Művészetoktatás természetes fényben

A Képző- és Iparművészeti Gimnázium Török Pál utcai saroképülete eklektikus stílusában jól illeszkedik a környező század eleji házak hangulatához, noha a homlokzat kissé gótikus jellegű, és az ablakok keretezésére is ez a stílus jellemző. A belső terek arról árulkodnak, hogy a tervező jól ismerte a gótika jegyeit: ékes példája ennek a főlépcsőház és a központi csarnok. Figyelemre méltóak az épület folyosói: a mennyezet boltozatait az iskola egykori növendékei festették ki.

Osgyán Edina
2002. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XVIII. század derekán kezdődött Pesten a rajzoktatás megszervezése, noha Budán ez idő tájt már több hasonló jellegű intézmény is működött. 1788-ban Jellinek Ferenc megalapította a Pesti Rajzoló Iskolát, 1869-ben pedig Pest város közgyűlése helyet biztosított a Pestvárosi Központi Főrajztanoda számára. 1884-től Pest- és Buda-szerte kötelezővé vált az iparostanonc-iskolák működtetése, ezért a Pestvárosi Központi Főrajztanodát 1886-ban Székesfővárosi Községi Iparrajziskolává keresztelték át.
Pest-Buda egyesítése után fővárosszerte építkezések kezdődtek, s a szakembereket az ipari iskola biztosította. Az intézmény nappali tagozatán rajz- és mintázástanfolyam működött, az esti tagozaton pedig szakrajzolást tanítottak. A szakma tekintélyét jelzi, hogy már az első években 1500 növendék látogatta a gyakorlati órákat.
Az iskola 1893-ig széttagoltan működött a fővárosban: egy részlege a Cukor utcában, s egy a Vigadóban. A fővárosi közgyűlés 1893-ban Kauser Józsefet bízta meg, hogy tervezzen egy impozáns iskolaépületet az Oroszlán (ma Török Pál) és Lónyai utca sarkán lévő üres telekre. Az építkezést a növendékek egyre emelkedő létszáma is sürgette.
A második világháború után lényegesen megváltozott az iskola – addig szinte kizárólag – szakipari karaktere. A művészoktatás még a század elején kezdődött – a művészettörténet-órát például Lyka Károly tartotta –, de az ötvenes évektől kifejezetten a művészoktatásra összpontosítottak. Az ipari iskolát először Szépműves Líceummá keresztelték, 1950-től Képző- és Iparművészeti Gimnáziumként működik.
Az intézmény vezetősége azt kérte a tervezőtől, hogy ügyeljen az épület természetes megvilágítására. Fontos szempont ugyanis, hogy a műtermeket milyen irányból éri a napfény. A saroképület eklektikus stílusában jól illeszkedik a környező század eleji házak hangulatához, noha a homlokzat kissé gótikus jellegű. Az ablakok keretezésére ugyancsak ez a stílus jellemző. A belső terek is arról árulkodnak, hogy a tervező jól ismerte a gótika jegyeit, ebben a stílusban épült a főlépcsőház és a központi csarnok.
Figyelemre méltóak az épület folyósói: a mennyezet boltozatait az iskola növendékei festették ki. Sajnos ennek jó része ma már egyáltalán nem látható. 1993-ban renoválták és kibővítették az épületet, és a tetőtérben a tervezők újabb termeket és tanári szobákat alakítottak ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.