Juncker nem tudta

Végül is csak 18 évig töltötte be a kormányfői tisztséget... Most pedig bejelentette, hogy ezentúl halált megvető bátorsággal küzd az adóelkerülés ellen.

Szabó Anna
2014. 11. 16. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétségtelenül nagy volt a kihívás: ez az ütem pont négyszer jobb, mint az euróövezet átlaga, sőt, a teljes uniót nézve is két és félszeres a szorzó. Ráadásul mindezt úgy sikerült elérni, hogy legnagyobb exportpiacaink továbbra is stagnálnak, csigalassúsággal haladnak, vagy még mindig recesszióval küzdenek – és tart az orosz embargó. Mindez egy kifejezetten exportközpontú országban nem tűnik éppen szerencsésnek. Nekünk azonban fel kell zárkóznunk (állítólag ezért is csatlakoztunk az unióhoz), így többet kell produkálnunk, mint a közösség átlaga, úgy, hogy eközben a költségvetés még a gyenge forint ellenére sem inoghat.

Két fontos megjegyzést azonban a száraz adatok mellé kell tenni. Egyrészt az értékeléskor mindig figyelembe kell venni, hogy a növekedést az előző évhez képest mérik, és bár tartós a bővülés, mégis – jól tudjuk – nagyon alacsony szintről indultunk, és ezt a mély visszaesést behozni sokkal nehezebb feladat. Másrészt azt a fejlődési ütemet, amellyel az európai élbolyba kerültünk, a lakosság nagy része még nem érzi az életszínvonalán; többek között ezért sem a bruttó hazai termék (GDP) a legalkalmasabb mérőeszköz egy ország gazdasági állapotának bemutatására. Jobbat azonban még nem találtak ki, így a legkisebb rosszként ezt alkalmazzák, hiányosságaival együtt.

Most, hogy megfelelőek a makrogazdasági adataink, szépen illeszkedünk az uniós előrejelzésekbe, a minket is sújtó ukrán válság ellenére tartjuk azt a kőbe vésett háromszázalékos költségvetési hiányt (hogy miért pont három százalék, azt senki nem tudja), így elvárható, hogy megszűnjön végre a brüsszeli kettős mérce. Bízzunk abban, hogy a nemrég leköszönt Barroso-bizottsággal ellentétben a Jean-Claude Juncker vezette új Európai Bizottság valóban a tények alapján, és nem politikai vagy nagyvállalati nyomásnak engedve ítéli meg a tagállamok teljesítményét.

Juncker kezdése egyébként nem nevezhető sikersztorinak. Már az első munkanapján a fejére olvasták, hogy Luxemburg volt kormányfőjeként bizony tudnia kellett a miniállam és egyes kiváltságos multinacionális nagyvállalatok (például az IKEA, a Pepsi, a Deutsche Bank vagy az Apple) közötti különmegállapodásokról, amelyek sokszor csak egyszázaléknyi (!) társaságiadó-kulcsot nyújtottak a rászoruló multiknak.

Ezt hívják Brüsszelben adóoptimalizálásnak, nálunk pedig adócsalásnak. Eltekintve attól, hogy a felsorolt mamutcégek nem rogynának össze, ha nem trükköznének, felvetődik a versenykorlátozás gyanúja is. A luxemburgi különszerződésekkel prosperáló 340 vállalat ugyanis – akárhonnan nézzük – állami támogatást kapott Luxemburgtól, és ez minimum versenyellenesnek minősül. Mert miközben a nagyok dollármilliárdokat nyertek „legálisan”, minket gond nélkül megbüntettek a Malév támogatásáért vagy a húsgyárak néhány milliárdos megmentéséért. Juncker persze tagadja, hogy tudott volna a szerződésekről. Végül is csak 18 évig töltötte be a kormányfői tisztséget, nem kellett neki mindenről tudnia, ami a félmilliós miniállamban történt. Most pedig bejelentette, hogy ezentúl halált megvető bátorsággal küzd az adóelkerülés ellen. Abba pedig jobb bele sem gondolni, hogy a luxemburgi botrányhoz a világ egyik legbefolyásosabb, amerikai érdekeltségű adótanácsadó cége adta a több ezer oldalas muníciót az oknyomozó újságíróknak...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.