Előző cikkünkben annak a témáját bontottuk ki, hogy jogos-e, ha a kereskedő a fizetendő végösszeghez adminisztrációs díjat is felszámol, ha bankkártyával fizetünk. Múlt héten arra találhatott választ, hogy egyáltalán köteles-e a kereskedő biztosítani a bankkártyával való fizetés lehetőségét, illetve korlátozhatja-e, hogy csak bizonyos összeghatár felett fizethet vele a vásárló.
A karácsonyi és az azt követő időszakban sok olyan kérdés érkezett a fogyasztóktól, hogy mit tegyenek, ha online rendelés esetén még a megrendelés napján bankkártyával kifizették, utalták a vételárat (sokszor még az előtt, hogy a rendelés elfogadásáról szóló visszaigazoló e-mail megérkezett volna), de a termék csak nem akart megérkezni. Hogyan szerezhetik vissza a pénzüket?
Elsősorban azt tanácsoljuk, hogy ahol lehetőség van utánvételes fizetésre, inkább ezt a fizetési módot válasszák a megrendelésénél, mivel így csak akkor kell fizetni, ha a termék valóban megérkezett a megrendelőhöz.
Online rendelés esetén – akár már a termék kézhezvétele előtt – a fogyasztó joga, hogy a vásárlástól elálljon, akár indokolás nélkül is. Legkésőbb a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül szükséges az elállási szándékukat a kereskedő felé jelezni. Legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül köteles a kereskedő visszatéríteni a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.
Ha olyan e-mailt kapott végül, hogy a megrendelést – bármely okokból – nem fogadták el, így létre sem jött önök között a szerződés, akkor az előre kifizetett vételárat azonnal visszakövetelheti, a kereskedő pedig a Polgári törvénykönyv szabályait alapul véve haladéktalanul köteles azt visszajuttatni a megrendelőnek.
A legjobb azonban, ha előre felkészülünk, és online rendelés esetén szem előtt tartjuk az alábbi tanácsokat.
A webáruház kiválasztásakor célszerű leinformálni magát a webshopot üzemeltető vállalkozást. Lehetőleg csak olyan cégtől vásároljunk, ahol szerepeltetik a vállalkozásra vonatkozó lényeges információkat (például cégnév, székhely, üzletcím, e-mail cím, telefonszám). Ezen túlmenően a honlapon feltüntetett cégjegyzékszám vagy adószám megléte esetén, lehetőség nyílik a mindenki számára ingyenesen hozzáférhető adatbázisokban (www.e-cegjegyzek.hu) a szolgáltató létezéséről meggyőződni. Mindezek ismeretében ugyanis leszűkül annak a veszélye, hogy az esetlegesen felmerülő problémák megoldása lehetetlenné váljon.