Kifizetődőbb csatlakozás

A 2004. januári helyett május 1-jei EU-csatlakozás anyagilag kifizetődőbb lehet a tagjelölteknek. Az unió elnökségéhez közel álló források ugyanis nem zárják ki, hogy miközben az új tagoknak nem kellene teljes hozzájárulást fizetniük, az egész éves bevételekre szert tehetnének.

2002. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elemzők szerint megkönnyíti a költségvetési alkut a tagjelöltekkel a bővítési céldátum behatárolása, egyúttal határidőt szab a csatlakozási szerződések tagállami ratifikációjának befejezésére. A május 1-jei időpont mögött diplomaták szerint az a megfontolás áll, hogy a nemzeti parlamenteknek egy évet adjanak a tíz érintett tagjelölttel idén április 16-án, Athénban aláírandó csatlakozási szerződések ratifikálására. A május 1-jei időpont jogi értelemben semmire sem kötelezi a 15 EU-tagállam törvényhozását, amelyek közül bármelyik megvétózhatja egyik-másik jelölt belépését – írja a Bruxinfo.
A 2004. május 1-jei csatlakozás a soros dán elnökségnek is nagyobb mozgásteret adhat a tagjelöltekkel a bővítés finanszírozásáról folytatandó tárgyalásokon. EU-diplomaták elképzelhetőnek tartják, hogy a legkorábbi dátumhoz, január elsejéhez képest több hónapos csúszás esetén az új tagok anyagilag jobban járjanak. A május 1-jei belépés azért lenne kifizetődőbb, mert a csatlakozó államok mentesülnének a teljes éves tagdíj befizetése alól, miközben az uniós költségvetésből származó 2004-es bevételeik nagyjából érintetlenül maradnának. Ezt a dán elnökségnek tulajdonított véleményt azonban még a tizenötöknek is el kellene fogadniuk. A döntés politikai és nem jogi mérlegelés tárgyát képezi.
„A költségvetési javaslat javításának egyfajta technikájaként” jellemezte tömören a helyzetet a Bruxinfónak az egyik tagjelölt állam diplomatája. Ha ugyanis 2004-ben meglenne a befizetések és a bevételek közötti aszimmetria, az aránytalan hozzájárulás miatt panaszkodó tagjelölteknek könnyebben elfogadhatóvá tenné az unió pénzügyi ajánlatát. A tíz „első körös” tagjelölt többsége csökkentett költségvetési befizetést akar mindaddig, amíg a bevételi oldalon fennmarad hátrányos megkülönböztetésük a jelenlegi tagállamokkal szemben (a közvetlen agrártámogatásokról és a felzárkóztatási alapokról van szó). A fentebb ismertetett lehetőség azonban csak 2004-ben oldaná meg a tagjelöltek gondjait, a következő években már újra releváns lenne a probléma.
A befizetési teher májusi belépéssel járó csökkenése az egész éves kifizetések érintetlenül hagyásával párosulva vélhetően szükségtelenné tenné az új tagok kompenzálását a költségvetésből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.