A „százas” papír zsebkendő manapság már csak „kilencvenes”, a cigarettásdobozban az évtizedeken át megszokott 20 helyett csak 19 szál rejlik, a korábban kétdecis tejfölös pohárból eltűnt fél deci. A toalettpapír kartongurigájának átmérője megnőtt ugyan, csakhogy emiatt kevesebb lapot tekernek rá, mert a tekercs átmérője nem nőtt.
A fogyasztók megtévesztéséről, vagyis tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról csak abban az esetben beszélhetünk, ha az egyébként szokásos mennyiségnél kevesebb mennyiségű termék kerül elhelyezésre a csomagolásban és arról a termék csomagolásán nem tájékoztatják a vásárlókat.
A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen, tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el. Amennyiben a valóságnak megfelelő tájékoztatás a terméken elhelyezésre kerül, úgy megtévesztésről ezáltal nem beszélhetünk.
A példaként említett kereskedelmi gyakorlat inkább üzletpolitikának vagy marketingfogásnak, esetlegesen burkolt áremelésnek tekinthető, melynek minősítése nem tartozik a hatóság feladatkörébe. Vitathatatlan azonban, hogy a pénzügyi válság kialakulása óta a gyártók előszeretettek használják ezen gyakorlatot annak érdekében, hogy ne kelljen árat emelniük, a valóságban azonban a fogyasztó számára egyértelmű áremelés következik be, ha a megszokott mennyiség vásárlását vesszük alapul.
A reklámokból sokszor megtudhatjuk, hogy új termék került a piacra, új márkanév, vagy akár új íz egy már meglévő termékkategóriában, de arról biztosan nem értesülhetünk más módon, hogy a termék megszokott mennyisége csökkent, mint saját megtapasztalás útján. Ezért is követ el mindent a fogyasztóvédelmi hatóság annak érdekében, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy tudatosan, körültekintően vásároljanak, hiszen nem állhat minden vevő mögött egy fogyasztóvédelmi szakember.
A termékek közötti választás során az egységárnak döntő szerepe van, mert azonos vagy hasonló tulajdonságokkal rendelkező termékek esetén az eltérő kiszerelési mennyiségtől függetlenül nyújt támpontot a fogyasztóknak a termékek árainak összehasonlításához.