Halálos balesetet okozott a Tesla robotpilótája

Ez az első ilyen eset, komoly ellenérzéseket hozhat a technika iránt.

MTI
2016. 07. 01. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) előzetes jelentése szerint az Ohio állambeli Cantonból való Joshua D. Brown május 7-én halt meg a floridai Willistonban, amikor autójának kamerái nem tudták megkülönböztetni az előtte bekanyarodó teherautó utánfutójának fehér oldalát a világos égbolttól, és a robotpilóta-funkció nem aktiválta a fékeket.

A 40 éves férfi a helyszínen életét vesztette. A Tesla roncsait – az autó tetejét teljesen levitte az ütközés – a baleset helyszínétől több száz méternyire találták meg a tűzoltók.

A cég szerint a – már több mint 130 millió mérföldet levezetett – robotpilóta-üzemmód bevezetése óta ez volt az első ismert haláleset. Az érintett Model S szedán fedélzeti rendszerét az NHTSA vizsgálja.

A teherautó 62 éves sofőrje, Frank Baressi szerint a baleset idején a Tesla vezetője játszott az autója érintőképernyőjén, és nagyon nagy sebességgel haladt.

A Tesla szerint azonban a Model S érintőképernyőjén nem lehet videót nézni, és az előzetes rendőrségi jelentések sem tesznek említést videóról.

A Tesla ugyan nem nevezte meg Brownt az incidenssel kapcsolatban kiadott közleményében, de a cég barátjaként és az elektromos járművekért rajongó közösség tagjaként írta le, olyasvalakiként, aki erősen hitt a Tesla küldetésében.

A vállalat alapítója, Elon Musk csütörtöki Twitter-bejegyzésében fejezte ki részvétét a tragikus veszteség miatt.

A cég közleménye ugyanakkor arra is kitér, hogy a robotpilóta-üzemmód csupán „kiegészítő” funkció, amelynek használata közben az autóvezetőnek mindig a volánon kell tartania a kezét, készen állva arra, hogy szükség esetén visszavegye az irányítást. A vállalat azt is elismerte, hogy a robotpilóta nem tökéletes, de a fejlesztéseknek hála egyre jobb lesz.

Sok autógyár és technológiai cég – köztük a Google és az Uber – fejleszt teljesen automata járműveket. Az egész világon ismertté vált halálos baleset aggodalmaik szerint most jelentősen visszavetheti az erőfeszítéseiket.

Karl Brauer iparági elemző szerint a baleset a Tesla jó hírnevének óriási csapást jelent.

„Járműveik biztonságával és technológiájuk fejlettségével dicsekedtek, a baleset most mindkettőt kétségbe vonja” – mondta az elemző.

Bryant Walker Smith, a Dél-Karolinai Egyetem jogászprofesszora és a robotautókkal kapcsolatos kérdések szakértője szerint elkerülhetetlen volt, hogy ilyen baleset történjen. Úgy vélte, hogy a tragédia növeli az autóvezetők bizalmatlanságát a sofőr nélküli járművekkel szemben.

Arra is figyelmeztetett azonban, hogy nem lenne szerencsés, ha túl sokan fordulnának a robotautók ellen, és vélnék úgy, hogy azok sose szolgálhatnák a biztonságos vezetést. Walker Smith emlékeztetett arra, hogy azon a napon, amikor a Tesla sofőrje elhunyt, nagyjából százan haltak meg más amerikai közutakon.

„Nem tudni, hány életet menthettek volna meg olyan járművek, amelyek előre jelzik a vészhelyzetet, és maguktól fékeznek, hogy elkerüljék az ütközést„ – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.