Napjainkban óriási szerepe van a megfelelő adatvédelemnek, és ez már a hétköznapi felhasználók számára is nyilvánvalóvá kezd válni. Személyre szabott reklámok bukkannak fel, miközben szörfölünk a világhálón, és új generációs televíziók küldenek tovább információkat tévénézési szokásainkról. A Facebook-bejelentkezéseink alkalmával személyes adataink megadását követeli, az általunk használt böngésző pedig minden lépésünket tárolja és elemzi.
A felhasználók aggodalmuknak adnak hangot az egyre gyakoribbá váló adatvédelmi vitákkal, valamint az ezeket előidéző eseményekkel kapcsolatban. A hatalmas visszhangot kapott, Edward Snowden által kiszivárogtatott dokumentumok – melyek szerint az Amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség emberek millióit figyeltette és hallgattatta le a terrorizmus elleni küzdelem jegyében – általános felháborodást eredményezett. Az ügy óta az Európai Unió is erőteljesebben lép fel az adatvédelmi vitákkal kapcsolatban, májusban például egy sok szempontból korszakalkotó esetnek lehettünk tanúi: az EU bíróságának határozata szerint ugyanis az internetes vállalatok – mint például a Google, ahová július közepéig megközelítőleg 91 ezer kérelem érkezett ezzel kapcsolatban – bizonyos esetekben kötelezhetőek arra, hogy a keresési eredményekben megjelenő személyes adatokat eltávolítsák. A legújabb támadás pedig a Facebook ellen irányul: egy osztrák jogász kezdeményezésére több mint huszonötezren szeretnék perelni a közösségi oldalt a szerintük nem megfelelő adatkezelési gyakorlat miatt. Mindeközben pedig folyamatosan újabb és újabb fejlesztési tervekről hallunk, melyeknek azonban a pontos működését szinte lehetetlennek tűnik megismerni.
Dr. Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő és a Privacy Policy Online Services vezetője szerint valóban egyre nagyobb kihívást jelent személyes adataink védelme az interneten. „Az online szolgáltatók olyan technológiákat alkalmaznak, amelyek képesek követni a felhasználót, valamint internetezési és egyéb szokásairól, mozgásáról, életritmusáról gyűjteni információkat. Ezeket aztán – hasonlóan az adatgyűjtéshez – kontrollálatlanul használják fel üzleti, politikai, személyes vagy akár titkosszolgálati célokra” – magyarázta lapunknak a szakember. Kiemelte, hogy a szolgáltatók ma már nemcsak azt képesek rögzíteni, hogy mikor melyik oldalra, milyen IP-címről és mely böngészőn keresztül lépünk fel, hanem az egérmutató mozgását is megfigyelhetik. Ezenfelül a weblátogatási adatokból is tudnak személyiségi profilt létrehozni, vagy éppen viselkedés alapú reklámokat továbbítani a felhasználók részére. Jó esetben mindez persze az érintett előzetes, minden részletre kiterjedő hozzájárulásával történik, ugyanakkor az adatkezelés pontos folyamata a legtöbb esetben ismeretlen marad számunkra – állapította meg.