Az új Maszovlet

Új nemzeti légitársaság alapításának lehetőségével van tele a hazai sajtó.

Bodacz Péter
2016. 02. 10. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy évvel a Malév bedőlése után új nemzeti légitársaság alapításának lehetőségével van tele a hazai sajtó. A megkülönböztetett figyelem nem meglepő, hiszen az ügyre valószínűleg nem pusztán nehezen megválaszolható gazdasági kérdésként tekint a közvélemény. A nemzeti légitársaság léte – vagy nemléte – ma is kiemelt ügynek számít.

Az eddig napvilágot látott hírek szerint az ötlet felmelegítése – csakúgy, mint a zavaros hátterű vállalkozói csoport kalandorkodásának bizonyuló Sólyom Airways beindítása még 2013-ban – nem a kormánytól, hanem ezúttal az orosz állami tulajdonban lévő repülőgépgyártó cégtől, a Szuhojtól származik. A társaság vezérigazgató-helyettese, Jevgenyij Andrasnyikov – talán épp a nehezen gyógyuló sebek miatti nagy közérdeklődésre ráérezve – a köztévében beszélt arról, hogy az első polgári célra szánt, Superjet 100 típusú, 78–98 üléses gépeikre alapozva jöhetne létre az újabb magyar légicég. A bedobott ötlet hat gép rendelkezésre bocsátásáról szól, a Szuhoj emellett az üzemeltetésre is adna pénzt. Nem nehéz kitalálni, az oroszokat mi motiválja: piacot szeretnének találni a 2011-ben forgalomba helyezett gépnek, amelyért finoman szólva nem tapossák egymást az érdeklődők. (A típusból eddig alig több mint száz darabot szállított le a gyártó, és további 270-re van megrendelése, főként orosz légitársaságoktól.)

A témával kapcsolatos kormányzati megnyilvánulások visszafogottak: Tasó László, a területért felelős államtitkár megerősítette ugyan, hogy folynak tárgyalások, de ez önmagában nem jelent semmit. Mérsékelt izgalmi állapotra utal Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megnyilvánulása is, aki szemlátomást a Hír TV témával kapcsolatos érdeklődését is nehezen értelmezte: „Légitársaság?” – kérdezett vissza, hozzátéve, hogy majd tájékozódik. Üzenetértéket ugyanakkor nemcsak kormányzati kommunikációnak érdemes tulajdonítani, hanem annak is, hogy Andrasnyikov úr a kormányszócsőnek tartott közmédiában kapott szót kisvártatva a hétfői tárgyalások után.

Légiipari szakértő legyen a talpán, aki meg tudja mondani, érdemes-e a telítettnek mondható európai és régiós légiforgalmi piacon próbálkozni. A hírekhez kapcsolódó kommentárok azt emelik ki, hogy a Szuhoj a hadiiparban jelentős társaság ugyan, de első polgári célú modellje kiforratlan, és nincs sok információ az üzemeltetés költségeiről és a megbízhatóságról sem. Tény ugyanakkor, hogy a Malév megszűnése óta nincs légi kapcsolat Közép-Európa és a Balkán között, tehát van betöltendő piaci rés. Piacgazdaságban szokatlan viszont, hogy egy gyártó finanszírozzon egy nemzeti légitársaságot, a köztévén megszellőztetett 134 milliárdos haszon pedig értelmezhetetlen.

Az tehát még nagy vonalakban sem látszik, mi lesz a hét elején bedobott elképzelésből. Amíg felszáll a füst, van idő felidézni, hogy a magyar–orosz (szovjet) légügyi együttműködés, de még a Szuhoj prominense által megszellőztetett vállalati modell sem számítana példa nélkülinek. 1946-ban a Malév elődcégét, a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaságot, azaz a Maszovletet hasonló konstrukcióban hozták létre. (Az akkori hatalmi viszonyokat most ne firtassuk.) A flottáról természetesen a szovjetek gondoskodtak. S a rend kedvéért idézzük fel azt is, hogy a Malév összeomlásában szintén elévülhetetlen érdemeket szereztek az orosz tulajdonosok 2007 és 2010 között: a cég rövid idő alatt 50 milliárd forintos veszteséget hozott össze.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.