Van-e globális ideológia?

Molnár Tamás prof.
2002. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kamaszkoromban tervbe vettem egy olyan napilap kiadását, melyben egymással szembenéző hasábok egyikén az akkori sajtó (még nem létezett a televízió) „tévelygéseit” közöltem volna, a másik hasábon a meztelen igazságot. Jóval később, negyvenes éveimben, már feladtam az újságpublikálás ötletét és átváltottam egy szótárra, melyben a szavak és fogalmak valós értelmét közölném. „Értelmező szótár” lett volna a fedőlapon. Egyik terv sem vált valóra, mert beláttam, hogy a mindennapi híráradat győzedelmeskedik, sőt, azt is, hogy a hírek és információk sokszor már forrásukban hamisak. Hátramarad még egy kísérlet: többször körülutazni a földtekét. Ez segített, viszont lehetősége nem mindenkinek adatik meg. Mégis ajánlanám.
Az eseményekhez azonban hozzá lehet fűzni a történelmi összehasonlítást, hiszen az emberek nem változnak, ha igen, akkor csak a felületen, stílusban, a divat szerint.
Huszadik századunkat a technológia, a tömeg, a demokráciáért való, sokszor maszkírozott küzdelem jellemzi. Ennek ellenére, vagy talán ennek okából, Nyugaton már három nagyszabású kísérlet is lezajlott, hogy egyöntetű birodalmat alkosson a korszak: a bismarcki-hitleri Reichet; a nagy péteri–lenini Euro-Ázsiát; és az atlanti–kereskedelmi Egyesült Államokat. (Nem vesszük számításba a fiókbirodalmat, melyet Mussolini alapított, ideológiailag a római múltra támaszkodva.)
A három birodalom tipikusan „nyugati” találmány, a Nyugat egy-egy megnyilatkozási módját fejlesztve globálissá. A német verzió a nacionalizmus köré építette saját létét, egy olyan nacionalizmus köré, amelyet az előbbi századból merített; a szovjet rendszer az utópiánus társadalom elvére bazírozott, visszamutatva az előbbi század irodalmára Diderot-tól Fourier-ig; az Egyesült Államok ideológiája pedig a tömegtársadalom eszményeit dolgozta ki, abban a reményben, hogy a puritán morál szolgáltatja majd a materializmushoz szükséges lelkiséget.
A Róma utáni birodalmak azonban létüket csak egy ideológiai mag köré építve értelmezték (Theodorik, Nagy Károly, az Otto-dinasztia, Habsburg, Nagy Péter), és ez a kísértés éreztette hatását a modern, szekularizált birodalmak sorsában is. Ebből a mágikus körből igyekeztek az Egyesült Államok alapítói kitörni, olyan gondolkodók segítségével, mint Locke, Bacon és Adam Smith.
Ebben a vonatkozásban figyelemre méltó, hogy ez a kitörési kísérlet csak félig sikeres. Nem fontos Max Webert követnünk ahhoz, hogy megállapítsuk, a birodalmi konstrukció éppen sikere által ütközik belső akadályba. A fent említett modern birodalmak végül is egy megbízhatónak ítélt rétegre támaszkodnak, melynek teherbíró képessége egy idő után meggyengül. Ez történt a bismarcki dinamikával, miután a porosz militarizmus áthatotta az egész társadalmat, az ipari terjeszkedésben látva a cél elérését. Ez történt, drámaibb módon, a szovjet birodalommal, melynek támasza, a bürokratikus-apparatcsik osztály végül is követelni kezdte az abnormális erőfeszítések (Sztálin) gyümölcsét: a társadalmi biztonságot és a gazdasági kényelmet, sőt, luxust. Az adott keretek között ezt Gorbacsov és társai nem tudták teljesíteni. És Amerikában is kétségessé válik a vállalatigazgatói státus, mivel nem képes megfelelni az erkölcsi elvárásnak, amit a birodalmiság megkövetel. A szociológus Kevin Phillips jól ábrázolja a helyzetet és társadalmi krízist új könyvében, Democracy and Wealth, amely bizonyos fokig válaszol Adam Smith kétszáz éves alapvető művére, The Wealth of Nation: Phillips elemzését viszont jócskán megnehezíti az individualizmus, amely akadályozza a társadalomról való őszinte beszédet, hiszen eszerint kizárólag egyének és egyéni vállalkozások vannak, nem osztályok és érdektömörülések.
Tény, hogy manapság krízishelyzet állt elő, mivel a modern birodalom nem vallja be ideológiai érdekeltségét és a „globalitásra” tör. A középkori birodalmaknak nem volt ilyen problémájuk: ideológiájuk nyíltan a kereszténység volt, annak nevében terjeszkedtek, Nagy Károly az avarok rovására, V. Károly elfoglalva az amerikai kontinenst. Igaz, az ipar és a technológia nevében is lehet egy birodalom imperialista, de retorikája nem képes leplezni érdekeit, és sem ellenségei, sem társai nem adnak hitelt „magasabb” érdekeltségének. Minél imperialistább, annál inkább marad meztelen a kommunikáció kereszttüzében. Szükségünk lesz talán egy új fogalomra, a posztimperialista kor megjelölésére.
Mindenesetre, a kérdést nem odázhatjuk el: mi a globalizmus ideológiai magva? A globalizmus hirdetői azt állítják, hogy ilyen mag nem létezik, hogy a globalizmus éppen az a poszttörténelmi helyzet, amikor az ideológiák és velük együtt a történelem maga végpontra jutnak – legalábbis ez Fukuyama tézise. Ez azonban az utópizmus legszembeötlőbb jele, hiszen minden utópikus elmélkedő állította, hogy ő zárja le a conditio humanát, és tárja fel a tökéletes együttélés kapuit. Látjuk azonban már, hogy Orwell tézise közelebb áll a valósághoz, mint Fukuyama állításai. Az 1984-es ábrázolás három világbirodalomról beszél, melyek mindegyike azonos ideológiát vall, ami által a vad háborúskodás – a történelmi anyag – nem torpan meg, ellenkezőleg, még brutálisabbá válik.
Ez ma nyilvánvaló: a jelenlegi (modern) birodalmak ugyanazt akarják, hirdetik, öltöztetik jelszavakba: a demokráciát és a jólétet jelölik meg célként. A ceremóniák azonosak, a pezsgős poharak is, a nyakkendők ugyanolyan színekben tündökölnek, és a tárgyaló felek két csókot lehelnek egymás arcára. A közös akarattal megfér azonban a kölcsönös mészárlás és a végső leszámolás tervbevétele. Semmi jele annak, hogy a globalizmus alatt mást kellene értenünk, mint közös ideológiát, ürügyet arra nézve, hogy az időleges győztes berendezze a glóbuszt érdekei szerint. Aztán majd másik világbirodalom veszi át a korábbi győztes helyét – és jelszavait, tökéletesített fegyvereit, békés célkitűzéseit. Unalmas kilátások, de nyugtasson meg bennünket, hogy hasonlót már nagyapáink is láttak korábban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.