Sokakban él élénken napjainkban is sztereotípia a videojátékokkal kapcsolatban. Csak gyerekek bohóckodnak vele, infantilissé tesz, ráadásul elveszi az időt más, hasznosabb dolgok elől. Ezekkel az előítéletekkel – lévén nem sok alapjuk van – a videojáték-ipar láthatóan nem foglalkozik, túllépett rajtuk, és mára az egyik legmeghatározóbb szegmense lett a globális piacnak. Fiatalok tömegét nézhetjük élőben a YouTube-on, ahogy éppen valamilyen videojátékot nyüstölnek, amiért sok esetben – köszönhetően a videómegosztó partnerprogramjának – még pénzt is kapnak. Jól érzik magukat, és némi mellékest is zsebre tehetnek ezeknek a „haszontalan” videojátékoknak a segítségével.
Jócskán meghaladtuk már azokat az időket is, amikor egy játék csak arról szólt, hogy az ember haladjon előre és lője le az összes szeme elé kerülő ellenséget. Manapság akár több mint száz fős stábok dolgoznak egy-egy szoftveren, megalkotva a látványvilágát, megírva a történetét, balanszírozva a nehézséget, és sorolhatnánk még. Komoly programozókról és komoly művészekről beszélhetünk.
Az Entertainment Software Association (ESA) 2015-ös felméréséből kiderül, hogy csak az Egyesült Államokban 155 millióan játszanak videojátékokkal, ötből négy család rendelkezik videojátékra alkalmas eszközzel, az amerikai háztartások 51 százalékában található játékkonzol, és a lakosság 42 százaléka játszik rendszeresen, hetente legalább három órát.
Az ESA jelentése szerint a játékosok átlagéletkora az egy évvel korábbi 31-ről 35 esztendőre nőtt. A legtöbben – a vizsgált minta 30 százaléka – a 18–35 éves korosztályból kerülnek ki, ezt követi 27 százalékkal az 50+-os csoport, majd 26 százalékkal a 18 év alattiak következnek. Nemek szerinti megoszlásban a játékosok 56 százaléka férfi, 44 százaléka nő.
Azok a megkérdezettek, akik manapság többet játszanak, mint három évvel ezelőtt, főként az otthoni filmezéstől (47 százalék), a mozizástól (40 százalék) és a tévénézéstől (39 százalék) csentek el időt a videojátékok javára.
A felmérés alapján a leggyakrabban játszók 31 százaléka az olyan szoftvereket preferálja, ahol másokkal együtt, illetve mások ellen játszhat, további 30-30 százalék pedig akciójátékokkal, valamint a kirakós-kártyajáték-táblajáték kategóriájával foglalja el magát. Az is kiderült, hogy a megkérdezettek átlagban 13 éve játszanak videojátékkal.