Sikerdíj

Meglehet, ismét egy vaskos sikerdíjbotrány kapujában állunk, amelynek szálai messzire vezetnek. Még nem tudni, kormányrengető ügyről van-e szó, vagy ez a történet is abba a lomtárba kerül majd, ahol a következmények nélkül maradt skandalumok aktáit borítja a feledés homálya. A Format című osztrák gazdasági hetilap birtokába került dokumentum szerint egy mindössze harmincezer forintból alapított, budapesti nevenincs betéti társaság lobbizásért a Rail Cargo Austriától, a magyar vasúti teherszállítás, a MÁV Cargo egyik új tulajdonosától sikerdíjat kapott.

Magyar Nemzet
2008. 02. 22. 23:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Format azt állítja, nem kevésről: közel kétmilliárd forintról van szó, s ezt az osztrák vasúttársaság szóvivője meg is erősítette. Sőt, szerinte ez teljesen szokványos összeg ilyen esetekben. Arról aztán már nem ejtett szót, hogy a hetilap ráadásként hozzáteszi: az osztrák vasutaknál az a hír járja, hogy a pénzből olyan magyar politikai szervezeteknek és magánszemélyeknek is jutott, akiknek közük lehetett a MÁV Cargo eladásához. Mindez már önmagában is elég rejtélyes, de a történet még szövevényesebb lesz, ha a sikerdíj címzettje, a Geuronet Bt. beltagját vizsgáljuk. Gulya Viktóriának látszólag semmi köze a magyar politikához: a göttingeni egyetemen tanít, és jelenleg nem áll szóba az újságírókkal. Fia azonban, Gulya András a történet szempontjából jóval izgalmasabb személyiség.

A hírek szerint hirtelen érkezett, és annál gyorsabban távozott az Orbán-kabinet színre lépése után a Pénzügyminisztériumból és a Postabank vezérigazgató-helyettesi posztjáról. Majd 2004-ben feltűnt a 2002-ig Gyurcsány Ferenc érdekeltségi körébe tartozó Perfekt Zrt. felügyelőbizottságában, ahol nagyjából addig maradt, amíg a miniszterelnök holdudvarához tartozó üzletember, Erdős Ákos – illetve a tulajdonában lévő Láng Holding – ki nem szállt a boltból. Az ügy szereplői most egymást túllicitálva cáfolnak. A MÁV részletesen igyekszik bizonyítani, hogy a január elején a vártnál jóval nagyobb összegért – ugyanakkor szakértők szerint értékénél jóval olcsóbban – elkelt MÁV Cargo tenderébe sehol nem nyúlhattak bele illetéktelen kezek. Ugyanakkor van egy-két olyan zavaró részlet, amely azt mondatja az emberrel, nem hiába zörög az a bizonyos haraszt.

Miért nem áll ki a nyilvánosság elé Gulya Viktória, hogy eloszlassa a cégét és a politika magaslatain is megforduló fiát ért gyanút? Ha annyira alaptalan és bagatell az ügy, mi készteti a kormányszóvivőt arra, hogy máris bejelentse a rendőrségi vizsgálat elindítását? Mi ez, talán valamiféle megelőző csapás? Nem tudjuk. Mint ahogy más sem állítható az ügyben teljes bizonyossággal. Mozaikkockák hevernek előttünk, egyelőre nem áll össze belőlük a kép. Pedig jó lenne tudni, hogy az év privatizációs üzletéhez, a MÁV Cargo amúgy is botrányos eladásához tapad-e kenőpénz, s kik kapták azt. Vajon a MÁV nyereséget termelő üzletágát csakugyan úgy magánosították-e, tényleg úgy vágták-e el az adófizetőknek aranytojást tojó tyúk nyakát, hogy közben néhány jól csengő fémdarab arra illetéktelenek zsebébe került? S mindehhez van-e köze Gyurcsány Ferencnek, akinek a neve, ha áttételesen, de ismét felbukkan? Gyanítom, csak akkor tudjuk meg minderről a teljes igazságot, ha a most kiszivárgott információk mögött – a kormánypárton belül vagy azon kívül – az ügy szereplőivel ellenérdekelt csoportok állnak. Csak az ő kezükben lehetnek az igazi bizonyítékok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.