Három évvel azután, hogy az amerikai Jeannette nevű hajó elsüllyedt Szibéria északi partjainál, maradványai 1884-ben az Északi-sark másik oldalán, Grönland partjainál bukkantak fel. A jelenség láttán értetlenül állt mindenki, de Henrik Mohn meteorológusnak volt egy forradalmi elmélete: szerinte a jégsapka alatti tengeráramlások folyamatosan mozgásban tartják a stabilnak tűnő jégsapkát, így utazhatott keresztül a Jeannette a jégbe fagyott Arktiszon.
Mohn elméletére egy norvég hajós, Fridtjof Nansen figyelt fel, aki fejébe vette, hogy a jégáramlást akár meg is lehetne lovagolni. Csapatot és pénzt gyűjtött, speciálisan megerősített hajót szerzett, és 1893-ban elindult átszelni az északi-sarki jégsapkát, és elérni magát a sarkot. Az Új-szibériai-szigetekről indult el Fram nevű hajójával észak felé, majd amikor elérték a jeget, hagyták, hogy a hajó befagyjon. A következő másfél év meglehetősen eseménytelenül telet, a hajó sodródott a jéggel. Bár különösebb baj nem történt, Nansen lassan megunta a céltalannak és csiga lassúnak tűnő sodródást. Egy társával kutyaszánon indultak el az Északi-sark felé, de sosem érték el. Viszont az akkor rekordnak számító közelségbe jutottak hozzá, az északi szélesség 86. fokáig.
Ekkor – sok más, tragikus véget ért expedícióval ellentétben – belátták, hogy a sark elérése nem fog sikerülni, így visszafordultak a legközelebbi lakott terület, a Ferenc József-föld felé, és hosszú utazás után el is értek oda. Sokkal érdekesebb viszont a Fram sorsa. A hajó ugyanis – immár kapitánya nélkül – tovább sodródott a jégbe fagyva, és három évvel az indulás után megérkezett az Északi-sark nyugati partjaira. Az expedíció, noha az sarkpont elérése nem sikerült, kudarc helyett hatalmas sikerként vonult be a tudománytörténetbe, hiszen bizonyította az északi-sarki tengeráramlások létét, addig ismeretlen részletességű ismereteket szolgáltatott a sarki időjárásról - és közvetve hozzájárult az oceanográfia tudományának létrejöttéhez.
Nansen vállalkozását mindeddig senki nem próbálta megismételni (ami talán nem is csoda, hiszen központi eleme, hogy szándékosan megbénítjuk a hajónkat, holott minden északi hajós fejébe azt verik bele először, hogy a befagyást mindenáron el kell kerülni). Most azonban egy nemzetközi kutatócsoport (angol, amerikai, orosz, összesen tizennégy ország sarkkutatóinak részvételével) most pontosan erre vállalkozik. Természetesen az expedíció fókuszában az éghajlatváltozás áll. Az út során tervezett rengeteg meteorológiai mérés mindegyike arra a kérdésre keresi a végső választ, hogy mitől melegszik az Északi-sark még a föld egyéb tájainál is sokkal gyorsabban.