Kétségtelenül nagy volt a kihívás: ez az ütem pont négyszer jobb, mint az euróövezet átlaga, sőt, a teljes uniót nézve is két és félszeres a szorzó. Ráadásul mindezt úgy sikerült elérni, hogy legnagyobb exportpiacaink továbbra is stagnálnak, csigalassúsággal haladnak, vagy még mindig recesszióval küzdenek – és tart az orosz embargó. Mindez egy kifejezetten exportközpontú országban nem tűnik éppen szerencsésnek. Nekünk azonban fel kell zárkóznunk (állítólag ezért is csatlakoztunk az unióhoz), így többet kell produkálnunk, mint a közösség átlaga, úgy, hogy eközben a költségvetés még a gyenge forint ellenére sem inoghat.
Két fontos megjegyzést azonban a száraz adatok mellé kell tenni. Egyrészt az értékeléskor mindig figyelembe kell venni, hogy a növekedést az előző évhez képest mérik, és bár tartós a bővülés, mégis – jól tudjuk – nagyon alacsony szintről indultunk, és ezt a mély visszaesést behozni sokkal nehezebb feladat. Másrészt azt a fejlődési ütemet, amellyel az európai élbolyba kerültünk, a lakosság nagy része még nem érzi az életszínvonalán; többek között ezért sem a bruttó hazai termék (GDP) a legalkalmasabb mérőeszköz egy ország gazdasági állapotának bemutatására. Jobbat azonban még nem találtak ki, így a legkisebb rosszként ezt alkalmazzák, hiányosságaival együtt.
Most, hogy megfelelőek a makrogazdasági adataink, szépen illeszkedünk az uniós előrejelzésekbe, a minket is sújtó ukrán válság ellenére tartjuk azt a kőbe vésett háromszázalékos költségvetési hiányt (hogy miért pont három százalék, azt senki nem tudja), így elvárható, hogy megszűnjön végre a brüsszeli kettős mérce. Bízzunk abban, hogy a nemrég leköszönt Barroso-bizottsággal ellentétben a Jean-Claude Juncker vezette új Európai Bizottság valóban a tények alapján, és nem politikai vagy nagyvállalati nyomásnak engedve ítéli meg a tagállamok teljesítményét.
Juncker kezdése egyébként nem nevezhető sikersztorinak. Már az első munkanapján a fejére olvasták, hogy Luxemburg volt kormányfőjeként bizony tudnia kellett a miniállam és egyes kiváltságos multinacionális nagyvállalatok (például az IKEA, a Pepsi, a Deutsche Bank vagy az Apple) közötti különmegállapodásokról, amelyek sokszor csak egyszázaléknyi (!) társaságiadó-kulcsot nyújtottak a rászoruló multiknak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!