A kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) és virtuális valóság (virtual reality – VR) jelenlegi és jövőbeli helyzete volt a Metropolitan Lab hétfői rendezvényének témája.
Az eseményen Velvárt András, a 360World kutatás-fejlesztési igazgatója, aki a Microsofttal együtt dolgozik a cég Hololens elnevezésű eszközére való fejlesztésekben, érdeklődésünkre elmondta, az említett szerkezet még egy ideig nem lesz kapható kereskedelmi forgalomban – Közép-Európában összesen egy darab van jelenleg –, de vélhetően jövőre már egyes cégek számára beszerezhető lesz.
Elmondása szerint a Microsoft nem akar beleesni ugyanabba a hibába, mint a Kinectnél, hogy piacra dobták az eszközt, de nem volt rá tartalom. Éppen ezért eddig úgynevezett fejlesztői eszközöket küldött csak ki a cég néhány százas példányszámban, ennek jelenleg már a második üteme zajlik. A fejlesztők ezekre programozhatnak, kísérletezhetnek vele, és kitapasztalhatják, hogy mire lehet majd használni a jövőben a Hololenst.
Utóbbi kérdés megválaszolásához először is érdemes kitérni arra, hogy mi a különbség az AR és a VR között. A virtuálisvalóság-szemüvegekkel a felhasználó bekerül egy digitális térbe, teljesen kizárva maga körül a valóságot. Erre több lehetőség van, a legegyszerűbb VR-élmény már egy kartonlapból hajtogatott szemüveg, egy úgynevezett cardboard, valamint egy okostelefon segítségével elérhető. A készüléket bele kell helyezni az origamiműbe, és a megfelelő alkalmazás segítségével máris átélhetjük a virtuális valóság belépőszintjét.
A komolyabb eszközök, mint például az Oculus Rift vagy az HTC Vive, komolyabb élményt is adnak, ezeket rácsatlakoztatva egy számítógépre máris ott találhatjuk magunkat mondjuk Los Santos utcáin a GTA V videojáték egyik főszereplőjeként. Nem véletlen, hogy a VR-technológiának főleg a szórakoztatóiparban van, illetve lesz nagy szerepe.
A kiterjesztett valóság ezzel szemben nem az embert helyezi be egy digitális térbe, hanem a valós teret egészíti ki digitális információkkal. Ennek egyik formája az úgynevezett marker-alapú AR, mely már okostelefonnal vagy tablettel is kipróbálható. Ekkor az eszköz kameráját elég ráirányítanunk egy markerre, amely lehet akár egy kép vagy egy térbeli forma, ezt egy adott alkalmazás felismeri, és máris látjuk a képernyőn a digitális többletinformációt, így működött például a The New Yorker általunk is bemutatott címlapja.