A fogyasztóvédelmi hatósághoz szerencsére ritkán érkeznek olyan panaszok, melyek a jogosítvány megszerzésével kapcsolatos oktatást, szolgáltatást kifogásolnák. Az elmúlt években beérkező néhány panasz elsősorban az autósiskolát üzemeltető vállalkozások kereskedelmi kommunikációját jelezte szabálytalannak, ennek keretében leginkább azt, hogy a hirdetésekben, reklámokban megjelenített körülmények, feltételek megtévesztőek voltak, a szolgáltatás igénybevétele során a meghirdetett feltételek egyáltalán nem, vagy a kommunikációban foglaltaktól eltérően valósultak meg.
Az egyik esetben az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőség a fogyasztói beadvány alapján, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény szerinti eljárásban vizsgálta egy autósiskolát üzemeltető vállalkozás kereskedelmi kommunikációját. A fogyasztó által kifogásolt hirdetésben a vállalkozás bemutatta azon gépjárműtípusokat, amelyek a gyakorlati oktatás során elérhetők a tanfolyamra jelentkezők számára. A hirdetésben ugyanakkor több olyan gépjármű is szerepelt, amely a képzés során ténylegesen nem volt választható, mivel az adott típusú autóval a vállalkozás nem is rendelkezett.
A fogyasztó előadta, hogy kizárólag a hirdetésben feltüntetett, meghatározott típusú gépjármű elérhetősége miatt választotta a vállalkozás által üzemeltetett autósiskolát. Az eljáró felügyelőség a tényállás tisztázását követően megállapította, hogy a fentiek szerinti valótlan tartalmú tájékoztatás a fogyasztók ügyleti döntésének torzítására volt alkalmas, amelyre tekintettel a vállalkozást a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt szankcionálta.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre az autósiskolák vállalkozási gyakorlata tekintetében az alábbi területekre terjedhet ki:
– Az autósiskolai képzést nyújtó vállalkozások tekintetében a fogyasztóvédelmi hatóság elsősorban a fogyasztók megfelelő tájékoztatása – így például a szolgáltatás díjainak feltüntetése –, illetve az említett szolgáltatásokat népszerűsítő reklámok tekintetében rendelkezik ellenőrzési jogosultsággal.
– A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrizheti a fogyasztói szerződés megkötésénél alkalmazott vagy e célból nyilvánosan megismerhetővé tett általános szerződési feltételeket abban a tekintetben, hogy azok nem tartalmaznak-e a jóhiszeműség és tisztesség követelményébe ütközően a szerződéses jogokat és kötelezettségeket egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára megállapító feltételt.
– Az autósiskolai oktatást nyújtó szolgáltatásokhoz kapcsolódóan, a szolgáltatások fogyasztók általi igénybevételét megelőzően, annak során és azt követően a fogyasztók részére nyújtott tájékoztatások, megtévesztő magatartások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (továbbiakban: Fttv.) alapján vizsgálhatóak.
Az Fttv.-ben foglalt szabályozás alapvetően a fogyasztói döntés szabadságát védi azáltal, hogy a vállalkozókat eltiltja minden olyan beavatkozástól, amely a fogyasztók vásárlói magatartását tisztességtelenül befolyásolja.
Az Fttv. 3. § (1) bekezdése fogalmazza meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát, a (2) bekezdésben pedig meghatározza az általános jelleggel tilalmazott magatartás fogalmát. E szerint tisztességtelennek minősül minden olyan kereskedelmi gyakorlat, amely közzététele során a kereskedelmi gyakorlat megvalósítója nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el, és amely alkalmas arra, hogy a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára késztesse, amelyet az egyébként nem hozott volna meg.
A megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok szabályozásában elkülönítésre kerül a tevőleges és a mulasztásos megvalósítási forma. Megtévesztésnek minősül, ha egy vállalkozás olyan kereskedelmi gyakorlatot tesz közzé, amely valótlan tényt, vagy valós tényt megtévesztő vagy megtévesztésre alkalmas módon tartalmaz, illetve ha valamely, a döntéshez szükséges lényeges információról nem, vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztót, és ezzel olyan döntés meghozatalára készteti vagy késztetheti, amelyet az egyébként nem hozott volna meg.
A fogyasztóvédelmi hatóság a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (Grt.) rendelkezéseinek betartását az autósiskolák kereskedelmi kommunikációja tekintetében is jogosult ellenőrizni. A Grt. 7. §-a alapján tilos az olyan reklám, amely erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető, továbbá amely a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönöz. Ezen kívül az említett törvény 8. §-a tartalmazza a gyermek- és fiatalkorúakat védő reklámtilalmi rendelkezéseket.
A Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) kormányrendelet előírása szerint első fokon a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatala jár el a közúti járművezetők képzésének és utánképzésének engedélyezésével, a közúti közlekedési szakemberek képzésének és továbbképzésének engedélyezésével és vizsgáztatásával (vizsgakötelezettség alóli mentesítésével), a vizsgabiztosi, szakoktatói és iskolavezetői tevékenység engedélyezésével kapcsolatos hatáskörök gyakorlása, ideértve a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének, továbbképzésének, utánképzésének, vizsgáztatásának, valamint a vizsgabiztosi, a szakoktatói és az iskolavezetői tevékenység szakfelügyeletét; továbbá a vizsgabiztosi, a szakoktatói és az iskolavezetői névjegyzék vezetése, az engedélyezett képző szervek nyilvántartása, tansegédletek meghatározása során.
Fentieken túl a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal első fokon az ország egész területére kiterjedő illetékességgel jár el a közúti járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésében alkalmazható tansegédletek engedélyezése és tanúsítvánnyal való ellátása, valamint az e-learning rendszerű oktatásban alkalmazott rendszerek és az e-learning tananyagok engedélyezése tekintetében is.
A közúti járművezetők képzésével kapcsolatos inkorrekt, megtévesztő hirdetések ellen lép fel közösen a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A tavalyi évben aláírt együttműködési megállapodás célja a fogyasztói jogok hatékony védelmének biztosítása az autósiskolák által nyújtott szolgáltatások vonatkozásában, különös tekintettel a fogyasztók tájékoztatására, a vállalkozások kereskedelmi gyakorlatára, reklám tevékenységére.
Az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Bizottsága 2012-ben foglalkozott az autósiskolák által nyújtott szolgáltatások fogyasztóvédelmi kérdéseivel.
A témakörben a napokban megjelent hasznos cikk olvasható ezen a linken.