Már november van, így nincs értelme tovább halogatni a nyári gumiabroncsok lecserélését. Erre akkor is szükség van, ha esetleg egyáltalán nem esik a hó idén, ugyanis a téli köpenyek direkt a hideg időre lettek tervezve, ekkor tapadnak a legjobban, míg a nyári változatok sokkal gyengébb teljesítményt nyújtanak, és jobban is kopnak. A cserét általában akkor érdemes végrehajtani, ha a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá süllyed.
Öt téli gumi kiemelkedik a mezőnyből
Az ADAC Németország és egyben Európa legnagyobb autós klubja (több mint 18 millió tagja van), ahol profi szakemberek tesztelik a különféle termékeket, és az eredményeiket mindenhol a világon mértékadónak tekintik. Egyből csapjunk is bele a lecsóba, és nézzük a 205/55 R 16 H (a jelölések értelmezéséről egy korábbi cikkünkben már írtunk) típusú abroncsok tesztjének táblázatát. Minél kisebb pontszámot kapott egy kategóriában a gumi, annál jobbra értékelték a tesztelők.
Az összesítésben az öt első helyen végzett gumiabroncs mind kiválóan teljesített. A Continental Winter Contact TS 850 és Michelin Alpin A4 jó eredményeket produkált havon és jégen, emellett a kopásállóságuk is ragyogó, tehát hosszabb ideig használhatjuk őket, mint a riválisokat, amit érdemes belekalkulálni a költségekbe. A Goodyear Ultra Grip 8 erőssége nedves környezetben jelentkezett, de a többi szempont alapján is jó átlagot hozott. Az első helyezett Contiental Winter Contact TS 850 a fent felsorolt eredmények mellett hihetetlen alacsony gördülési ellenállással rendelkezik, tehát a fogyasztásra is jótékony hatással van.
A Syron Everest teljesen használhatatlan
A top ötös fogat mögött 10 gumi mintázat kapta meg az „ajánlott” besorolást. A legjobb közülük a Bridgestone Blizzak LM-32, mely csak azért esett ki a legjobb kategóriából, mert nedves környezetben kicsit gyengébb a tapadása. A biztonsági tulajdonságok tekintetében a többi kilenc abroncs vásárlása esetén sem hibázunk nagyot, egyedül a Syron Everest 1 bukott hatalmasat a teszten, amely a német ADAC intézet szerint egy fabatkát sem ér. Tényleg vicces egy téli guminál, hogy a nedves úton való tapadásra a legrosszabb, 5,5 pontot kapott. Még az a szerencse, hogy már nem gyártják, de néhány boltban még fellelhető.
A legjobb sem drága, sőt
A magyarországi árak tekintetében egy webshop ajánlatait vettem figyelembe, amelyet most nem szeretnék reklámozni, de gyaníthatóan a többi cégnél sincs markáns eltérés. Általánosságban megállapítható, hogy az abroncsok túlnyomórészt 24-28 ezer forintba kerülnek. Ha a vásárláskor akarunk spórolni, akkor a Falken vagy a Hankook márkát válasszuk, ezek darabonkénti ára nem éri el a 23 ezret, azonban nem árt tudni, hogy az 5. helyen végzett Nokian WR D3 csak 25 000 forintba kerül, ami első blikkre a legjobb ár-érték arányú termékké avanzsálja. Azonban ha a kopást (tartósság) és a gördülési ellenállást (fogyasztás) is figyelembe vesszük, akkor a tesztgyőztes Continental Ts850-est érdemes megvásárolnunk, mert bár 28 990 forintba kerül, de az árkülönbözetet az évek során bőven behozza majd.