A Galileo végső kiépítési fázisa (full operational capability, FOC) augusztus 22-én szerencsétlenül kezdődött. A már pályán levő és működő négy, a kezdeti kipróbálási fázisban (in-orbit validation, IOV) lévő műholdhoz csatlakozott volna a legújabb kettő. A Francia Guyanában lévő Kourouban egy orosz Szojuz hordozórakétával végzett start rendben indult. A két űreszköz Föld körüli pályára állt, de mint rövidesen kiderült, nem a tervezettre. A hordozórakéta ugyancsak orosz gyártmányú Fregat végfokozata a jelek szerint nem működött megfelelően, egyes hírek szerint szoftverhiba miatt.
A műholdak nem kapták meg azt a perdületet sem, amellyel biztosítható, hogy a lassú forgás révén minden oldalukat egyenletesen érje és melegítse a napfény. A hőmérsékleti stabilitás hiányában kezdetben egy sor fedélzeti rendszer működésével gondok léptek fel.
A hiba pontos okának, részleteinek kiderítésére az indítást végrehajtó Arianespace vállalat, az Európai Űrügynökség (ESA) és az Európai Bizottság egy nyolctagú vizsgálóbizottságot kért fel, amely a remények szerint gyorsan, már szeptember 8-áig elkészíti jelentését.
Jelenleg a műholdak üzemképesek, mindkettőn sikerült kinyitni az energiaellátást biztosító napelemtáblákat. Az ESA darmstadti központjában (European Space Operations Centre, ESOC) a földi irányítók ellenőrzésük alatt tartják az ötödik és hatodik Galileo műholdat, amelyek a 23 500 kilométer magas körpálya helyett egy 13 700 és 25 900 kilométer között változó magasságú, elnyúlt ellipszispályára kerültek.
Ráadásul a pályasíknak az egyenlítői síkhoz képest mért hajlásszöge sem a névleges 55 fok, hanem csupán 49,8 fok. Ez a különbség első látásra nem tűnik nagynak, de a korrekcióhoz olyan sok energiára volna szükség, amely a végleges pálya tartására szolgáló finom manőverekre szánt nyolc kis fedélzeti hajtóművel és a rendelkezésre álló üzemanyaggal egyszerűen nem valósítható meg.
A műholdak egyenként körülbelül 72 kilogramm hajtóanyaggal indultak, ami nagyjából 12 évi működtetésüket tette volna lehetővé, ha helyes pályán kötnek ki. Az várható, hogy a mostani pálya alakját megpróbálják közelíteni a körhöz, a földközeli pont magasságának emelésével, de a hajlásszögön nem tudnak segíteni.