Egyértelműen megüzente a kormányzatnak a budapesti vezetés, hogy ha nem járul hozzá egy újabb hitelkeret megkötéséhez az Európai Beruházási Bankkal (EIB), akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibeszerzés opcióját – értesült a Világgazdaság. Mindez azt jelentené, hogy 51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Škoda-Solaris típusú járműtől esne el az utazóközönség.
Ez a busz elment – sikertelen lehet a fővárosi trolibeszerzés
Normál esetben elúszott Budapest lehetősége, hogy lehívja a trolibuszbeszerzésből megmaradt opciót. A főváros egy hiányzó kormányzati aláírást okol, de ez valójában nem befolyásolja az ügyet. Az ismét életbe lépő rendkívüli jogrend viszont segítő kezet nyújthat Karácsony Gergelynek – írja a vg.hu.

A vásárlás nem egészen 11 milliárd forintba kerülne. A kedvező ajánlat a BKK által még 2014-ben tető alá hozott villamos- és trolibeszerzés része.
Az előző városvezetés több alkalommal élt is az opciós jogával, a BKK éppen a napokban állította forgalomba a nyolcadik villamost abból a 26-ból, amelyek megrendeléséről 2017 végén született döntés.

Fotó: Bach Máté
A kommunikáció szerint a főváros ezúttal azért keveredett konfliktusba a kormánnyal, mert az utóbbi meg akarja akadályozni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy hetvenmilliárd forintos EIB-hitel felvételével oldaná meg, amelyhez viszont a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek előzetesen hozzá kell járulnia.
A főpolgármester, mint mondta, csak egy aláírást kér, de azt nem kapja meg. Erre válaszul kormányhatározat született, amely arra hívja fel a figyelmét a városvezetőnek, hogy a rendelkezésére áll 61 milliárd forint, egyebek között pont a járműbeszerzésekre felhasználható EIB-hitelkeret.
Ezért a kormány abban támogatja Budapestet, hogy ne egy újabb adósság, hanem ennek terhére szerezze be a környezetbarát trolikat. Karácsony Gergely úgy reagált, hogy ez csak akkor lehetséges, ha például a Lánchíd felújításáról, a Blaha Lujza tér rekonstrukciójáról, az útépítésekről vagy a 3-as metró akadálymentesítéséről is lemondana, mivel ezt a pénzt egyebek mellett erre szánták.
A főpolgármester állításait árnyalja, hogy a felsorolás együttesen sem fedi le a teljes hitelkeretet, az pedig nem ismert, mire költenék a fennmaradó részt. Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de van mozgástere, hogy a már meglévő összegeket átcsoportosítsa a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok.
A trolibeszerzés forrása tehát megvan. A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt száz- és kétszázmillió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető.
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Új villamosok és trolibuszok érkezhetnek Budapestre
Huszonhat alacsony padlós CAF villamos, valamint hatvan Škoda-Solaris trolibusz jöhet.
A 27,8 milliárd forint összértékű beruházás az Európai Unió, a kormány és a fővárosi önkormányzat finanszírozásában valósulhat meg. Az elmúlt években bevált és megkedvelt járműflották fejlesztésének köszönhetően így már összesen 96 Škoda-Solaris trolibusz és 73 CAF villamos közlekedhet majd Budapesten – olvasható a főpolgármesteri hivatal és a Budapesti Közlekedési Központ közös közleményében.
Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en