogatni a nyári gumiabroncsok lecserélését. Erre akkor is szükség van, ha esetleg egyáltalán nem esik a hó idén, ugyanis a téli köpenyek direkt a hideg időre lettek tervezve, ekkor tapadnak a legjobban, míg a nyári változatok sokkal gyengébb teljesítményt nyújtanak, és jobban is kopnak. A cserét általában akkor érdemes végrehajtani, ha a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá süllyed.

Öt téli gumi kiemelkedik a mezőnyből

Az ADAC Németország és egyben Európa legnagyobb autós klubja (több mint 18 millió tagja van), ahol profi szakemberek tesztelik a különféle termékeket, és az eredményeiket mindenhol a világon mértékadónak tekintik. Egyből csapjunk is bele a lecsóba, és nézzük a 205/55 R 16 H (a jelölések értelmezéséről egy korábbi cikkünkben már írtunk) típusú abroncsok tesztjének táblázatát. Minél kisebb pontszámot kapott egy kategóriában a gumi, annál jobbra értékelték a tesztelők.

 

 

Az összesítésben az öt első helyen végzett gumiabroncs mind kiválóan teljesített. A Continental Winter Contact TS 850 és Michelin Alpin A4 jó eredményeket produkált havon és jégen, emellett a kopásállóságuk is ragyogó, tehát hosszabb ideig használhatjuk őket, mint a riválisokat, amit érdemes belekalkulálni a költségekbe. A Goodyear Ultra Grip 8 erőssége nedves környezetben jelentkezett, de a többi szempont alapján is jó átlagot hozott. Az első helyezett Contiental Winter Contact TS 850 a fent felsorolt eredmények mellett hihetetlen alacsony gördülési ellenállással rendelkezik, tehát a fogyasztásra is jótékony hatással van.

A Syron Everest teljesen használhatatlan

A top ötös fogat mögött 10 gumi mintázat kapta meg az „ajánlott” besorolást. A legjobb közülük a Bridgestone Blizzak LM-32, mely csak azért esett ki a legjobb kategóriából, mert nedves környezetben kicsit gyengébb a tapadása. A biztonsági tulajdonságok tekintetében a többi kilenc abroncs vásárlása esetén sem hibázunk nagyot, egyedül a Syron Everest 1 bukott hatalmasat a teszten, amely a német ADAC intézet szerint egy fabatkát sem ér. Tényleg vicces egy téli guminál, hogy a nedves úton való tapadásra a legrosszabb, 5,5 pontot kapott. Még az a szerencse, hogy már nem gyártják, de néhány boltban még fellelhető.

A legjobb sem drága, sőt

A magyarországi árak tekintetében egy webshop ajánlatait vettem figyelembe, amelyet most nem szeretnék reklámozni, de gyaníthatóan a többi cégnél sincs markáns eltérés. Általánosságban megállapítható, hogy az abroncsok túlnyomórészt 24-28 ezer forintba kerülnek. Ha a vásárláskor akarunk spórolni, akkor a Falken vagy a Hankook márkát válasszuk, ezek darabonkénti ára nem éri el a 23 ezret, azonban nem árt tudni, hogy az 5. helyen végzett Nokian WR D3 csak 25 000 forintba kerül, ami első blikkre a legjobb ár-érték arányú termékké avanzsálja. Azonban ha a kopást (tartósság) és a gördülési ellenállást (fogyasztás) is figyelembe vesszük, akkor a tesztgyőztes Continental Ts850-est érdemes megvásárolnunk, mert bár 28 990 forintba kerül, de az árkülönbözetet az évek során bőven behozza majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.