Törvénysértő tenderek

Több esetben megkérdőjelezhető, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a közbeszerzési pályázat kiírásakor maximálisan teljesítette-e a törvényi feltételeket, illetve a meghirdetett tendereken megteremti-e az esélyegyenlőséget a piaci szereplőknek – vélekednek a szakértők. Az augusztus 28-án meghirdetett közbeszerzési pályázat előminősítéses eljárására több cég be sem adhatta ajánlatát, köztük olyan magyar tulajdonú nagyvállalatok, mint a Vegyépszer Rt. vagy a Ganz Híd- és Acélszerkezet Rt.

Putsay Gábor
2002. 10. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közbeszerzési törvény több cikkelye tartalmazza, hogy az ajánlatkérőnek garantálnia kell az esélyegyenlőséget valamennyi ajánlattevő részére, másrészt a közbeszerzés tárgyát nem lehet oly módon meghatározni, amely egyes ajánlattevőket eleve kizár, vagy indokolatlan és hátrányos megkülönböztetésüket okozza. Az NA Rt. közlése szerint a társaság teljes mértékben eleget tesz a törvényi előírásoknak, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a meghirdetett közbeszerzési pályázaton több magyar cég nem jut autópálya-építési lehetőséghez 2003 tavaszán – olyanok, amelyek az Orbán-kormány alatt jelentős megbízásokat vállaltak.
Külföldi tulajdonban lévő fővállalkozók vezetésével épül tovább az M3-as autópálya: az NA Rt. a Strabag Építő Kft.-vel, a Hídépítő Rt. vezette M3 Konzorciummal és az M3 Görbeháza 2002 Közös Vállalkozással – amelynek vezetője az Egút Rt. – kezdi meg az ártárgyalásokat – derült ki tegnap. Az előminősítési eljáráskor – mint arra számítani lehetett – a két magyar cég, a Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft. és a Betonútépítő Szolgáltató és Építő Kft. kiesett mint önálló pályázó. A Strabag osztrák–német, a Hídépítő és az Egút francia többségi tulajdonban van.
Szakértői vélemények szerint az NA Rt. pályázatai egyértelműen megsértik a közbeszerzési törvényt, ugyanis nem garantálják azt az esélyegyenlőséget, amiért a törvényt megalkották, másrészt a gyakorlatban számos visszaélésre adnak lehetőséget. Ezért valamennyi pályázat megtámadható a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, amelynek jogorvoslati kérelem esetén a törvény szerint hivatalból meg kell kezdenie az eljárást.
*
Különös például a Vegyépszer és a Ganz Acélszerkezet helyzete, ezek a cégek be sem nyújthatták pályázatukat fővállalkozóként, mert nem feleltek meg az NA Rt. által támasztott követelményeknek. Mint arról beszámoltunk, a Vegyépszer jelenleg a Magyar Autópálya-építő Konzorcium vezetője, az elmúlt években kétszáz kilométer hosszú gyorsforgalmi út építését, illetve felújítását végezte és végzi jelenleg is. Ennek ellenére esélye sem volt az NA Rt. által meghirdetett pályázaton. Ugyanígy megfelelő referenciával rendelkezik a Ganz Acélszerkezet is, amely az M3-as oszlári Tisza-hidat és a szekszárdi Duna-hidat építi, és tavaly adta át az ötmilliárdért megépített Mária Valéria Duna-hidat. Az M7-es autópálya Balatonszárszó–Ordacsehi szakaszán például – húsz kilométer – három nagy híd épül, ami a tervezett 54-55 milliárdos költségek csaknem a felével egyenértékű.
Szakmai és jogi szempontból is megkérdőjelezhető a kiírásban szereplő kétszer két sávos, tíz kilométer hosszú autópálya mint referencia, főként mert az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós között nem autópályaként, hanem kétszer egy sávos autóútként épül meg. A lapunk által megkérdezett szakemberek szerint Magyarországon az az útépítő cég, amelyik kétszer egy sávos utat vagy autóutat már átadott, rendelkezik a szükséges műszaki háttérrel, autópályát is meg tud építeni. A jogszabályok ugyanakkor nem teszik kötelezővé a kiírónak, hogy kétszer két sávos autópályának kell referenciaként szerepelnie a pályázati felhívásban. Ezzel az ajánlatkérő – szakértők véleménye szerint – nem biztosította az esélyegyenlőséget az ajánlattevők számára, holott a pályázat készítői pontosan tisztában voltak azzal, hogy alkalmasak azok a cégek is, amelyek emiatt kiszorultak. A törvény szerint öt évre visszamenőleg kell építési garanciát bemutatnia a jelentkezőnek, ám azt nem határozza meg a jogszabály, hogy a folyamatban levő beruházások ne számítanának. Így tehát a kiíró ez esetben sem biztosította a lehetőséget azoknak sem, akik többmilliárdos beruházást adnak át hamarosan. Szakértők vitatják azt is, hogy az öt évvel ezelőtt épített munka miért lenne jobb, mint a mostani. Az NA Rt. álláspontja szerint e tekintetben is megfelelnek a törvényi előírásnak, és eddig senki nem emelt kifogást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Ez viszont még nem igazolja a törvény betartását – vélik jogászok. Az előminősítési eljárásban egy projektben kezelik az egyik M7-es szakaszt az M70-essel, ugyanakkor a feltételeket az eddig átadott kétszer két sávos autópályához kötik. Az NA Rt. szerint ezt azért tehetik meg, mert a jogszabály nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely összefüggő útszakaszok egy beruházásként történő pályáztatását kizárná. Ugyanakkor ez súlyosan etikátlan lépés az NA Rt. részéről, mert lehetőséget ad a jelentkezői kör szűkítésére. A kis cégek számára hátrányosak a pénzügyi feltételek is. A kiírás szerint ugyanis a jelentkezőknek valamennyi olyan számlavezető banktól, amellyel kapcsolatban állnak, igazolást kell hozniuk arról a hitelbiztosítékról – 500-800 millió forint –, amit a megbízatás teljesítéséhez az NA a jelentkezés feltételeként szab meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.