Elemzők szerint megkönnyíti a költségvetési alkut a tagjelöltekkel a bővítési céldátum behatárolása, egyúttal határidőt szab a csatlakozási szerződések tagállami ratifikációjának befejezésére. A május 1-jei időpont mögött diplomaták szerint az a megfontolás áll, hogy a nemzeti parlamenteknek egy évet adjanak a tíz érintett tagjelölttel idén április 16-án, Athénban aláírandó csatlakozási szerződések ratifikálására. A május 1-jei időpont jogi értelemben semmire sem kötelezi a 15 EU-tagállam törvényhozását, amelyek közül bármelyik megvétózhatja egyik-másik jelölt belépését – írja a Bruxinfo.
A 2004. május 1-jei csatlakozás a soros dán elnökségnek is nagyobb mozgásteret adhat a tagjelöltekkel a bővítés finanszírozásáról folytatandó tárgyalásokon. EU-diplomaták elképzelhetőnek tartják, hogy a legkorábbi dátumhoz, január elsejéhez képest több hónapos csúszás esetén az új tagok anyagilag jobban járjanak. A május 1-jei belépés azért lenne kifizetődőbb, mert a csatlakozó államok mentesülnének a teljes éves tagdíj befizetése alól, miközben az uniós költségvetésből származó 2004-es bevételeik nagyjából érintetlenül maradnának. Ezt a dán elnökségnek tulajdonított véleményt azonban még a tizenötöknek is el kellene fogadniuk. A döntés politikai és nem jogi mérlegelés tárgyát képezi.
„A költségvetési javaslat javításának egyfajta technikájaként” jellemezte tömören a helyzetet a Bruxinfónak az egyik tagjelölt állam diplomatája. Ha ugyanis 2004-ben meglenne a befizetések és a bevételek közötti aszimmetria, az aránytalan hozzájárulás miatt panaszkodó tagjelölteknek könnyebben elfogadhatóvá tenné az unió pénzügyi ajánlatát. A tíz „első körös” tagjelölt többsége csökkentett költségvetési befizetést akar mindaddig, amíg a bevételi oldalon fennmarad hátrányos megkülönböztetésük a jelenlegi tagállamokkal szemben (a közvetlen agrártámogatásokról és a felzárkóztatási alapokról van szó). A fentebb ismertetett lehetőség azonban csak 2004-ben oldaná meg a tagjelöltek gondjait, a következő években már újra releváns lenne a probléma.
A befizetési teher májusi belépéssel járó csökkenése az egész éves kifizetések érintetlenül hagyásával párosulva vélhetően szükségtelenné tenné az új tagok kompenzálását a költségvetésből.
„Arcátlanság azt állítani, hogy Ukrajna áll legközelebb az EU-tagsághoz”
