Kevésbé kockáztat, aki szivárványosítja profilképét

Inkább vált szivárványos profilképre, akinek a barátja is így tesz? Kockázatos még kiállni a melegek mellett?

LD
2015. 06. 29. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szivárványszínbe borult sokak Facebook-profilképe az amerikai legfelsőbb bíróság melegházasságra vonatkozó döntése nyomán: 5:4 arányban határoztak arról, hogy ezentúl minden államban törvényesen házasodhatnak a melegek. Nemcsak az Egyesült Államokban, de Európában is sokan ünnepelték a döntést profilképük megváltoztatásával, amit a Facebook tett lehetővé egy külön ez alkalomra elkészített alkalmazással. Ilyen léptékű internetes demonstrációt nem láttunk a The Atlantic cikke szerint azóta, hogy 2013 márciusában hárommillió ember változtatta meg a képét egy piros egyenlőségjelre, az Emberi jogok kampánya szimbólumára, ekként kiállva a melegházasság mellett. Ezúttal már az első órákban több mint egymillió felhasználó változtatta meg a profilképét, és ez a szám azóta rohamosan nő – számolt be a Facebook szóvivője, William Nevius.

A The Atlantic szerint felvetődik a kérdés: valamiféle kutatást végez a Facebook a profilképek szivárványosításával? Még márciusban tett közzé a közösségi oldal egy dokumentumot, amely nem sok figyelmet kapott, pedig számos kérdést megválaszolhat. A Bogdan State stanfordi phd-hallgató és Lada Adamic Facebook-informatikus által jegyzett tanulmány elemezte azokat a tényezőket, amelyekből leszűrhető volt 2013 márciusában, mely felhasználók támogatják a melegházasságot. Utánajártak, milyen tényezők járultak hozzá, hogy egy felhasználó profilképet váltson, de ennél jóval messzebb mentek: megnézték, az állampolgárok mely csoportjai szerveződnek könnyebben a közösségi oldalon, és a közös fellépésük mennyire járul hozzá a nagyobb közösségi megmozdulásokhoz, változásokhoz.

A kutatók és aktivisták legkésőbb 2009 óta vitáznak azon, hogy mennyire járulnak hozzá az ilyen közösségi oldalas kampányok egy-egy ügy sikeréhez – emlékezetes, ekkor Twitter-felhasználók változtatták meg tartózkodási helyüket Teheránra, hogy ezzel is az iráni tüntetők mellett álljanak ki. Fred Petrosian, a Global Voices Iran szerkesztője azonban úgy vélekedett: az ilyen akciók jobban árulkodnak arról, miként képzelik el a nyugati társadalmak az új médiumokat, mint az iráni valóságról. A Yahoo-nál dolgozó Evgeny Morozov pedig felvetette: a közösségi médiás szolidaritás hatása a politikai változásokra eddig ismeretlen, viszont az ilyesmi sokaknál pótolhatja a hatékonyabb fellépést.

Mi veszi rá az embereket, hogy hozzájáruljanak egy költséges és kockázatos társadalmi vállalkozáshoz? És inkább döntenek-e a szerepvállalás mellett, ha látják, hogy barátaik is így tesznek? Ezeket a kérdéseket tette fel a Stanford szociológusa, Doug McAdam egy kutatásában, csak ő még egy 1964-es, Mississippi államban zajlott, civil jogokat érintő akció kapcsán, amelyet Freedom Summernek is neveznek. Ennek része volt, hogy fekete szavazóként regisztráltak sokan – tíz héttel később az eredmény 3 merénylet, 52 komoly testi sértés, 250 letartóztatás és 13 porig égetett fekete közösségi templom volt. A The Atlantic cikke felveti a kérdést, hogy ezúttal is kockáztathat-e a társadalmi kampány hasonló erőszakos cselekedeteket.

McAdam arra a nem meglepő következtetésre jutott, hogy akinek inkább csatlakoztak a barátai az akcióhoz, azok maguk is nagyobb eséllyel vállalták a demonstrációban való részvételt. Amikor pedig a Facebook kutatói tanulmányozták, a melegházasság támogatása miként terjed a közösségi oldalon belül, inspirációs forrásként nevezték meg McAdam tanulmányát is.

Bogdan State és Lada Adamic azt a kérdést tette fel kutatásában: hányszor kell látnod, hogy egy ismerősöd megváltoztatja a profilképét, hogy te is így tegyél? Két lehetséges hipotézist állítottak fel: az első, hogy a profilváltozások úgy terjednek, mint a vicces képek és más mémek – minél többen osztják meg, annál kisebb lelkesedéssel. A másik lehetőség szerint szükséges, hogy a felhasználó lássa, más ismerőse is megváltoztatta a képét, hogy ő is így tegyen.

Ezek felméréséhez a Facebook kutatói csoportosítottak 3 millió adatlapot, 106 millió másik mellett – utóbbiak voltak azoké, akik értesültek a profilképek megváltoztatásáról. Ezután felmérték a valószínűségét annak, hogy valaki megváltoztatja a képét, annak függvényében, hogy hány barátja tett így. Mégpedig úgy, hogy értesült is barátai profilképváltásáról. Arra jutottak, hogy bár a profilképváltás valószínűsége többtényezős – függ az életkortól, nemtől, vallástól, politikai beállítódástól –, esélyesebb, ha valaki látja, hogy sok barátja tesz ekként.

A meglepő a kutatók szerint az, hogy ezek a profilképváltások egyáltalán nem úgy terjednek, mint például a vicces cicás videók. State és Adamic fontos különbséget talált aközött, hogy hogyan terjed a legtöbb információ a Facebookon és hogy miként váltanak az emberek szivárványos profilképre. Bár az emberek gyorsan megosztanak egy mémet vagy egy cikket, ezek hatása a felhasználókra nem nő az eltelt idővel egyenes arányban. Viszont a melegházasságot támogató profilképek beállításához kellett 2013 márciusában, hogy az emberek lássák: más ismerőseik is így tesznek. Ahogy egyre többen váltottak, úgy az ő ismerőseik is nagyobb kedvvel lépték meg a profilképcserét.

Mindez felveti a kérdést, hogy a felhasználók ekként vannak hatással a másikra, vagy eleve aszerint válogatták-e meg ismerőseiket, hogy hasonló elveket vallanak. State és Adamic szerint a milliónyi megváltoztatott profilkép már 2013 márciusában bizonyította, talán elsőként, hogy az amerikaiak nagy része támogatja a melegházasságot.

A The Atlantic szerint a mostani szivárványos kampány esetében új tényező jelenhetett meg: az ellenzők hallgatnak inkább, ahelyett hogy tiltakoznának, mivel úgy érzik, ők kerültek kisebbségi pozícióba.

A cikk szerint a Facebook informatikusai a mostani profilképváltások után is tesztelhetik az előzetes teóriák érvényesülését a gyakorlatban. Ha a meleg büszkeséget éltető profilképek kihelyezése kevésbé kockázatos 2015-ben a legfelsőbb bíróság döntése után, a szivárványos képek jobban fognak terjedni, mint egy vicces kép, de kevésbé, mint a 2013 márciusi szolidaritási akció? Ez a kutatást jegyzők egyik, egyelőre megválaszolatlan feltevése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.