Felkészül: Tavares

Úgy lehetnek a különféle európai és globális intézmények Magyarországgal, mint az egyszeri, Lukács Györgyön és Heller Ágnesen nevelkedett liberális magyar filozófus a brancson kívüli Demeter Tamás pályázatával.

Magyar Nemzet
2013. 06. 25. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A konkrétumokba nehéz belekötni, az összbenyomás azonban lehúzza a pontozást. Ahol pedig – nincs jobb szó erre – pofára osztályoznak, ott legfeljebb paravánként szolgálhatnak a sokat emlegetett szabályok, közös értékek.

Az az arc, amelyet Magyarország mutat három éve a világnak, nagyon nem tetszik azoknak, akik a fent említett intézmények, hatalmi központok gondolkodását meghatározzák. Persze a világsajtó torzképet rajzol, gyakran hazugságokat hint szét a glóbuszon rólunk, de ez elsősorban nem oka, csupán következménye annak, hogy Brüsszel, Washington és olykor Berlin is a nyájtól elkóborolt bárányként tekint Magyarországra.

A globális idegenkedés okai nyilvánvalóak: a demokratikus választáson szerzett felhatalmazásával élő jobboldal alkotmányozása, lendületes jogalkotása, valamint a gazdasági válság kezelésének nem szokványos módszerei, a közteherviselés kiterjesztése a Magyarország piacgazdasági átalakulásán hatalmasat kaszált szereplőkre. Új alaptörvényünk – melynek megalkotása az unió szabályai szerint tagállami hatáskör – a maga családfogalmával, a kereszténységre való utalással, a nemzeti múlt vállalásával vörös posztó a föderális Európáról álmodó brüsszeli bürokrácia és a véleményformáló médiaértelmiség vagy a nagykövetét az úgynevezett melegfelvonulásra elküldő washingtoni adminisztráció szemében. Még akkor is, ha az alaptörvény lényegében változatlanul hagyta az 1989–90-ben megszületett államszervezetet. A kétharmad módosítgatta, de nem iktatta ki a fékek és ellensúlyok rendszerét, amely továbbra is kiállja az összehasonlítás próbáját bármely EU-tagállaméval. Nem meglepő, hogy az unió által kirívó szigorral előírt hiánycélt részben a nemzetközi hátterű bankok, cégek, szolgáltatók extraprofitjának megcsapolásával elérő kormány ellen fellépnek az érintett országok, függetlenül attól, hogy éppen baloldali vagy néppárti irányítás alatt vannak-e. Az ideológiai ellenszenv, a gazdasági érdeksérelmek és az a tény, hogy egy viszonylag kicsiny, tehát példastatuálásra optimális országról van szó, agresszív fellépésre sarkallta a globális erőcsoportokat.

A magyar kormány taktikája világos: a kedvezőtlen összbenyomás gerjesztette támadás viharát konkrét, jogi, az uniós intézményrendszer keretein belül és eljárásrend alapján lefolytatott vitává szelídíteni, ahol a fő partner az Európai Bizottság. Amely mégsem dönthet pusztán szubjektív benyomások alapján (lásd: túlzottdeficit-eljárás), ám más frontokon – Európai Parlament, velencei bizottság stb. – így is folyamatosan nyomás alatt tartható az ország.

Támadóink azonban elszámították magukat; Budapest kisebb engedményekre hajlandó volt, de nem engedett a nyomásnak, a jobboldal úgy maradt talpon, hogy nem kötött hazai támogatását megroppantó kompromisszumokat. A magyar ügyet se kiköpni, se lenyelni nem tudja Európa, miközben Brüsszelre lassan ráégnek az EU valódi és kezeletlen, nyomasztóan súlyos problémái. Patthelyzetet jelez a tegnapi strasbourgi döntés is: az Európa Tanács parlamenti közgyűlése nem indított hazánk ellen monitoringeljárást, ám szoros figyelemmel kíséri a magyarországi helyzetet. Nem hiszem, hogy egy ilyen hír ma már megrázná a közvéleményt.

A kötélhúzás mindenesetre folytatódik. Az Európai Parlament rövidesen tárgyalja a Tavares-jelentést.

(Szerető Szabolcs)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.