Tizedik születésnapját ünnepli a Facebook

A virtuális közösséget ma már akár a világ harmadik legnépesebb országának is nevezhetnénk.

2014. 02. 03. 6:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közösségi portál felhasználóinak a száma 2012-ben érte el az egymilliárdot, egy évtized leforgása alatt a világ meghatározó politikai, gazdasági és kulturális tényezője lett. Minderről valószínűleg álmodni sem mert a Facebook létrehozásakor alig huszonhárom éves Mark Zuckerberg a Harvard Egyetem diákszobájában, miként arról sem, hogy neve felkerül majd a világ leggazdagabb üzletembereinek listájára.

A lelkes programozó Zuckerberg – sok társához hasonlóan – korábban már kifejlesztett néhány közösségi honlapot. Az első ilyen a Coursematch volt, amelyen a diákok figyelemmel kísérhették, ki milyen kurzust látogat, így könnyebben bukkanhattak barátaikra. A 2003 októberében született Facemash egyfajta „férfias játék” volt, a program ugyanis egyetemista lányok képeit helyezte véletlenszerűen egymás mellé, a fiúk pedig egy kattintással szavazhattak, melyik lányt tartják csinosabbnak. A képeket persze nem volt egyszerű megszerezni, Zuckerbergnek ehhez a Harvard Egyetem informatikai hálózatának biztonsági rendszerét kellett feltörnie, de megérte: a honlapnak már az első négy órában huszonkétezer látogatója volt.

A sikeren felbuzdulva indította útjára egy évvel később a The facebookot (az egyetemi gólyáknak kiosztott adatkérő lapokat nevezik így). Az oldalra huszonnégy órán belül tizenkétezer diák iratkozott fel, egy hónap múlva pedig már a harvardi diákok felének volt saját profilja. A hálózatnak csakhamar része lett több bostoni egyetem, majd a nyolc legpatinásabb új-angliai felsőoktatási intézményt tömörítő Ivy League, s nem sokkal később az Egyesült Államok összes egyeteme előtt megnyitották.

Zuckerberg az oldal nevét 2005 augusztusában változtatta Facebookra, a domain névért kétszázezer dollárt fizetett. A Facebook diadalútja folytatódott: megnyitották a középiskolák, majd a nem oktatási jellegű intézmények előtt. 2006 szeptemberétől minden 13 évesnél idősebb, érvényes e-mail címmel rendelkező magánszemély is regisztrálhatott (meghívó nem szükséges) és megjelentek a vállalatok saját magukat népszerűsítő oldalai, az oldalt ma már a gazdasági és politikai élet szereplői is használják marketinges eszközként. A Facebook ma a Google mögött a leglátogatottabb internetes honlap, ahová 2013 decemberében 1,23 milliárdan léptek be, közülük 757 millióan legalább egyszer naponta, a belépéshez havonta 945 millióan, naponta 556 millióan használtak mobileszközt. Az Egyesült Államokban él a legtöbb Facebook-felhasználó, majd Brazília, India, Indonézia és Mexikó következik.

Tavaly őszi adatok szerint a Facebook hálózatán mintegy 140 milliárd „barátság” köttetett, a „like”, azaz tetszik gombot több 1130 milliárdszor nyomták meg. A portálon összesen 219 milliárd fotót tettek közzé, 62,6 millió zeneművet hallgattak meg 22 milliárd alkalommal. Ezek a számok minden nap több millióval nőnek, a hálózatot folyamatosan fejlesztik, újabb és újabb szolgáltatásokkal igyekeznek megtartani a felhasználókat, sokak, főleg a fiatalok számára ma a Facebook a legnagyobb hírforrás és a kapcsolattartás eszköze. A Facebookot 2012-ben vezették be az amerikai tőzsdére, ez volt az amerikai történelem második legnagyobb tőzsdei bevezetése, s a Visa hitelkártyacég után a második legsikeresebb ilyen akció. A cég 28 százalékban ma is Zuckerberg tulajdona, akinek vagyonát ma 27 milliárd dollárra becsülik, életéről film is készült A közösségi háló címmel.

Bármennyire fényesek is azonban a Facebook eredményei, sokan szkeptikusok a cég jövőjével kapcsolatban. Szakértők és elemzők is azt állítják, hogy a növekedés nem folytatódhat a végtelenségig, az utóbbi időben pedig olyan felmérések láttak napvilágot, amely szerint az oldal a fiatalok körében kiment a divatból. Az aktív felhasználók is mintha fáradnának: 2013-ban öt felhasználóból három látogatott el naponta az oldalra, egy évvel korábban ezt 57 százalék tette meg minden nap. A megjósolt hanyatlás azonban még odébb van: a Facebook január végén közzétett jelentése szerint 2013 utolsó negyedévében 40 millióval nőtt az oldal felhasználóinak száma, s meredeken emelkedett a cég bevétele és profitja is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.