Metróösszefogás

A Magyarországon az elmúlt hét évben tapasztalt pénzköltések mellett valóban megmagyarázhatatlan az M3-as vonal egyelőre csak részleges felújítása.

2017. 11. 06. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elmaradt hétfőn a 3-as metró északi szakaszán megkezdett felújítási munkák miatt a szakemberek jósolta, a baloldali ellenzék által pedig szinte követelt, szuggerált közlekedési káosz. A legtöbben eljutottak munkahelyükre, a gyerekek, ha idejében indultak, beértek az iskolába. A pótlóbuszok a metró utasainak 70 százalékát képesek csak elszállítani, többre fizikailag nem képesek, de végül csak beváltak az alternatív tömegközlekedési útvonalak, s ezt elfogadták a budapestiek is. Torlódások, közlekedési dugók, mint máskor, most is voltak, de le a kalappal a fővárosi közlekedésszervezők és -üzemeltetők, a BKK és a BKV dolgozói előtt. Tarlós István kormánypárti főpolgármesternek lett igaza, aki azt mondta, hogy nehézségek lesznek Budapest közlekedésében, de legalább megkezdik a munkát. Késést ugyanis maga a felújítás szenvedett el. Mégpedig nem percekben, hanem évtizedekben mérhetőt. A több mint 17 kilométeres metróvonal első, déli szakaszát ugyanis még a Kádár-korszakban, a 70-es évek derekán adták át.

A városi földalatti vasút most lezárt angyalföldi–újpesti pályaszakaszát 1990-ben pedig nem más, mint a budapesti városházát akkor húsz évre hitbizományba kapó, ám a lehetőséggel nem élő Demszky Gábor avatta fel. Az egykori SZDSZ-es főpolgármesternek szinte az volt utolsó lépése, amelyet a Kőbányát, illetve Kispestet Újpesttel összekötő metróért megtett egy másik vonal, a 4-es bűvöletében. Majd mint egy rulettjátékos, az utóbbira tett fel mindent. Ez pedig aztán az ország talán legbotrányosabb, legdrágább és egyik legértelmetlenebb uniós támogatású fejlesztésévé vált. Abban sajnos egyre kevésbé bízhatunk, hogy e korrupciógyanús metróépítés ügyét ennyi év távlatából teljes egészében feltárják. A számok azért tanulságosak: évtizedes ígérgetés után 2007-től hét éven át 406 milliárd forintba került a szép, kényelmes, ám a város közlekedési gondjait érdemben nem enyhítő 4-es metró, amelyet viszont végül 2014-ben Orbán Viktor kormányfővel együtt Tarlós István adott át. Míg a 3-as számot viselő mostohatestvér eddig naponta több mint félmillió utast szállított, az új vonal alig többet 160 ezernél.

A 3-as metró egyre gyakrabban füstölő, izzó, veszélyes szerelvényei, illetve a pálya felújításának szükségességét már évek óta a saját bőrükön is megtapasztalhatják a Budapesten utazók. Egy-egy malőr már előrevetítette, hogy milyen is lehet a metrópótlás idején a forgalom. Mint újra és újra kiderült: zsúfolt – különösen csúcsforgalom idején. Most mégsem omlott össze a város közlekedése, annak ellenére sem, hogy számos reggeli rádió- és tévéműsorban, internetes portálon még az ellenkezőjét várták. Leginkább a káoszban érdekelt politikusok. Közülük is különösen Horváth Csaba MSZP-s fővárosi képviselő, aki az ATV Start című reggeli műsorában élőben próbálta bebizonyítani, hogy káosz van, amikor nincs. Azzal, hogy a közlekedési szakemberek alátámasztott véleményével szemben olyan blődségeket javasolt, hogy 59 helyett 80 pótlóbusszal szállítsák az utasokat, vagy a pótlás miatt 30 százalékkal csökkentsék a budapesti BKK-bérletek árát, éppen a jelenlegi fideszes kormányzattal szembeni kritikák élét vette el. Ugyanis a Magyarországon az elmúlt hét évében tapasztalt pénzköltések, a sok tízmilliárd forintos stadionépítések, a Városliget 200 milliárdosra becsült átalakítása mellett valóban megmagyarázhatatlan az M3-as vonal egyelőre csak részleges felújítása. Ha a kormány kötelezettséget vállalt 137,5 milliárd forintra, miért nem jut néhány tízmilliárd forinttal több a teljes korszerűsítésre, akadálymentesítésre és légkondicionálásra? Ezeket a kérdéseket nem feledve, ha már végre megkezdődött ez a sziszifuszi munka, illő lenne hátrébb vonni az agarakat.

Végre egy ügy, amelyben bárki – pártállásra való tekintet nélkül – nyugodt szívvel támogathatja Tarlós István főpolgármestert. Akár a kormánnyal szemben is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.