A kémkedők főként az európai repülőtereken, így a stockholmi Arlanda repülőtéren is ráláthatnak az internetes forgalomra – mondta az informatikus a Svenska Dagbladet című napilapnak. Igen egyszerű a módszerük. A nyilvános helyeken természetesnek számító wifit, a vezeték nélküli internetes hálózatot elsősorban az üzletemberek használják szorgalmasan. Azt hiszik, hogy a repülőtéri hivatalos wifire kapcsolódnak rá, miközben egy a közelben felállított, hamis wifi-állomáshelyhez kapcsolódnak, amelyet a „lehallgatók” állítottak fel.
Az okostelefonok és a laptopok vezeték nélküli forgalmának lehallgatása egyre jobban burjánzik – fejezte ki aggodalmát a FOI biztonságtechnikai szakembere. Többnyire szervezett bűnügyi kapcsolatrendszer és külföldi titkosszolgálat áll a lehallgatások mögött.
A repülőterek az ipari kémkedés nagy kockázati zónái, mivel az utazó üzletemberek SMS-ek és e-mailek küldésére sűrűn használják a wifit. Egy hamis állomáshely pici helyen elfér, például egy hátizsákban, illetve a repülőtér parkolójában lévő személygépkocsiban.
Az elrejtett szerverről hitelesnek tűnő wifi-névvel kreálnak hálózatot, mint például az Arlanda repülőtér esetében az „arlandaterminal5” nevűt, amire a felhasználó üzletember semmit sem sejtve rákapcsolódik, és levelezését megnyitja. Amikor a 3G mobiltelefonját használja, akkor a mobilkapcsolatot a hamis szerverállomás a régi GMS-rendszerre, a 2G-re „nyomja le”, és így könnyen elérhetővé válik az információ.
A lap emlékeztetett arra, hogy 2012-ben a Gripen vadászgépekről szóló svájci üzleti tárgyalásokkal kapcsolatosan a Saab cég svéd vezérigazgatóját is lehallgatták, ezért kénytelen volt egy éven belül háromszor mobiltelefont cserélni. Német forrásra hivatkozva pedig megjegyzi a lap, hogy Németországban ezzel a módszerrel évente „több milliárd euró értékben” lopnak el ipari titkokat.
A stockholmi Arlanda repülőtér átmenő utasforgalma naponta több mint 50 ezer ember. 2012-ben 19,6 millió volt a be- és kiutazók száma, közülük 14,8 millió ember utazott külföldre.