Bizarr titkokat is rejt a Rákóczi híd belseje

Megmásztuk a frissen átadott pilont, és a hídszekrénybe, illetve a külső kezelőjárdára is kimerészkedtünk. Hídriport 2.0.

Gabay Balázs
2015. 04. 05. 16:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen egyedi látványt nyújtott néhány héttel ezelőtt a Rákóczi hídon parkoló négy villamos és a húsz megpakolt teherkocsi. Jelentjük, a március 20-ai átadást megelőző 1000 tonnás terhelési teszt jól sikerült. Ahogy a sínpárok között állunk, alig érezni a centikre mellettünk elrobogó 1-es villamos okozta rezonanciát, sőt. Ahogy Molnár kolléga kecses mozdulattal a sínek közé helyezi kameráját, a gép fölött elhúzó monstrum meg sem mozdítja a képet.

De kezdjük az elején. A hét eleje óta a Kárpát-medencét kínzó viharos erejű szél továbbra sem csitul, a videós riportot is megnehezíti, minket viszont a szélsőséges időjárás sem tántoríthat el végcélunktól, hogy az Erzsébet híd után a Rákóczi hidat is bejárjuk. Miként tavaly szeptemberben, most is Tóth Krisztián hídmester vezet bennünket: a hévmegállóval szembeni „hídiroda” ajtajában, a pesti hídfőnél vár minket.

Odabent picit átmelegszünk, magunkra kapunk egy BKK-s mellényt, meg egy fejvédőt, biztos ami biztos. „A hídszekrényben elkél, meg a villamosvezetők sem hívják ránk egyből a rendőrséget, ha a sínek között bóklászunk majd a pilonnál” – mondja Krisztián, mi pedig nem kérdezünk feleslegesen.

A kamera forog, hídmesterünk pedig már a sínpálya negyedénél jár, iparkodunk tartani a lépést.

A pesti oldalról közelítjük az első pilont, amelynek ajtaja ugyanúgy egy U-Bootéra hajaz, mint az Erzsébet hídon.

Molnár kolléga már fintorog, az Erzsébet hídnál megküzdött a bejutással, most sem lesz egyszerűbb dolga. „Csak egyesével” – adja ki az ukázt vezetőnk, és már indulunk is. Jó 15-20 métert kell mászni felfelé a cingároknak tervezett pilonbelsőben, utunkat egy-egy elektromos doboz szegélyezi két oldalt.

Csapóajtó fel, még egy lépés, és íme, a madártávlat.

Lábunk előtt hever a Nemzeti Színház és a Művészetek Palotája, de balra sem kutya a panoráma. Az Infopark impozáns, a Gellért-hegy lenyűgöző innen is. Nehéz betelni a kilátással, elnézegetné még pár órát az ember.

Na, de kell a hely videósunknak, és Béres kollégának, aki a fotómasinát kezeli. Alászállunk.

Mire végzünk, talán a tűzoltók is kiérnek – viccelődünk a pilon tövében Krisztiánnal, de szerencsésebbek vagyunk, mint a hídmesterek, akikre sokszor akkor is ráhívják a hatóságokat, ha előre bejelentik a mászást. Molnár kolléga még cikázik egy sort a híd közepén, a villamosvezetők élénk szemöldökrángásától kísérve, majd elhagyjuk a felszínt. Irány a hídszekrény!

Kellemesen bizsergető egy kicsit szélcsendesebb térben sétálni, főképp, ha közben olyan környezettel ismerkedhetünk, ahová emberfia sohasem juthat el. A híd pesti hídfőjétől indulva majdnem 500 méteres zárt folyosó vezet át Budára a híd alsó részében, a gyalogút alatt. Itt mennek a vízvezetékek és a kábelszekrények, ezekben régen a villanyt vezették át.

Rozsdásodásnak nyoma sincs. A lábunk alatt lévő acéllemezeken itt-ott 20 centis lyukakat fúrtak, ahol a pára távozhat. A lemezeket tartó irtózatos csavarok némelyikét zöldre és pirosra pingálták. Mielőtt nemzeti hevülettől fűtött tervezőkre gyanakodnánk, hídmesterünk tisztázza a helyzetet. A híd terhelését ellenőrzik szúrópróbaszerűen ezzel a módszerrel: ha valamelyik körül megreped a festék, baj van. Nem látunk roncsolódást itt sem.

Egyszer csak minden lámpa kialszik, és csak a fejünk felett elhaladó villamos tompa robaja visszhangzik. Béres kolléga szórakozik a villanykapcsolóval, ezt megúsztuk.

„De jó kis mágnes, biztos a geodéták hagyták itt” – örül idegenvezetőnk egy gazdátlan ásványnak, de nem ez az egyetlen itt felejtett darab. A fejünk feletti, 10-es számú acéllemezhez támasztva kissé gusztustalan tízórait tálalt valaki évekkel ezelőtt: a különleges vagdalt konzervhez Kalinka vodka dukált. A gourmand-nak takarítani már nem maradt ideje.

„Amikor az Erzsébet híd után megkaptam a Lágymányosi hidat (1995-től 2011-ig így hívták a Rákóczit – a szerk.), és először megláttam ezt a termet, egyből azt gondoltam: na, itt jó kis diszkót lehetne nyitni” – visszhangozzák Krisztián szavait a betonfalak immár a budai oldalon. A hídszekrényből ugyanis egy olyan térbe visz az utunk, ami valóban ideális bulihelyszín lehetne, leszámítva a gáz- és szennyvízvezetékeket. Egy-két pillantás a munkásgraffitikre („szeretlek Marcsi”), és már megyünk is tovább.

Jó meleget ad a távfűtéscső a külső kezelőjárdához vezető lépcsők előtt, egy másodpercig élvezkedünk mindannyian, aztán irány vissza Pestre. Alattunk a Rákóczi híd robusztus pillére. A túloldali pillérrel az építéskor megszenvedtek a munkagépek: a németek által 1944-ben felrobbantott vasúti híd roncsai mellett egy uszály darabjait is ki kellett pucolni a meder aljáról. A budai oldali tartóoszlopnál sokáig lakott egy hajléktalan csapat, de elköltöztek. Csupán néhány elhasznált rongyot hagytak hírmondóul.

A pár méterre mellettünk húzódó Déli összekötő vasúti hídon kis túlzással 3 percenként halad át egy vonat. Nem csoda: ez Magyarország legfontosabb vasúti átjárója a Dunán.

Kevesen tudják, de nemzetbiztonsági jelentősége miatt fegyveres őrök védik, szóval graffitisek legfeljebb golyóálló mellényben közelítsenek! A Lágymányosi híd átadásáig gyalogosforgalom is áthaladt rajta, ma már csak szerelvények dübörögnek. A közepe táján jó háromméteres acélhuzal lóg le a híd széléről, mintha John McClane csúszott volna le itt Zeusszal, a fekete bronxi boltossal a Die Hardból.

A kezelőjárda úgy jár a lábunk alatt, mint a motolla, igyekszünk nem tudomást venni róla.

Időnként persze lenéz az ember a rohanó folyóra, hihetetlen víztömeg feszül neki másodpercenként a pilléreknek. A rendkívüli sodrás miatt a medernél kövekkel szórták körül a híd összes tartóoszlopát, mindegyiket gránittal burkolták be.

Meggyorsítjuk a lépteinket, mert Krisztiánt már így is túlóráztatjuk. A „Vigyázat! A kezelőjárda megszakad a diletációnál”-tábla jól jön, mi legalább nem lépünk a hiányzó fémdarab helyére, nem úgy, mint az az illető, aki miatt ki kellett tenni a feliratot.

Hídmesterünk a pesti oldalon bezárja a külső járdák ajtajait, és kikísér bennünket a Rákóczi híd szürke félhomályából. Két órát töltöttünk bent, pont annyit, mint ő egy napi ellenőrző körút során. Messze nem tűnt ennyinek.

Távozásunk pillanatában fut be az irodába a Petőfi és a Szabadság hidak hídmestere. Jelezzük is neki, hogy ő a következő kiszemelt áldozat. Rövid szabadság után áll elébe. Alig várjuk!

A mai Rákóczi híd helyét már a XIX. században kijelölték a városrendezési tervekben. Csepel felé vezettek volna át egy keskeny közlekedési vagy szimpla gyalogos hidat, de végül nem fért bele a büdzsébe. A második világháború után a Balaton és az észak-magyarországi iparvidék felé is felerősödött a gépkocsiforgalom. A budaörsi gyorsforgalmi út és az M1-es építése után a Petőfi híd egyedül már nem tudta levezetni a dél-budai autómennyiséget, így elengedhetetlenné vált egy új híd megépítése. A ’96-os világkiállítás úgyszintén indokolta meglétét, az expó végül elmaradt. A terveket az Uvaterv készítette, a mérnöki munkát a Metrober végezte, a kivitelező a Hídépítő Rt. volt, az acélszerkezetet a Ganz gyár biztosította. Az építményt 615 gyártási egységből rakták össze, az összeszerelést Pestről kezdték budai irányba. A parti nyílások darabjait behúzták, a többit pedig beemelték a helyére. Mindkét oldalon elhelyeztek egy mészkő címert, zászlórudat és fekete gránit „írott köveket”.

 

A Lágymányosi híd 1995. október 30-ára készült el, Lágymányost és a Ferencvárost köti össze. Budapest második legnagyobb hídja. Építésekor felmerült a Szent László elnevezés, s Latinovits Zoltán, Kossuth Lajos, Szent István és Mátyás király is szóba került. 2011-ben keresztelték át Rákóczi hídra. A híd hatnyílású, illeszkedik a mellette futó vasúti híd tömegéhez és szerkezetéhez. A kétszer két sávos út között kétirányú villamossínek mennek, ezeken közlekedik március óta az 1-es villamos. A híd öt pilonnal rendelkezik, egyenként 35 méter magasak. 2013-ra rendkívül elhasználódott a magyarországi hidakon elsőként alkalmazott tükörreflektoros világítás, ezeket az idén befejeződött felújítás során halogén égőkre cserélték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.