A világon egyedülálló Budapest-térkép szinte kész

A Karesz kockáról kockára átvizsgálja a főváros úthálózatát. Bepillantottunk a 3D-s pontfelhőbe, páratlan élmény!

Gabay Balázs
2015. 04. 28. 10:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Föld digitalizálása elkezdődött. Azzal, hogy ez milyen problémákat, lehetőségeket, megoldásokat vet fel, a Budapesti Közlekedési Központnak is foglalkoznia kell – hangzott el kedden délelőtt a Bálna orrában tartott konferencia egyik szekciójában. A téma a térinformatika volt, azon belül is egy magyar „készítésű” projekt, a Közúti Adatgyűjtő Rendszer (Karesz). A BKK Közút 2013-ban döntette el, hogy létrehoz egy olyan 21. századi közúti adatbázist, mellyel máshol eddig még csak próbálkoztak. A gondolat mára formát öltött: a közlekedési központ nemsokára befejezi digitális térképét, és szeretne betörni a Karesszel a piacra.

A közúti adatgyűjtés a kezdetektől manuálisan zajlott idehaza: a mérnökök és a geodéták rótták az utcákat, jelölték a kátyúk helyét, az útpadka hosszát, avagy a nyomvályúk mélységét. A változásokat pauszpapír és zsilettpenge segítségével rögzítették, a végeredményt pedig beszkennelték. Ez volt a kezdeti „digitalizáció”, a Karesz most alapjaiban írhatja át az adatfeldolgozást és -nyilvántartást. Berlinben már próbálkoztak hasonlóval, de egy település teljes térinformatikai felmérésével még sehol nem kísérleteztek. Budapest lehet az első város, melynek elkészülhet a digitális, 3D-s térképe, mellyel a teljes fővárosi úthálózat és minden egyes épület mérhetővé, elemezhetővé válik.

A BKK Közút két lézerszkennert vásárolt, az egyiket egy mérőjármű tetején helyezték el, a másikat pedig kézileg szállítják azokra a helyszínekre, melyeket autóval nem lehet megközelíteni. Előbbi, az osztrák Riegl-gyár VMX-450-ese, Budapest mintegy 4400 kilométernyi közútjából már 4200-zat feltérképezett. Ez az egyik legsűrűbben használt modell, napi 6-8 órán át furikáznak vele a fővárosban, ha nem esik.

Miközben a BKK Közút kisbusza átlagosan 50 km/h-val halad, a lézerszkennerrel, fényképezőgéppel és precíziós navigációs rendszerrel felszerelt műszer másodpercenként másfél millió pontot vesz fel 50 méteres körzetben, és fotókat is készít. A masina ezt továbbítja az irodába a mérnökökből, térképészekből álló csapatnak. Ők a beérkező fényképek és rögzített pontok alapján milliméteres pontossággal tudják berajzolni az útburkolati jeleket, az egyenetlenséget, a táblák és lámpák helyét, sőt a környező épületeket is. Ebből a 3 dimenziós pontfelhőből készül el a vektoros adatbázis, ami összesíti a teljes budapesti útvagyont, a hiányosságokat és a sürgősen felújítandó szakaszokat.

A manuálisan hordozott VZ-400-as szkenner az M4-es metró pályáját mérte fel, illetve aluljárók és a város rejtettebb zugainak pásztázása volt a feladata. Egy ilyen, fényképezőgéppel ellátott, geodétaállványon álló szerkezet ára 20 és 40 millió forint között mozog, így mi is mértékkel fogdossuk.

A Kareszt élőben tesztelhettük a konferencia szünetében: a BKK Közút csapatának egyik térképészével minden irányba megforgattuk a BAH-csomópontot, még a felüljáró aljának állagát is megvizsgáltuk. Egy számítógéppel arrébb elszörnyülködtünk a Budaörsi út szélső sávjának komoly nyomvályúján, mindezt 3D-s szemüvegben, mintha az ELTE Körösi Csoma Sándor Kollégiumának buszmegállójában álltunk volna. Ráadásként a Parlamentet is megpörgettük digitálisan, Kövér László kivételesen talán megbocsát nekünk.

Budapest nem csak szárazföldből áll, a Duna szerves része a városnak, ezzel pedig a BKK Közút is tisztában van, így természetesen a folyópartok, kikötők szkennelése sem maradt el. A budapesti Duna-hidakat, melyek videós bejárását nemrég kezdte el portálunk, egyelőre csak az útpályáját vizsgálta át a Karesz, vektorizált adat ebből a felmérésből még nem érkezett. A felújításokhoz is jól jön majd a digitalizált 3D-s térkép, de a nyilvántartás frissítése legalább ennyire fontos. Mint Hodik Zoltántól, a BKK Közút híd- és műtárgyosztályának vezetőjétől megtudjuk, korábban jórészt a mérőszalagos módszerrel dolgoztak, az adatokat pedig sima Excel-táblázatban vezették. A Hidadatok.hu sem nyújt kellően pontos betekintést, így szükséges az újratérképezés. Ezt statikus lézerszkennerrel fogják elvégezni, amit a mederparton állítanak fel, de az is elképzelhető, hogy hajóval mennek be a hidak alá, és onnan mérik fel a Karesszel a hídszerkezetet.

A felújításra váró átkelők közül a Lánchídnak már zajlik a tervezése, emiatt Hodik szerint itt már nem a digitális vizsgálat lesz a mérvadó, a Petőfi hídon ellenben biztosan a lézerszkennerek végzik majd el az állapotfelmérést. Ha itt végeztek, valószínűsíthetően az Árpád híd lesz a soros.

Érdekesség, hogy a Gellért-hegy Duna felé eső oldalának kezelése, a veszélyesen meredező sziklák le- és áthorgonyzása is a híd- és műtárgyosztály feladata. A szkennelés itt is lezajlott, a támfal „letapogatása” is megtörtént, így ha geológus szakvéleményére lesz szükség, minden adat készen áll.

A konferencián – melyen a BKK és a BKK Közút vezérigazgatója, illetve a központ több felső vezetője mellett a projekt támogatói, a Lechner Tudásközpont vezetője és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes is felszólalt – elhangzott, hogy a fővárosi közúthálózat 3 dimenziós feltérképezése heteken belül lezárul, ezt követően indul a hidak és aluljárók feltérképezése. Ezután mintegy 300 terrabájtnyi adat áll majd rendelkezésre, melyet a műemlékvédelemtől a -nyilvántartáson át a szakszerű városüzemeltetésig mindenre lehet használni. A lézerpontfelhős módszert eddig a nagykovácsi Teleki–Tisza-kastély és a füzérradványi kastély feltérképezésekor alkalmazták, és a főváros VI. kerületében is igénybe vették állapotfelméréskor.

A konferencián hallottak azt sugallják, hogy a BKK Közút elsősorban közműcégek, önkormányzatok és mérnökirodák érdeklődésére számít, és persze pénzért árulná a Karesz nyújtotta térinformatikai szolgáltatást. Ha a rendszer beválik, akár külföldön is elkezdhetik reklámozni, hiszen egyedi technológiáról van szó. Mint Horváth László, a BKK Közút informatikai főosztályvezetője megjegyezte: az érettségi megvan, így a kamaszkornak vége, de a tanulást a felnőttkorban is folytatni kell tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.