Lehúzós bankkártya

Ha egymás után illesztenénk a piaci verseny áldásos hatásairól az utóbbi huszonöt évben született magyar mondatokat, alighanem körbeérnék az Egyenlítőt.

2014. 07. 11. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most éppen a leleményesen burjánzó banki többletköltségektől, amelyek a devizahiteles-mentő csomag életbelépése óta ütötték fel a fejüket. Nem lehet az árfolyamrésen és az egyoldalú kamatemeléseken beszedni a bankvezetők prémiumára valót? Nosza, átdolgozzák egy kicsit a bank- és hitelkártyák, a számlavezetés, a csoportos beszedési megbízások díjainak rendszerét. Lehetőleg úgy, hogy a fizetnivalók nőjenek, ám az egyes pénzintézetek csomagjait még véletlenül se lehessen összehasonlítani.

Bár a törvények előírják a bankoknak, hogy minden költséget tüntessenek fel, a banki hirdetmények nem közérthető magyar nyelven és nem ügyfélbarát szellemben íródtak. Sok pénzintézetnél hatvan-nyolcvan oldalas irományban szerepelnek a részletes számlavezetési szabályok, és az ügyfélnek ebből a betűtengerből kellene kibogarásznia a rávonatkozó fizetési kötelezettségeket. Van olyan bank, amely külön hirdetményt ír a bankkártyákról, másikat a számlavezetés költségeiről, harmadikat az internetes bankolásról. Nem csoda, ha az ügyfél hamar elveszíti a fonalat.

Márpedig a szolgáltatások összehasonlítása az alapja annak, hogy az ügyfél jó döntést hozzon arról, melyik bank melyik ajánlatát válassza. Higgadt mérlegelésre volna szükség a sokat emlegetett verseny kialakulásához. Ha összehasonlíthatók lennének a szolgáltatások, akkor az ügyfelek a jobb és olcsóbb bankhoz vándorolnának, így a szolgáltatók kénytelenek lennének futni a kuncsaftok után. Most azonban nem ez a helyzet minálunk. Átláthatatlan a banki szolgáltatás költségstruktúrája a felhasználó számára, és sok adminisztrációval jár a bankváltás.

Az átlagos magyar háztartásban főként a kereső felnőttnek van folyószámlája, arra kapja a jövedelmét, és onnan utalja el a rezsiköltségeit. Nem egyszerű három-négy-öt csoportos beszedési megbízást – villanyszámla, gázszámla, fűtésszámla, telefonszámla stb. – egyetlen mozdulattal átirányítani egy másik folyószámlára úgy, hogy az energia- és egyéb szolgáltatók ne kapjanak rögtön a szívükhöz. Ma, amikor a villanyórát időnként azoknál is leszerelik, akik hónapról hónapra rendesen fizetik a számlájukat, az ember nem szívesen viccel a folyószámlával.

A hazánkban működő bankok – tulajdonosi körtől függetlenül – élnek a lehetőséggel, mármint az ügyfelek csekély bankváltási hajlandóságával, és tétovázás nélkül teszik rá a többletköltségeket a látható és nem látható tranzakcióikra. Annyira, hogy már a Magyar Nemzeti Banknak kell közbeavatkoznia: arra kívánja rávenni a pénzintézeteket, hogy könnyen áttekinthető, összehasonlítható számlacsomagokat kínáljanak az ügyfeleknek. Igyekeznek megalkotni a hitelek esetében már bevált teljes hiteldíjmutató (thm) mintájára a teljes bankszámlaköltség-mutatót.

A cél, hogy minden bank rendelkezzen öt-hat tipikus számlacsomaggal, ami könnyebbé tenné a bankváltást. Így elérhetnénk azt, ami a nyugat-európai és az egyesült államokbeli banki ügyfelek számára természetes, hogy kedvünkre válogathassunk a szolgáltatások között. Elérhetnénk, hogy ne csak kioktató mondatok jussanak nekünk a piaci verseny áldásaival kapcsolatban, hanem valóban élhessünk is azokkal. Hogy csak a bankkártya mágnescsíkja legyen „lehúzós”, ne maga a bankolás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.