Sürgős európai fellépés szükséges a mobilalkalmazásokkal kapcsolatban. A Consumers International, a Fogyasztók Nemzetközi Szervezete a 2014. évi fogyasztói jogok világnapja témájául a mobiltelefonokra összpontosít, melynek a következő mottót adta: Fix Our Phone Rights!, azaz „Tegyük rendbe a telefonálással kapcsolatos jogainkat!”
Ehhez a témakörhöz szervesen kapcsolódnak, és az Európai Bizottság által a napokban kiadott sajtóközleménnyel aktualitást is nyertek az online, illetve mobiljátékokkal és mobilalkalmazásokkal kapcsolatosan felmerült aggályok.
Az online, illetve mobiljátékok és -alkalmazások uniós piaca virágkorát éli. 2011-ben az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában és Belgiumban a fogyasztók a becslések szerint összesen 16,5 milliárd eurót költöttek online játékokra.
A Bitkom (a németországi távközlési, valamint információs és kommunikációs technológiákkal foglalkozó iparágat képviselő szervezet) által készített külső tanulmány szerint az alkalmazáson belüli vásárlásokból származó bevételek 2012 és 2013 között egyedül Németországban a duplájukra növekedtek, elérve a 240 millió eurós értéket. A fogyasztók közül több mint egymillióan 10 és 19 év közötti gyerekek, illetve tinédzserek.
Az online játékok uniós piaca jelenleg több mint 50 százalékban olyan játékokból áll, amelyeket „ingyenesként” reklámoznak, noha e játékok használata gyakran von maga után – időnként igencsak költséges – alkalmazáson belüli vásárlásokat.
Már 2010-ben olvashattunk olyan híreket, hogy egy gyermek egy hónap alatt 1400 dollár adósságot halmozott fel a család hitelkártyáján a Facebook egyik ingyenes alkalmazásával, a gyorsabb előrejutás érdekében ugyanis virtuális növényeket, gépeket, szakkönyvet vásárolt.
A fogyasztók sokszor nincsenek teljes mértékben tisztában azzal, hogy pénzt adnak ki valamire, mivel az összeg automatikusan a hitelkártyájukra terhelődhet, illetve nem tudatosul, hogy a sok kisebb összeg tulajdonképpen milyen jelentős összesítve. A gyermekek különösen ki vannak szolgáltatva az „ingyenesen letölthető”, de nem „ingyenesen játszható” játékok használatával összefüggő veszélyeknek.