Ez a busz elment – sikertelen lehet a fővárosi trolibeszerzés

Normál esetben elúszott Budapest lehetősége, hogy lehívja a trolibuszbeszerzésből megmaradt op­ciót. A főváros egy hiányzó kormányzati aláírást okol, de ez valójában nem befolyásolja az ügyet. Az ismét életbe lépő rendkívüli jogrend viszont segítő kezet nyújthat Karácsony Gergelynek – írja a vg.hu.

Forrás: VG.HU2020. 11. 16. 9:49
A trolibeszerzés kimenetele kétségessé vált Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelműen megüzente a kormányzatnak a budapesti vezetés, hogy ha nem járul hozzá egy újabb hitelkeret megkötéséhez az Európai Beruházási Bankkal (EIB), akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibeszerzés opcióját – értesült a Világgazdaság. Mindez azt jelentené, hogy 51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Škoda-Solaris típusú járműtől esne el az utazóközönség.

A vásárlás nem egészen 11 milliárd forintba kerülne. A kedvező ajánlat a BKK által még 2014-ben tető alá hozott villamos- és trolibeszerzés része.

Az előző városvezetés több alkalommal élt is az opciós jogával, a BKK éppen a napokban állította forgalomba a nyolcadik villamost abból a 26-ból, amelyek megrendeléséről 2017 végén született döntés.

A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt
Fotó: Bach Máté

A kommunikáció szerint a főváros ezúttal azért keveredett konfliktusba a kormánnyal, mert az utóbbi meg akarja akadályozni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy hetvenmilliárd forintos EIB-hitel felvételével oldaná meg, amelyhez viszont a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek előzetesen hozzá kell járulnia.

A főpolgármester, mint mondta, csak egy aláírást kér, de azt nem kapja meg. Erre válaszul kormányhatározat született, amely arra hívja fel a figyelmét a városvezetőnek, hogy a rendelkezésére áll 61 milliárd forint, egyebek között pont a járműbeszerzésekre felhasználható EIB-hitelkeret.

Ezért a kormány abban támogatja Budapestet, hogy ne egy újabb adósság, hanem ennek terhére szerezze be a környezetbarát trolikat. Karácsony Gergely úgy reagált, hogy ez csak akkor lehetséges, ha például a Lánchíd felújításáról, a Blaha Lujza tér rekonstrukció­járól, az útépítésekről vagy a 3-as metró akadálymentesítéséről is lemondana, mivel ezt a pénzt egyebek mellett erre szánták.

A főpolgármester állításait árnyalja, hogy a felsorolás együttesen sem fedi le a teljes hitelkeretet, az pedig nem ismert, mire költenék a fennmaradó részt. Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de van mozgástere, hogy a már meglévő összegeket átcsoportosítsa a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok.

A trolibeszerzés forrása tehát megvan. A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt száz- és kétszázmillió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Új villamosok és trolibuszok érkezhetnek Budapestre

Huszonhat alacsony padlós CAF villamos, valamint hatvan Škoda-Solaris trolibusz jöhet.

A 27,8 milliárd forint összértékű beruházás az Európai Unió, a kormány és a fővárosi önkormányzat finanszírozásában valósulhat meg. Az elmúlt években bevált és megkedvelt járműflották fejlesztésének köszönhetően így már összesen 96 Škoda-Solaris trolibusz és 73 CAF villamos közlekedhet majd Budapesten – olvasható a főpolgármesteri hivatal és a Budapesti Közlekedési Központ közös közleményében.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.