Régi bűn, hosszú árnyék

Ha valaki ide született, az élet része, hogy megtalálja az egyensúlyt Kelet és Nyugat között; ebben csak magunkra számíthatunk.

Szabó Anna
2015. 02. 06. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tegnap bejelentett nemzeti közműszolgáltató létrehozatala szempontjából egyrészt adott a nyomás Brüsszel részéről, amely piaci versenyt és az állam minél kisebb szerepét várja el tőlünk, és ha ellenszegülünk, kötelezettségszegési eljárásokkal kell szembenéznünk. Másrészt a magyar állampolgárok érdekeinek védelme a mindenkori kormány feladata – ezt nem teszi meg helyettük senki más –, amely a lakhatás jogához tartozó alapszolgáltatások, így a víz, a villany és az energia árának kordában tartását is tartalmazza.

A korábbi rezsicsökkentések kapcsán kialakult konfliktusok már előrevetítik a nemzeti közszolgáltató létrehozatala körüli nehézségeket. Minderre az ukrajnai háború, illetve az orosz–EU ellentét még rátesz egy lapáttal. Jelen helyzetben az energiaellátás saját megoldása nemcsak az önállóság kibővítését jelentheti, hanem a külföldi ráutaltság mérséklését is, amire most óriási szükség van. A tét nem pusztán a rezsicsökkentés védelme, hanem a kiszámíthatatlan külgazdasági helyzetből fakadó kockázatok csökkentése is.

A privatizáció két klasszikus alapelvéből nálunk sajnos egyiket sem sikerült érvényesíteni. Sem az angol, sem a francia modell nem működött, hanem győzött „a magyar modell”, amely az állami tulajdon egyharmadának elvesztésével járt, részben a tudatosan értek alatti eladás miatt. 1994 és 1998 között, amikor a közműcégek eladására sor került, a két bevált stratégia közül egyiket sem követtük: sem az „állami pénzen feljavítjuk és jó áron magánosítjuk az adott vállalatot” brit elve, sem az, hogy a privatizációs bevételeket nem szabad folyó kiadásokra elkölteni (francia modell). Bármit eladtunk, ha akadt rá vevő, a lényeg, hogy készpénzzel fizessen, mert azt azonnal el lehetett költeni. Nem fejlesztésre vagy államadósság-csökkentésre, hanem a napi kiadásokra.

Az Állami Számvevőszék 2005-ben döbbenetes elemzést közölt az MSZP–SZDSZ-hez köthető kiárusításról. Eszerint a rossz gazdálkodás miatti értékvesztés, az államcsőd közeli helyzet okozta eladási kényszer és a korrupció felülírt minden más társadalmi és gazdasági célt. A 2002-es kormányváltás után ez a tendencia folytatódott: a befolyt 1404 milliárd forint privatizációs bevétel mellett a költségvetés adóssága 6080 milliárd forinttal nőtt. Hová lett a pénz? Miért érte meg egy külföldi állam közműszolgáltatójának ugyanaz a tevékenység itthon, ami a magyar államnak nem? Miért kellett törvénybe foglalni egyes szolgáltatók garantált profitját? A kérdésekre valószínűleg sosem kapunk hiteles választ. Az ekkor elkövetett bűnök árnyéka hosszú.

Az elkótyavetyélt közműszolgáltatók részbeni visszavásárlása 2010-ben elkezdődött (a pécsi vízműtől a Főgázig), a munka dandárja azonban még hátravan. Ahogy a kormányfő fogalmazott a nemzeti közműszolgáltató kapcsán: „magyar fejjel” kell gondolkodni, mert nem nagypolitikáról, hanem a háztartások konyhapénzéről van szó. És ki képviselje becsülettel a háztartásokat, ha nem az állam? Az új közműholdingnak a piaci versenyt és az állampolgárok lakhatáshoz fűződő jogát egyaránt figyelembe kell vennie. Annyi haszonnal, hogy a szükséges fejlesztésekre fussa, a profitot pedig ne lehessen kivinni az országból.

Mert most más idők járnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.