Halogénlámpákkal megvilágított, csillogó-villogó Mercedes hirdeti az idei autószalont a város főpályaudvarán. Ám néhány méterrel arrébb közel-keleti utazók egy csoportja ül. Mindössze néhány hátizsákjuk van, és csodálkozó tekintetükből látszik: nem ismerősek ezen a vidéken. Könnyen lehet, ők is azzal a több tízezer emberrel együtt érkeztek, akik az elmúlt napokban – Magyarországon és Ausztrián átutazva – elérték a megálmodott céljukat, Németországot. Idén a szerdai Die Welt címlapján sem az autószalonról jelent meg kép – pedig a BMW sajtótájékoztatóján elájuló Harald Krüger vezérigazgatóról készült fotók bejárták a világsajtót –, hanem épp a magyar–szerb határon felállított kerítésről.
A legutóbbi globális gazdasági válság különösen kegyetlen volt az autóiparral, de a jelek szerint újra talpra tudott állni a szektor – Németországban különösen. Igaz, a korábban robbanásszerűen bővülő kínai autópiac megtorpanása még jelenthet gondokat, mert ahogy Friedrich Eichiner, a BMW pénzügyi igazgatója fogalmazott, a kínai piac normalizálódására mindenki számított, csak arra nem, hogy ilyen gyorsan bekövetkezik.
Az autóipar előtt álló másik kihívás a használati és vásárlási szokások megváltozásából ered. Míg a mai 18-20 évesek szüleiben a jogosítvány megszerzésétől fogva ott volt a vágy, hogy saját autójuk legyen, a mostani generáció számára a „jogsi” megszerzése sem olyan létfontosságú, inkább bérelnek egyet. Így nem meglepő, hogy Frankfurtban a legtöbb sajtótájékoztatón előkerült az autóhasználó klubok és a „car sharing” egyéb formáinak kérdése. Hiszen több európai nagyvárosban is vannak már az interneten keresztül foglalható bérautók, amelyeket a város bármely pontján ott is lehet hagyni. Az autógyáraknak tehát előbb-utóbb szembesülniük kell azzal, hogy termékeik a vásárlók többsége számára a hűtőszekrényhez vagy a mosógéphez hasonló használati tárgyakká minősülnek át.
Manapság a sebességről egyre inkább a fogyasztásra és az emiszszióra tevődik át a hangsúly. Bár a laboratóriumi tesztekben mért gyári fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatokat is nehéz a valós életben rekonstruálni, mégis számos országban ezek alapján határozzák meg az autók után fizetendő különböző adók mértékét. De a piac mellett az Európai Unió is nyomást gyakorol a gyárakra: 2021-re a gyártók teljes flottájának átlag szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a 95 g/km-t.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!