Csökkentett mennyiség változatlan eladási áron

Ön is elgondolkozott már azon, hogy jogszerű-e a gyártók azon, burkolt áremelést célzó kereskedelmi gyakorlata, miszerint ugyanazért az eladási árért manapság kevesebb mennyiséget találhatunk a csomagolásban?

2013. 05. 06. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „százas” papír zsebkendő manapság már csak „kilencvenes”, a cigarettásdobozban az évtizedeken át megszokott 20 helyett csak 19 szál rejlik, a korábban kétdecis tejfölös pohárból eltűnt fél deci. A toalettpapír kartongurigájának átmérője megnőtt ugyan, csakhogy emiatt kevesebb lapot tekernek rá, mert a tekercs átmérője nem nőtt.

A fogyasztók megtévesztéséről, vagyis tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról csak abban az esetben beszélhetünk, ha az egyébként szokásos mennyiségnél kevesebb mennyiségű termék kerül elhelyezésre a csomagolásban és arról a termék csomagolásán nem tájékoztatják a vásárlókat.

A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen, tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el. Amennyiben a valóságnak megfelelő tájékoztatás a terméken elhelyezésre kerül, úgy megtévesztésről ezáltal nem beszélhetünk.

A példaként említett kereskedelmi gyakorlat inkább üzletpolitikának vagy marketingfogásnak, esetlegesen burkolt áremelésnek tekinthető, melynek minősítése nem tartozik a hatóság feladatkörébe. Vitathatatlan azonban, hogy a pénzügyi válság kialakulása óta a gyártók előszeretettek használják ezen gyakorlatot annak érdekében, hogy ne kelljen árat emelniük, a valóságban azonban a fogyasztó számára egyértelmű áremelés következik be, ha a megszokott mennyiség vásárlását vesszük alapul.

A reklámokból sokszor megtudhatjuk, hogy új termék került a piacra, új márkanév, vagy akár új íz egy már meglévő termékkategóriában, de arról biztosan nem értesülhetünk más módon, hogy a termék megszokott mennyisége csökkent, mint saját megtapasztalás útján. Ezért is követ el mindent a fogyasztóvédelmi hatóság annak érdekében, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy tudatosan, körültekintően vásároljanak, hiszen nem állhat minden vevő mögött egy fogyasztóvédelmi szakember.

A termékek közötti választás során az egységárnak döntő szerepe van, mert azonos vagy hasonló tulajdonságokkal rendelkező termékek esetén az eltérő kiszerelési mennyiségtől függetlenül nyújt támpontot a fogyasztóknak a termékek árainak összehasonlításához.

Példaként említve: lehet, hogy ugyanazon a 200 forintos áron értékesítik a 100 darabos, valamint a 90 darabos papírzsebkendőt, azonban míg előzőnek a darabára, vagyis az egységára 2 forint, addig az utóbbinak 2,22 forint. Az egységárra vonatkozó információkat, mint már említettük, megtalálhatjuk a termék árcímkéjén, így akár számolás nélkül is látható a két termék darabára közötti különbség.

Annak érdekében, hogy a tisztelt vásárlók ne hozzanak akár vagyoni érdekeiket is hátrányosan befolyásoló döntéseket, javasoljuk, hogy ne megszokásból, rutinszerűen vásároljanak, hanem szánjanak egy kis időt a termék csomagolásán található információk áttekintésére, valamint figyeljék a jogszabály által kötelezően feltüntetendő egységárakat, melyek általában a termékek árcímkéjén találhatók.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.