A Föld digitalizálása elkezdődött. Azzal, hogy ez milyen problémákat, lehetőségeket, megoldásokat vet fel, a Budapesti Közlekedési Központnak is foglalkoznia kell – hangzott el kedden délelőtt a Bálna orrában tartott konferencia egyik szekciójában. A téma a térinformatika volt, azon belül is egy magyar „készítésű” projekt, a Közúti Adatgyűjtő Rendszer (Karesz). A BKK Közút 2013-ban döntette el, hogy létrehoz egy olyan 21. századi közúti adatbázist, mellyel máshol eddig még csak próbálkoztak. A gondolat mára formát öltött: a közlekedési központ nemsokára befejezi digitális térképét, és szeretne betörni a Karesszel a piacra.
A közúti adatgyűjtés a kezdetektől manuálisan zajlott idehaza: a mérnökök és a geodéták rótták az utcákat, jelölték a kátyúk helyét, az útpadka hosszát, avagy a nyomvályúk mélységét. A változásokat pauszpapír és zsilettpenge segítségével rögzítették, a végeredményt pedig beszkennelték. Ez volt a kezdeti „digitalizáció”, a Karesz most alapjaiban írhatja át az adatfeldolgozást és -nyilvántartást. Berlinben már próbálkoztak hasonlóval, de egy település teljes térinformatikai felmérésével még sehol nem kísérleteztek. Budapest lehet az első város, melynek elkészülhet a digitális, 3D-s térképe, mellyel a teljes fővárosi úthálózat és minden egyes épület mérhetővé, elemezhetővé válik.
A BKK Közút két lézerszkennert vásárolt, az egyiket egy mérőjármű tetején helyezték el, a másikat pedig kézileg szállítják azokra a helyszínekre, melyeket autóval nem lehet megközelíteni. Előbbi, az osztrák Riegl-gyár VMX-450-ese, Budapest mintegy 4400 kilométernyi közútjából már 4200-zat feltérképezett. Ez az egyik legsűrűbben használt modell, napi 6-8 órán át furikáznak vele a fővárosban, ha nem esik.
Miközben a BKK Közút kisbusza átlagosan 50 km/h-val halad, a lézerszkennerrel, fényképezőgéppel és precíziós navigációs rendszerrel felszerelt műszer másodpercenként másfél millió pontot vesz fel 50 méteres körzetben, és fotókat is készít. A masina ezt továbbítja az irodába a mérnökökből, térképészekből álló csapatnak. Ők a beérkező fényképek és rögzített pontok alapján milliméteres pontossággal tudják berajzolni az útburkolati jeleket, az egyenetlenséget, a táblák és lámpák helyét, sőt a környező épületeket is. Ebből a 3 dimenziós pontfelhőből készül el a vektoros adatbázis, ami összesíti a teljes budapesti útvagyont, a hiányosságokat és a sürgősen felújítandó szakaszokat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!