Vesztes csend

Nagy visszhangot váltott ki Kodolányi Gyula a Hitelben megjelent tanulmánya a hatvanas évekről. Ebben szól a mesterekről, a művészetünk nagyjaiban kiteljesedő emberi minőségről. Mi az oka annak, hogy sok művész úgy érzi: ezekhez az évekhez kell visszanyúlnia példákért? Miért személytelenedett el a magyar társadalom? – ezekre a kérdésekre keressük a választ a Magyar Szemle folyóirat főszerkesztőjével.

Varga Klára
2002. 11. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre világosabb, hogy 1989 nemcsak világpolitikai vízválasztó volt, hanem a világpiaci látszatgyártás kezdete is – s e kettő között kapcsolat áll fenn. A berlini fal leomlásakor megszűnt a Nyugat erkölcsi missziója, és azóta – bár ez nem volt szükségszerű – nem talált magának másik küldetést. Már a Kelet újjáépítéséhez sem volt erkölcsi – és stratégiai – képzelete. Ebben a vákuumban a szabadság tartalmát vesztette, szabadosság lett belőle, amelynek egyetlen haszonélvezője van: a harmadik ipari forradalom szárnyán száguldó globális média, amely a legdurvább, legolcsóbb eszközökkel gyártja a pénzt. Zaj és zagyvaság uralkodik. A vesztes a csend, a figyelem és az organikusság. A Gutenberg-galaxis. Lehanyatlik az olvasás és az írás világa, és az elmúlt 2500 év nagy alkotása, a kiteljesedett nyugati személyiség is veszélybe kerül, hiszen az írás és az olvasás volt kibontakozásának legfőbb területe sok száz éven át – az írás és az olvasás meditációja. És a beszélgetés is letűnőben, szabad folyású tempójával, cikázásával, improvizációival, arabeszkjeivel.
– Mi lehet a hanyatlás oka?
– Mi kiteljesedett, nagy személyiségek világában nőttünk fel – két-három nemzedék tanújaként –, s a mi nemzedékünk, a hatvanas években indulók is az ő útjukat igyekeztek járni a maguk módján. Már mostohább körülmények között – a Kádár-korszak ellaposodó, tiltásokkal tűzdelt világában – ezért próbáltuk a művészet fogalmát oly sok irányba tágítani, még illúziókat is táplálva az audiovizuális korszak iránt. Ma egyre kevesebb esélyt látok arra, hogy a kiteljesedett személyiségek láthatóvá váljanak, hogy térhez jusson a lenyomatukat viselő érett művészet. Ha létrejön is, árnyékban, margón marad – mintha a koherencia minden megnyilvánulását kiszorítaná a látszatipar. Eltűnik az igény és a mérték. Aki nem hallott Bach-zenét, nem tudja elképzelni, hogy ilyen hangsorok léteznek, és hogy ekkora igényt lehet támasztani a zene iránt. Természetesen nem zárhatjuk ki, hogy a világháló a beszélgetés, a művészet és a személyiség új formáit viszi a maga módján majd tökélyre – reméljük, így lesz. Ennyi bizalmat meg kell szavaznunk a jövőnek. E földindulást össze lehet kötni politikai fejleményekkel, de immár nem a kádárizmus kontra polgáriság öszszefüggésrendszerében. 1989 fordulata során, amelyet oly lelkesen üdvözöltünk, s amiért magam is tettem, félelmetes szellemi folyamatok is beindultak, és még mindig nem látjuk át teljes valójukban őket. Nem tudtuk még mozgósítani ellenük a kultúra immunrendszerét, azt hisszük, olyan erők szabadultak el, amelyek ellen nincsen a léleknek muníciója. Egy dolog azonban kétségtelen: Magyarországon a Kádár-korszak hozta meg az első áttörést annak a konzumidiotizmusnak, amely ma tarol.
– A vasfüggöny hogyan befolyásolta Magyarországon az alkotói szemléletmódot?
– Tudjuk, milyen léleknyomorító a szabadság és a szabad tájékozódás korlátozása. A művészet létrejöttéhez azonban nemcsak pozitív inspiráció kell, hanem rezisztencia, ellenállás is. Szinte minden komoly gondolat ellenállással szemben születik meg. Leginkább a magunk belső ellenállásával – a restséggel, rémeinkkel, csüggedésünkkel – szemben. Ebből fakad a nagy újítók, alkotók erkölcsi ereje. De a külső ellenség is inspirál. A mai helyzettel szemben is felszárnyalhat egy konok nagy szellem. Okkal mondják, hogy a középkori művészet nagy beteljesítő műve, az Isteni színjáték nem jött volna létre, ha Dantéban nem él sírig engesztelhetetlen megvetés és gyűlölet Firenze politikusai iránt. Illyés nagy versét, az Egy mondatot a legkézenfekvőbb említeni itt – ez a vers mintegy párja Paul Éluard „Liberté”-jének, csakhogy a francia költő ódát írt a szabadsághoz, Illyés pedig jeremiádot a zsarnokságról, és bizony erőből az utóbbi versben van több.
– A vasfüggöny tehát paradox módon valamiféle megtermékenyítő szerepet is betöltött az életünkben?
– A hatvanas–hetvenes években sarkallt bennünket. Szellemileg nem tudott hatékonyan elzárni a Nyugattól, éppen hogy összekötött a nyugati művészekkel. Európa durva szétszakítottságának lelki, szellemi terhe mind a két oldal számára közös volt. Meg kell említenünk a nyugati rádióadások, elsősorban a Szabad Európa jelentőségét, amelyek a kultúrában is létfontosságú információkat juttattak el hozzánk, s ezek nagyon sok helyre elértek a szabadság ezernyi kis titkos körén át. Mégis, ideát a „vasfüggöny” egészen más léthelyzetet teremtett, mint odaát. Nekünk napi rezisztenciát, napi ellenfelet jelentett, itthoni létrehozói, fenntartói pedig azt a megvetést, gúnyt, felháborodást, lázadást hívták elő belőlünk, mely hajtóereje is lehet jelentős műveknek. A hatalomról szóló metaforáknak, paraboláknak, humornak. Helyzetünk abszurd volt – teljes politikai esélytelenséget jelentett, és szellemi fölényt az őrökkel szemben, a belső szabadság megteremtésének parancsát. Ez a fölény olyannyira része volt a korszellemnek, olyannyira természetesnek tartotta mindkét oldal, hogy egy kihallgatott barátunk révén egyszer azt üzenték a rendőrtisztek: „Mondja meg a Csoórinak meg a Kodolányinak, ne higgyék, hogy hülyék vagyunk.” Nem is úgy voltak hülyék, ahogy ők értették… Valóban, szinte mindent tudtak, amit akartak. Csakhogy az alkotás világa nagyjából ott kezdődik, ahol a rendőrtiszté véget ér. Az átfedések kicsik. A belső szabadság tere hatalmas, és benne gyakran nem művek, hanem személyiségek jöttek létre. Egy rendkívül színes szubkultúra. Azt hiszem, ezért volt nekünk olyan hiteles Krúdy Gyula világa a hetvenes években. Krúdy hősei nem tesznek, hanem léteznek – ez a lebegés az erkölcsük.
– Sokan azt várták a régi tiltások megszűntétől, hogy sosem látott magasságokban szárnyal majd a magyar irodalom…
– A külső rezisztencia, a könnyű célpont el is kapatja az embert. Eltérítheti attól, hogy megkeresse saját gyengéit, ellenségeit idebenn. Ebből ered az a tanácstalanság, ami az új helyzetben, 1990 után sokakat elért. Kiderül, hogy nem könnyű az élet primer dolgairól írni egy szabadabb világban. Annak nagy lelki, gondolati önnevelés az iskolája. Ezért – ez elől – menekülnek ma sokan az írók közül is a gyűlöletpublicisztikába.
– Tanulmányában arról ír, s az imént is megerősítette, hogy szellemileg a vasfüggöny nem volt hatékony.
– Ami a szellemi információk áramlását illeti, ez bámulatosan jól működött, a hajszálcsövesség szerint. Volt korszellem, amelyet a világháború és az utána következő néhány év formált döntően, s ez a vasfüggöny leeresztése előtt nagy hatású impulzusokkal terjedt. A ráhangolt alkotókban egy gondolat még töredékesen, másod-, harmadkézből érkezvén is teljes dallamokat indít el. S a korszellem önálló áramlását fizikai eszközökkel nem lehet megállítani. A Hitel-tanulmányban Ottlikot, Hernádi Gyulát hoztam fel példának. 1960 után pedig a művészek gondolatcseréje, a művek kölcsönhatása kezdett helyreállni. Ezért volt annyi az áthallás, a rokon hang és attitűd a hatvanas–hetvenes évek magyar és nyugati (amerikai vagy francia) művészete között. Persze mindegyiknek megvolt a maga nemzeti lenyomata is, amelyet a saját közösség helyzete és hagyományai, ízlése formált.
– Túljutottunk-e mára lélekben is a kádárizmuson? Több lett-e belső szabadságunk?
– A kádárizmuson még alig jutottunk túl – nap mint nap beleütközünk erkölcsi és szellemi örökségébe, bár díszletei jobbára elenyésztek. De hogyan is lehetne másképp? Évtizedek kellenek ahhoz, és rendkívül tudatos önnevelés, működő szellemi közösségek, hogy a hódoltsági habitus minden nyomát kiirtsuk magunkból – a ravasz túlélési ösztönt, a restséget és az egymás iránti közönyt, a rossz gesztusokat és a rossz mondatokat. És ez nem nemzedéki kérdés, még ha statisztikailag igaz is, hogy a fiatalok között kisebb a fertőzöttség. A rossz minták öröklődésének útjai kiszámíthatatlanok. És persze amit mi kádárizmusnak ismerünk, egy világjelenség sajátos magyar arca. A lefelé igazodás nem csak nálunk található meg. A kor szellemisége ebben is nemzetközi. Nemzetközi benne a rossz is – meg a jó is. Megnőtt külső szabadságunkkal élni meg kell tanulnunk. Ehhez belső szabadságunkat kell megteremtenünk. Akkor tudunk méltón lenni szabadok. Szolidárisan és elkötelezetten. Okosan és bátran. A szabadság: feladat.
– Mitől várhatjuk a szellemi alapok megújulását, méltó rangjuk visszatérését? Mindez hogy függ össze a művészet teljesítményeivel?
– A nyugati – és hasonlóan, de kevésbé a magyar – művészet alexandriai korszakba lépett. A Nagy Könyvtárban minden ott van, mindent tudunk, de mindebből mintha semmi sem volna érdekes, semmi sem volna fontos. A tömeg messzebb került tőle, mint bármikor, az értelmiség pedig vert hadként viselkedik. Úgy érzi, hogy mindez – a könyvtár kincse – nem ad muníciót a hatalmas amorális rendszerrel szemben, amelynek nincsen szellemi tartalma, csak önmagába szédült lendülete és étvágya. A XX. század botrányai után – fasizmus, kommunizmus, a magyar ’56 cserbenhagyása – a Nyugat legjobbjai az újrakezdés hitével keresték a szellemi és politikai nyitás útjait. Ez a nagyszabású, merész, gyakran bolond, de mindig tiszta kísérlet, a modernizmus új hulláma, 1956-tól mintegy 1980-ig tartott. De a gazdasággal szövetkezett technológia – amely oly készséges eszköze volt a népirtó gépezetnek is – elnyelte saját rendszerébe ezt az impulzust, és olyan falanxot teremtett a 80-as évekre, amely egyelőre legyőzhetetlennek látszik. Ezt a rendszert saját szerkezeti hibái fogják csak megroggyantani, s akkor megrendülhet az egész nyugati civilizáció. A válság már itt van, de a rendszer látványos dinamikája még elfedi. A nagy szellemi kísérletet belülről szintén technika győzte le: a dekonstrukció és a posztmodernizmus. A szétszedés és az összeragasztás. Az ideológiák manipuláló igyekezetével szemben jött létre a dekonstrukció, de most már mindent lebont. Mindent viszonylagossá tesz: a műolvasat szubjektív vélekedés. Szöveg – s hogy a „szöveg” mit jelent a köznyelv zsenialitásában, tudjuk. Szövegelést. Az olyan szavak, mint tény vagy igazság, rettenetes, üres közhelynek hangzanak a mai divatot diktáló termeszek füleiben. S amikor a darabkákat összeragasztják, nem jön ki belőle több, mint elmés szórakozás, többnyire unalom.
– Mit lehet tenni ez ellen a mechanisztikus túltengés ellen?
– A technikákkal szembe lehet szegezni az áttetsző állításokat, ha hitel van mögöttük. A küzdelem – s a vállalt vereség – életet ad régi gondolatoknak. Így lehet értelme a Nagy Könyvtárnak – ha egy gondolatát a magunkénak vállaljuk. Ez az egyetlen esélyünk ebben a nyomorult, gyönyörű életben. Engem az elmúlt évtizedben éppen egy igazi alexandriai könyv választott ki, Plótinosz Enneádjai a III. századból. Akkor írták, amikor állt a Nagy Könyvtár, és Jézus szelleme hódítani kezdett a fényesen bomló Római Birodalomban. E pogány filozófus költői erejű szövegeiben megszólal az emberiség minden misztikus gondolata az életről, a fényről és a sötétségről. Azon a napon talált meg ez a könyv – 1988. november 4-én –, amikor kizarándokoltam a 301-es parcella gazos sírdombjaihoz. Ez az egyetemes filozófus a legmagyarabb pillanatban talált meg. És nem arra sarkallt, hogy menjek el máshova – szellemileg. A fényt és az árnyékot itt kell meglátnunk. Csak helyhez tartozásunkban élhetjük át. Aki le akarja győzni a gravitációt, végleg elszáll – s nem angyalként.

Kodolányi Gyula költő, műfordító 1942-ben született Budapesten. 1966–70-ben a Corvina Kiadó szerkesztője, 1970–85 között az ELTE BTK angol tanszékén, 1985–90-ben az összehasonlító és világirodalmi tanszéken dolgozik, 1990-ben megalapítja az amerikanisztika tanszéket. 1992-től a Magyar Szemle főszerkesztője. Az MDF alapító tagja.
Főbb művei: A tenger és a szél szüntelen (1981), A létezés-szakmában dolgozom (1983), Álom az álomban (1985), Hatalmak (1989), A kormányzó halála (táncjáték, 1989), A létezés hálói (amerikai költők, ford., 1990), Január (1997), Kentaurszárnyak (válogatott esszék és beszélgetések, 1999).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.