Helyzetjelentés a két félrecsúszott műholdról

Az európai Galileo navigációs műholdrendszer ötödik és hatodik tagja a tervezettől eltérő pályára került. Mit lehet most tenni?

Frey Sándor
2014. 09. 01. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Galileo végső kiépítési fázisa (full operational capability, FOC) augusztus 22-én szerencsétlenül kezdődött. A már pályán levő és működő négy, a kezdeti kipróbálási fázisban (in-orbit validation, IOV) lévő műholdhoz csatlakozott volna a legújabb kettő. A Francia Guyanában lévő Kourouban egy orosz Szojuz hordozórakétával végzett start rendben indult. A két űreszköz Föld körüli pályára állt, de mint rövidesen kiderült, nem a tervezettre. A hordozórakéta ugyancsak orosz gyártmányú Fregat végfokozata a jelek szerint nem működött megfelelően, egyes hírek szerint szoftverhiba miatt.

A műholdak nem kapták meg azt a perdületet sem, amellyel biztosítható, hogy a lassú forgás révén minden oldalukat egyenletesen érje és melegítse a napfény. A hőmérsékleti stabilitás hiányában kezdetben egy sor fedélzeti rendszer működésével gondok léptek fel.

A hiba pontos okának, részleteinek kiderítésére az indítást végrehajtó Arianespace vállalat, az Európai Űrügynökség (ESA) és az Európai Bizottság egy nyolctagú vizsgálóbizottságot kért fel, amely a remények szerint gyorsan, már szeptember 8-áig elkészíti jelentését.

Jelenleg a műholdak üzemképesek, mindkettőn sikerült kinyitni az energiaellátást biztosító napelemtáblákat. Az ESA darmstadti központjában (European Space Operations Centre, ESOC) a földi irányítók ellenőrzésük alatt tartják az ötödik és hatodik Galileo műholdat, amelyek a 23 500 kilométer magas körpálya helyett egy 13 700 és 25 900 kilométer között változó magasságú, elnyúlt ellipszispályára kerültek.

Ráadásul a pályasíknak az egyenlítői síkhoz képest mért hajlásszöge sem a névleges 55 fok, hanem csupán 49,8 fok. Ez a különbség első látásra nem tűnik nagynak, de a korrekcióhoz olyan sok energiára volna szükség, amely a végleges pálya tartására szolgáló finom manőverekre szánt nyolc kis fedélzeti hajtóművel és a rendelkezésre álló üzemanyaggal egyszerűen nem valósítható meg.

A műholdak egyenként körülbelül 72 kilogramm hajtóanyaggal indultak, ami nagyjából 12 évi működtetésüket tette volna lehetővé, ha helyes pályán kötnek ki. Az várható, hogy a mostani pálya alakját megpróbálják közelíteni a körhöz, a földközeli pont magasságának emelésével, de a hajlásszögön nem tudnak segíteni.

Elvileg elképzelhető, hogy ha a két, egyenként 40 millió euróba került műhold működőképes marad, akkor az általuk sugárzott navigációs jelek – valamilyen formában, korlátozottan – használhatók lesznek hely- és időmeghatározásra, esetleg tesztelési célra. Ehhez azonban változtatásokra volna szükség mind a földi kiszolgáló hálózatban, mind a műholdak által sugárzott pályainformáció formátumában. Sokan nem fogadnának rá, hogy ez bekövetkezik. Mindenesetre a háttérben folyik a munka: egyrészt a hiba kivizsgálása, másrészt az akár részleges „kármentés” lehetőségeinek átgondolása. Rövidesen talán mi is többet tudhatunk.

Magának a startnak a költsége közel 80 millió euró volt. A műholdakra nem kötöttek biztosítást, mondván folyamatosan gyártják a Galileo új űreszközeit, így ha baj történne, hamar érkezik az utánpótlás. A négy, 2011-ben és 2012-ben indított, kipróbálási fázisban lévő műhold – amelyek közül egyébként egynek a működésével már gond volt – és az augusztusban startolt ötödik és hatodik mellett a fővállalkozó német OHB System még húsz űreszköz legyártására rendelkezik érvényes szerződéssel. Mindez összesen huszonhat műhold, amelyek közül három máris elveszni látszik. A teljes globális lefedettséghez minimum huszonnégy működő Galileo holdra lenne szükség, így az sem lenne meglepő, ha nemsokára újak gyártását határoznák el.

A teljes Galileo-műhold-konstelláció 30 működő űreszközt számlál majd, amelyek közül 27 aktív és 3 tartalék. Ezek három pályasíkban elosztva keringenek a Föld körül, biztosítva a megfelelő lefedettséget – vagyis a helymeghatározáshoz szükséges számú műhold láthatóságát a horizont felett – minden helyen és minden időben. A már eddig is sokat csúszott kiépítés azonban most újabb késedelmet szenved. A tervek szerint a következő műholdpáros idén decemberben indult volna, ugyancsak Szojuz rakétával. Ezt a startot nyilván a jövő évre kell majd tolni, s emiatt természetesen csúsznak a további indítások is.

Hasonló írásokat olvashat az Űrvilág.hun.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.