Kréta és ördögbot

Amit az állam nyer a réven, azt az iskolák (bőven) elveszítik a vámon.

Szilágyi Richárd
2016. 02. 22. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Részlet egy üzenőfüzetből. „Tisztelt Szülő! Bizonyára önnek sem okozott különösebb gondot az a néhány napos rendkívüli szünet, amíg a kifizetetlen számlák miatt nem közlekedtek az iskolabuszok. A Klebelsberg Iskolafenntartó Központ (Klik) ígérete szerint a jövőben rendesen fizetik ezt is, meg a gázszámlát is. A bérünk rendszeres csúszása miatt van ugyan némi fenntartásunk ezzel kapcsolatban, de mivel közeledik a tavasz, így biztosan elég lesz két réteg ruhában útnak indítania gyermekét akkor is, ha a szolgáltató megint kikapcsolja a fűtést az iskolában. Azt nem ígérhetem ugyan, hogy minden órát megtartunk, mert az erre a hétre kiosztott krétaadag nagy részét annak ellenére elhasználták a kollégák, hogy csak a másodfokú egyenletnél bonyolultabb feladatokat oldják meg a táblánál. Persze mindig akad olyan kockás inges, borostás, kócos lázadó, aki túl részletesen akarja magyarázni a tananyagot A szóbeli számonkérést továbbra is szigorúan vesszük – főleg azért, mert nincs elég papírunk ahhoz, hogy dolgozatot írassunk. Ha lenne, akkor sem tudnánk kinyomtatni a feladatsort, mert az engedélyeztetési eljárás elhúzódása miatt hetek óta nem működik a printer. Természetesen krétát, papírt és patront is igényeltünk a Kliktől, de egyelőre nem kaptunk. Örömmel tájékoztattak viszont arról, hogy hamarosan lesz csocsóasztalunk, dartsból és ördögbotból is kapunk bőven, míg az udvaron petanque-pályát alakítunk ki. Üdvözlettel: Az osztályfőnök.”

A fenti üzenet természetesen fikció, de abszurditását éppen az adja, hogy akár meg is születhetett volna a 2016-os Magyarországon. A közoktatásban kirobbant tiltakozáshullám egyik – ha nem a legfőbb – oka a túlzott központosítás, és annak megtestesítője, a Klik működése – jelen esetben inkább működésképtelensége volt. Az elmúlt hetekben a szélesebb nyilvánosság is megismerte azokat az alapvető problémákat, amelyekkel a pedagógusok és a diákok az egykori közoktatásügyi miniszter nevét viselő intézmény létrehozása óta nap mint nap szembesülnek.

Mindezek hátterében a központosított közbeszerzések rendszere áll, amelynek az a lényege, hogy az iskolák igényeit a tankerületeken keresztül összesíti a Klik, majd ez alapján írják ki a pályázatokat. Így elvileg olcsóbban tudják beszerezni a napi működéshez szükséges eszközöket. A gyakorlatban viszont a hosszadalmas pályáztatási-beszerzési folyamat nem való – legalábbis ebben a formájában – a közoktatásba. Amit ugyanis az állam nyer a réven, azt az iskolák (bőven) elveszítik a vámon. Nem véletlen, hogy a tiltakozáshullám elején Balog Zoltán, emberierőforrás-miniszter rögtön beszerzési kártyát ígért az iskolaigazgatóknak.

Bár akkor már vélhetően a vége felé jártak azok a közbeszerzési pályázatok, amelyek során összességében csaknem félmilliárd forintért vásárol a Klik az oktatási intézmények számára egyebek között 288 csocsóasztalt, 1440 ördögbotszettet, 576 dartstáblát és ugyanennyi petanque-készletet. Félreértés ne essék, ezek is fontosak a gyermekek testi-szellemi fejlődése érdekében, de amikor egy rosszul szervezett intézmény 17 milliárdos adóssággal küszködik, lenne ennél fontosabb dolga. Mondjuk az, hogy jól felszerelt iskolák működjenek, ahol a kréta helyét végre átveszi a digitális tábla.

A pedagógusok Kossuth téri tüntetése előtt a Magyar Nemzetben megjelent egy interjú Klinghammer Istvánnal. A volt felsőoktatási államtitkár kijelentéseivel igazi szimbólumot adott a kockás inges tanárok és diákok kezébe. Ahonnan a jelek szerint már az ördögbot sem hiányzik sokáig

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.