Napelemes hajóval „repülhetünk” a Balatonon?

Negyvennel száguld majd 35 centivel a víz felett, sosem kell tölteni – és magyar egyetemisták tervezik.

Veczán Zoltán
2015. 11. 29. 13:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kizárólag egyetemistákból álló csapat marketingért felelős tagja, Kun Levente Alex a BME-n, az Antall József Tudásközpont Kreatív Magyar Elme elnevezésű rendezvényén mutatta be a fejlesztést szerdán.A huszonöt fős BME-s csapat járműve egyébként egy 2,2 méter széles, 7 méter hosszú, és a tervek szerint mindössze 100-120 kilogramm súlyú, 40 kilométer/óra végsebességű hajó lesz. Mint Kun elmesélte, a hajó kialakítása úgymond hidrofoil, azaz szárnyashajó;a formatervezett szárnyak már 14 kilométer/órás sebességnél kiemelik a hajótestet a vízből, így az gyakorlatilag 30-40 centivel a felszín fölött „repül”.A hajó kormányozhatóságáról speciális stabilizátor gondoskodik, az energiát tizenkét négyzetméternyi napelem biztosítja, amely az akkumulátorokat tölti, és ezen keresztül kapja a hajócsavar az energiát.Kun elhozta a hajó makettjét és egy hajócsavart is, amelyet 3 dimenziós szkennerrel digitalizáltak, és folyamatosan próbálják a saját igényeikre formálni. Erre azért van szükség, mert ezeknek az alkatrészeknek a formai kialakítása szinte ipari titoknak minősül, így a BME-seknek maguknak kell tesztelésekkel kikísérletezni, hogy milyen hajócsavarforma lesz ideális a saját járművükhöz.Ami még érdekes, hogy – bár a hajót a megfelelő pilóta irányítja – az összes egység wifis kapcsolatban van a parton lévő csapattagokkal, így nem csak rengeteg adathoz jutnak a tesztek során, de vész esetén bármikor, gyakorlatilag távirányítással leállítható a jármű.A csapat célja a 2016-ban a Hollandiában és Monte-Carlóban megrendezésre kerülő Dong Energy Solar Challenge világbajnokság és Solar 1 Races verseny megnyerése – itt egyedi tervezésű, kizárólag napenergiával működő hajók mérkőznek meg egymással. A verseny szigorú megkötésekkel nehezíti az egyébként 30-40 nevező életét, a hajó hossza, szélessége, az akkumulátorok kapacitása és a napelemek teljesítménye tekintetében is. Így kell a versenyzőknek nyolc napon keresztül egyetlen töltés nélkül különféle technikai feladatokat megoldaniuk a vízen.Ez azért is jó, mert – mint Kun elmondta – az egyetemen nincs lehetőségük ilyen gyakorlati tapasztalatokat szerezni, a versenyen nagy európai csapatokkal is találkozhatnak, és tanulhatnak is tőlük. Ráadásul egyszer valóban gazdasági haszna is lesz majd az efféle tanulmányhajóknak, hiszen például a Balatonon már évek óta csak ilyen meghajtású magánhajók közlekedhetnek – húzta alá.A hajótest alapanyaga szénszálas kompozit anyag, elképesztően szilárd és ellenálló – viszont csak az elkészítéséhez szükséges infrastruktúra kialakítása 4-6 millió forintba kerül. Nem véletlenül kezdtek erőteljes közösségi és internetes marketingkampányba, illetve kilincseltek hosszasan szponzorcégeknél személyesen, telefonon, e-mailben és expókon – csak a honlapjukon 28 cég logóját találjuk meg.Nincs olyan, hogyha nem sikerül jól, majd csinálunk egy másikat. Egyet kell gyártanunk, de annak tökéletesnek kell lennie– húzta alá a csapatvezér.Mindazonáltal nem a pénzért csinálják – mondta Kun –, hanem egyfajta hagyományteremtési céllal, hogy más BME-sek is kipróbálhassák magukat a gyakorlatban. Most pedig elsődleges céljuk, hogy elkészülhessen a valóságban is a hajó, és végre élőben is tesztelhessék ott, ahová való: a vízen.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.