Wadi Rum hét oszlopa

Az izraeli–palesztin viszály és a küszöbönálló Irak elleni invázió árnyékában hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a térségben létezik egy arab állam, amely a béke megteremtésének és a modernizálódásnak különösen sikeres receptjét mutatja fel. Arábiai Lawrence és az internetkávézók földje: Jordánia.

Járai Judit
2002. 11. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezredévek néma tanúi, homokdűnék és kősziklák biccentenek vissza, súrlódó homokszemcsék zizzenése húz vissza a jelenbe. Amott, a horizont felett kirajzolódik a hét oszlopot formázó kőcsipkelánc. Igen, a bölcsesség hét oszlopának nevet adó kőcsipkék láncolata. Arábiai Lawrence bölcsességének hét oszlopáé.
Ez a téglavörös sivatag ugyanis Wadi Rum, a Hold völgye Jordánia déli vidékein. S itt, az örök sivatag bűvöletében, az álmokból és olvasmányokból szőtt emlékekből sejlik föl óhatatlanul a törékeny és mégis robusztus figura, a szinte beduinná lényegült különös angol alakja: Arábiai Lawrence.
Ugyan kit ne bűvölne el kalandos históriája? Ifjúkorunk romantikus álmai, képzelt kalandjaink, halhatatlanságot szomjazó bensőnk vágyai testesülnek meg benne. Ismerjük az életét, s mégsem tudjuk, ki volt. Ismerjük történetét, s mégsem tudjuk, mi is történt valójában, és főleg miért.
Arábiát és Jordániát ő tette naggyá. Pontosabban: ő „csinálta meg”. Sőt: Jordániának – ha átvitt értelemben is, de – mind a mai napig jelentős bevételt hoz.
A XX. század fordulójának romantikus eposza fűződik a nevéhez. Sorsfordító, történelmi tett.
Tudható róla, hogy 1888-ban született walesi földön, s boldog, de identitáskereső gyermekkor után Oxfordban doktorált. Már fiatalon a régészet, mi több, a katonai régészet felé fordult az érdeklődése. Megtanulta a klaszszikus görög nyelvet, és beleszeretett a Közel-Kelet rejtélyes világába. 1909-ben vágott neki először a térségnek, hogy anyagot gyűjtsön doktorátusa téziseihez, a keresztes háborúk katonai történetéről szóló dolgozatához. (Amelyet egy esztendővel halála után, 1936-ban Keresztesek kastélyai címmel könyv formában is megjelentettek.) Aztán régészeti expedíciókban vett részt; 1913–14-ben a Sínai-félszigetre küldték régészeti feltárásra, amely feltárás valójában katonai-topográfiai célokat szolgált… S ettől kezdve szinte semmit sem tudhatunk róla teljes bizonyossággal. Ki is volt valójában, mit csinált, miért és kinek dolgozott?! Minden adat azt valószínűsíti, hogy a Foreign Office, a brit külügyminisztérium alkalmazásában tulajdonképpen a brit katonai hírszerzésnek gyűjtött adatokat, majd amikor (állítólag) csalódnia kellett megbízóiban, őszinte szívvel átállt az arabokhoz. Mozlim hitre tért, velük élt, sőt az élükre állt, s a vezetésével egyesített arab seregeknek neki köszönhetően és vele együtt sikerült kiverniük az Arab-félszigetről az oszmán-törököket. Még a brit küldöttség tagjaként vett részt a párizsi konferencián, de amikor azt tapasztalta, hogy a britek és a franciák egymás között osztják fel a térséget, és fittyet hánynak az arabok érdekeire – beadta lemondását. S hiába kérlelte Churchill, inkább a magánélet ismeretlenségét és nyugalmát választotta. A dorsetshire-i Clouds Hillben halt meg fiatalon, banális motorbaleset áldozataként.
A nagy kaland, az arab felkelés történetét világhírűvé vált művében, A bölcsesség hét oszlopa című emlékezésben írta meg.
Innen, Wadi Rumból indult az utolsó oszmán-török erőd bevételére, a vörös-tengeri kikötővárosba, Akabába.
Ülök a vörös homoktengerben, Wadi Rumban, s mélázom Arábiai Lawrence történetén. Sivatagi teázások szertartását, férfibarátságok gesztusait, izgága jövés-menéseket, csatába induló seregeket, imádságok áhítatát és árulások haragvását látom, s felbukkan emlékezetemben két arc: a nemes vonású és törékeny Peter O’Toole-é és a szép és férfias Omar Sharifé. Hosszú-hosszú éveken keresztül ugyanis ők testesítették meg – s minden bizonnyal nem csak nekem – Arábiai Lawrence romantikus történetét. Ők voltak ugyanis a hatvanas évek elején készült Arábiai Lawrence című film főszereplői. David Lean mozijában a brit O’Toole személyesítette meg Lawrence ezredest, az egyiptomi származású Omar Sharif pedig az arab felkelés vezetőjét, a dzsiddai Husszein bin Alit alakította.
Az arabok és a törökök nagy csatájának színhelye, Akaba is úgy maradt meg az emlékezetben, ahogyan a film ábrázolta: álmos halászfalu fehér házakkal, karcsú minaretekkel, tengerbe vesző homokkal.
Ilyennek hiszem, s ilyennek akarom látni Akabát most is. Csalatkozom. De magamra vessek! Álmaink mindig szebbek, mint a valóság, képzeletünk mindig színesebb, mint a mindennapok. Itt, Wadi Rumban sem tevekaravánok kocognak immáron, hanem kipárnázott dzsipek szállítják a turistákat – naplementenézőbe. Igaz, maga a vörös sivatag azért változatlan és örök; ilyennek láthatták valaha az oszmán-törökök ellen lázadó beduinok is.
Akaba pedig 1917. július hatodika óta – amikor Lawrence ezredes csatázott itt arab harcosaival –, bizony, nagyot változott. Ráadásul illene emlékezni arra is, hogy David Lean Lawrence-filmjének akabai jeleneteit a spanyol tengerparton forgatták. 1962-ben. Mert Akaba már ’62-ben sem volt az az álmos halászfalu.
S most? Nyüzsgő nagyváros csillogó szállodákkal, elegáns sugárúttal, zsibongó bazárral, turistaforgataggal. Majd százezren élnek ebben a szép kikötővárosban, amelyet valaha edomiták, nabateusok, ptolemaidák, rómaiak, oszmán-törökök laktak. Az erődítmény, ahol a híres „akabai csata” folyt, ma már múzeum. Kicsiny, és ez sem oly romantikus, mint álmainkban vagy a négy évtizeddel ezelőtti filmben. Bástyái megőrződtek ugyan, de udvarát gaz veri föl.
– A külföldiek Lawrence ezredessel kapcsolják össze városunkat – mosolyog rám a Vörös-tengerre néző bástyánál a múzeum embere. Kedvesen eligazít, és kérdezés nélkül is elmeséli Arábiai Lawrence rövidített történetét. Úgy látszik, a sztori afféle kötelező „hívó szó” manapság Jordániában.
– Érthető, ha szívesen beszélünk Lawrence-ről – ezt már Taleb Rifai turisztikai miniszter mondja, s mindjárt meg is magyarázza: – Nyolcvan esztendővel ezelőtt élt itt valaki, aki beleszeretett ebbe a vidékbe és az itt élőkbe. Alkalmazkodott hozzájuk: velük élt, úgy öltözködött és úgy imádkozott, ahogyan ők, s nemcsak a táj szépsége érintette meg, hanem a beduinok lelke is. Ő volt Lawrence ezredes. Ráadásul a függetlenségünket is részben neki köszönhetjük.
Jordán földön szívesen fordulnak manapság inspirációért Arábiai Lawrence emlékéhez. Jól eladható történet ez. Turistacsábító romantika. S a turistákra égető szüksége van a hasemita királyságnak. Ebben az Oszama bin Laden-es, terroristás, konfliktusos közel-keleti világban ugyanis alaposan megcsappant a turisták száma az elmúlt esztendőben. Még a békés Jordániába is félnek eljönni az utazók.
Pedig Jordánia tényleg békés ország. A palesztin–izraeli konfliktus és az iraki bizonytalanság szorításában a béke csöppnyi szigete ezen a lázongó Közel-Keleten. Szinte kínálja látványosságait, például Petrát, a több ezer esztendős, vörös homokkőbe vésett ősi sziklavárost, a nabateusok valahai virágzó központját. A sziklába vájt nabateus szentélyek egyedülállóak, látványuk lélegzetelállító, ha ló- vagy szamárháton közelítjük meg őket a hatvan–hetven méter magas sziklák között vezető keskeny ösvényen. Legalább négyezer esztendőn keresztül éltek itt emberek, ám a XIV. századtól Petra eltűnt az emberiség szeme elől. Csak 1812-ben fedezte fel újra egy svájci kutató: Johann Ludwig Burckhardt. (Ő talált rá egyébként az egyiptomi Abu Szimbelre is.) És Petra azóta a turizmusból él. Csakúgy, mint a holdbéli tájba ágyazott Nebo-hegy, ahonnan a Biblia szerint Mózes először pillantotta meg az ígéret földjét, vagy Betánia a Jordán keleti partján, ahol a legutóbbi régészeti feltárások szerint Krisztust keresztelték.
Mindenütt csecsebecsék, emléktárgyak, könyvek – kiépült a turistaipar. Egyébként évente 15–20 ezer magyar turista is érkezik Jordánia földjére – mondja Zaid Naffa, a Jordan Tours budapesti igazgatója. Csaknem tökéletes magyarsággal beszél. Hosszú évek óta él ugyanis a Duna partján. Itt tanult mérnöknek a Műegyetemen, és itt alapított – magyar asszonnyal – családot is. Ma azon serénykedik, hogy közelebb hozza ezt a távoli, ősi és különös vidéket hozzánk. S tán Magyarországot is a jordánokhoz.
Zaid szerint nemcsak a klasszikus turistahelyeken érdemes vizitálni, Madabában vagy Dzserasban, hanem Ammánban is. A fővárosban az igazi mai Jordánia lüktet.
Ammán a bibliai ammoniták városa. A második világháború előtti faluból, ahol mintegy tizenöt–húszezer letelepült beduin élt, mára kétmilliós világváros lett. Nyugatias stílusával meglehetősen eltér a többi közel-keleti főváros általános képétől. A legrégebbi városrészt kivéve – amely egy II. századbeli csodálatos római amfiteátrum köré épült – Ammán ugyancsak modern, nyoma sincs benne pornak, kosznak, túlnépesedésnek, zajnak és zűrzavarnak, utcáiról hiányoznak a poroszkáló koldusok és a kérincsélő gyerekek, s az egész város mintha Anglia és a Közel-Kelet sajátos elegye volna. Mintha még mindig kísértene benne Glubb pasa és Alec Kirkbride – Lawrence ezredes barátai – szelleme; 1955-ig gyakorlatilag ők kormányozták az országot.
A modern Ammán kőből épült tizenöt – vagy tizenhat? – dombra. Az utcák és a járdák szélesek, karbantartottak. A közterületi szobrokon kalligrafikus írások: Istent, a királyt, az országot dicsőítik. A sugárutak mély völgyekbe buknak le, majd újabb hegyre kapaszkodnak fel, magasban ívelő felüljárók és csempés alagutak kötik össze őket. A terméskőből épített házak takarosak, az irodaházak betonból és üvegből készült felhőkarcolók. Ammán egyetemeit és kórházait ma a Közel-Kelet legjobbjainak mondják.
Ammán látványa és a mai Jordánia eredményei meglepőek, különösen ha arra gondolunk, hogy ez az ország nemcsak erőforrásokban szegény (területének alig hat százaléka művelhető), hanem gazdaságát alaposan megviselték a korábbi háborúk és belviszályok is. Legutóbb például az öbölháború. A néhai Huszein király (a jelenlegi uralkodó atyja) ugyanis nem volt hajlandó elítélni Irakot, ezért az akkor Amerikát feltétel nélkül támogató Szaúd-Arábia felfüggesztette a segélyeket és a vele folytatott kereskedelmet is. Ráadásul a háború miatt iraki és Kuvaitból kiűzött palesztin menekültek tízezrei tódultak be az országba.
A parányi hasemita királyságban azonban ma rend és nyugalom van; még akkor is, ha ez a rend és nyugalom nemegyszer törékenynek tűnhet fel a külső szemlélő számára. Kivált, ha a mostani közel-keleti történésekre gondolunk, és arra, hogy ez a kicsiny királyság milyen nagymértékben függ az Amerikai Egyesült Államok anyagi-pénzügyi támogatásától, vagy arra, hogy ennek a kényes helyzetű országnak az ügyeit egy viszonylag fiatal, tapasztalatlannak gondolt uralkodó irányítja.
Ám éppen a fiatal uralkodó, II. Abdallah személye körüli konszenzus ad(hat) nyugalmat és biztonságérzetet a jordánoknak. Országuk változatlanul tekintélyelvű, patriarchális állam, ahol a király hatalma a többnyire beduin katonákból álló hadseregen és a hatékony bürokrácián alapszik, ám ahol a lakosság túlnyomó többsége valóban őszinte szívvel támogatja az uralkodót. Ráadásul a hasemiták az iszlám világ talán legnemesebb családjának számítanak, hiszen családfájukat egészen Mohamed prófétáig vezetik vissza.
– A köztársaság ma szinte trágár kifejezésnek számít, hiszen itt csak azt látják, mivel járt a királyság eltörlése például Egyiptomban, Líbiában vagy akár Iránban – mondja egy ammáni boltos a bazárban. S mosolyogva teszi hozzá: jordán földön még az iszlám állam hívei sem akarnának köztársaságot.
Miért is akarnának, ha úgy érzik, hogy a királyi pár értük serénykedik?! S való igaz: a negyvenesztendős II. Abdallahot (aki az elhunyt Huszein király második, az angol Toni Gardinerrel kötött házasságából született, és 1999 februárjában került hatalomra) tisztelettel és szeretettel emlegetik.
A legjobb színhely az amatőr közvélemény-kutatásra a bazár. Az alkonyi Ammán bazársorán szívesen elegyednek szóba az idegennel is. Az utcán, az úttest fölött az elhunyt Huszein király fotója, mellette fia, a jelenlegi uralkodó képe. Az idős boltos szakállát simogatva bök a fiatal király képmására:
– Tanult férfi ám ez a mostani királyunk is! Angliában járt iskolába, de emellett rendes ember is – mondja. S büszkén meséli a történetet, amelyet annak idején világgá röpített a szemfüles sajtó is. Hogy tudniillik II. Abdallah álruhát öltött, fejére parókát tett, bajuszt és szakállt ragasztott, s úgy járta a várost, mert állítólag a saját fülével akarta hallani honfitársai búját-baját.
A történet szép, bár mi tagadás, van vele egy kis bibi. Hiszen az álruhás lopakodás mégiscsak kiváló publicitást kapott. Hogy, hogy nem, a tollnokok és az operatőrök „véletlenül” mégiscsak megtudták, hol álruháskodik a jóságos király…
Mindezzel együtt II. Abdallah és szép hitvese, Rania királyné valóban népszerű szerte Jordániában. Abdallah Oxfordban és Washingtonban tanult, majd – édesapjához hasonlóan – elvégezte a brit Sandhurst katonai akadémiát is. A palesztin származású, sudár Rania királyné – a világ legfiatalabb királynéja, akit máris a „szívek királynője” becenéven emlegetnek – szintén egyetemet végzett, és nemcsak jótékonykodik, hanem részt vesz a gyermekeken elkövetett erőszak elleni küzdelemben, a jordán nők helyzetének megjavításában, a Jordániában még mindig „honos” vérbosszú felszámolásában. Lassú és szívós munka ez; leginkább ugyanis a mentalitás megváltoztatására van hozzá szükség.
Ám ez sem reménytelen. Annál is inkább, mivel az ifjak felfogása, miként a világon mindenütt, jordán földön is jócskán különbözik már szüleik nemzedékéétől. Az ammáni fiatalok – vagy legalábbis egy részük – a Books caféban múlatják az időt, ahol két pohár répalé között – tetszik, nem tetszik – AIDS-ről, kábítószerekről, házasság előtti szexről fecserésznek. Ami csupa-csupa tiltott téma!
Az ám: a Books café! Igazi emblematikus hely ez. Alternatív könyvesbolt, olasz étterem és cybercafé egyszerre. Ammán szívében nyitotta két testvér, Madian és Mazhir 1997-ben. Akkoriban még egyszerű kis kávézó volt, manapság viszont a jordániai értelmiség egyik kedvelt gyülekezőhelye, sőt egyesek szerint egyenesen társadalmi jelenség. S valóban, akár újfajta társadalmi jelenségként is értékelhető, hogy itt a fiatalok megfeledkeznek a társadalmi különbségekről, a családok, klánok, vallások és nemzetiségek-törzsek közötti konfliktusokról, s egy újfajta, nyitottabb világot kezdenek építgetni maguknak. Ha tudjuk, hogy kicsoda a kávéházat megnyitó Madian, érthetővé válik ez az újszerű szellemiség és légkör.
Madian palesztin, aki gyermekkorát Kuvaitban töltötte, s a saját bőrén tapasztalta meg a társadalmi megosztottságot.
– Igazi apartheid volt az – emlékezik gyermekkora Kuvaitjára. Odahagyta hát az öböl menti kis országot, és Amerikába ment. Egyenesen Kaliforniába, ahol a Berkeleyn építészetet tanult. Az öbölháború után érkezett vissza Jordániába. S ekkor különös dolgokat vett észre – leginkább saját magán.
Akkor, 1992-ben szinte ő volt az egyetlen ember a jordán fővárosban, aki farmersortot hordott, és változatlanul komoly tartalmat és jelentőséget tulajdonított a „béke” és „békés egymás mellett élés” szavaknak. Egyszerre érezte magát palesztinnak, kaliforniainak és jordánnak, de élénken éltek benne kuvaiti gyermekéveinek emlékei is. S mivel nem találta a helyét a jordániai társadalomban, hát úgy döntött, majd ő megcsinálja magának a helyet. Testvérével ekkor nyitotta meg a kis kávézót, amely kisvártatva a párbeszéd jelképes otthonává vált. S nem csak a különböző társadalmi osztályok és hitek párbeszédének szimbólumává. Tabu témákról is megindult az eszmecsere. Szex, narkó, szerelem, vérbosszú – ezek (voltak) az itt rendezett vitaestek témái. Alaposan felbolygatták a kedélyeket.
– Végül is olyan témák ezek, amelyek belülről feszítik a társadalmat – fogalmaz ma Madian. – Ez érthető is, hiszen ez a társadalom túlságosan gyorsan változott. Magam is számtalan olyan fiatallal találkoztam, aki nem tudta, nem tudja, mit kezdjen önmagával. Aztán egyszer csak a szülők is kezdtek eljárogatni a kávéház vitaestjeire. S mi egymás után vettük elő azokat a témákat, amelyeket mindenki ki akart beszélni, de senki sem merte elkezdeni. Én egyetlen dolgot tartottam fontosnak, s valamennyi fiatalnak ezt mondtam: legyetek önmagatok! – bölcselkedik a minden változás ellenére is ma még avantgárdnak számító kávéház tulajdonosa.
Avantgárd kávéház és ultrakonzervatív társadalom, ősi kultúra, ősi hagyományok és gyors változások, modernizálódás, nyugatiasodás: ez és ilyen ma Jordánia. De virágzó és békés is. És már régóta nem úgy él a közvéleményben, mint olyan ország, amely csupán a sivatag meghosszabbítása, egy gyarmatból lett kis királyság, az Arábiai Lawrence-történetek színtere.
Bár Lawrence ezredes kalandjai még mindig sokat hoznak a (turista)konyhára, ma már Jordániában inkább II. Abdallah eltökélt tervéről beszélnek: arról, hogy a hasemita királyság öt esztendőn belül az arab Közel-Kelet internetközpontjává válik.

Ammán látványa és a mai Jordánia eredményei meglepőek, különösen ha arra gondolunk, hogy ez az ország nemcsak erőforrásokban szegény (területének alig hat százaléka művelhető), hanem gazdaságát alaposan megviselték a korábbi háborúk és belviszályok is. Legutóbb például az öbölháború. A néhai Huszein király (a jelenlegi uralkodó atyja) ugyanis nem volt hajlandó elítélni Irakot, ezért az akkor Amerikát feltétel nélkül támogató Szaúd-Arábia felfüggesztette a segélyeket és a vele folytatott kereskedelmet is. Ráadásul a háború miatt iraki és Kuvaitból kiűzött palesztin menekültek tízezrei tódultak be az országba.
A parányi hasemita királyságban azonban ma rend és nyugalom van; még akkor is, ha ez a rend és nyugalom nemegyszer törékenynek tűnhet fel a külső szemlélő számára. Kivált, ha a mostani közel-keleti történésekre gondolunk, és arra, hogy ez a kicsiny királyság milyen nagymértékben függ az Amerikai Egyesült Államok anyagi-pénzügyi támogatásától, vagy arra, hogy ennek a kényes helyzetű országnak az ügyeit egy viszonylag fiatal, tapasztalatlannak gondolt uralkodó irányítja.
Ám éppen a fiatal uralkodó, II. Abdallah személye körüli konszenzus ad(hat) nyugalmat és biztonságérzetet a jordánoknak. Országuk változatlanul tekintélyelvű, patriarchális állam, ahol a király hatalma a többnyire beduin katonákból álló hadseregen és a hatékony bürokrácián alapszik, ám ahol a lakosság túlnyomó többsége valóban őszinte szívvel támogatja az uralkodót. Ráadásul a hasemiták az iszlám világ talán legnemesebb családjának számítanak, hiszen családfájukat egészen Mohamed prófétáig vezetik vissza.
– A köztársaság ma szinte trágár kifejezésnek számít, hiszen itt csak azt látják, mivel járt a királyság eltörlése például Egyiptomban, Líbiában vagy akár Iránban – mondja egy ammáni boltos a bazárban. S mosolyogva teszi hozzá: jordán földön még az iszlám állam hívei sem akarnának köztársaságot.
Miért is akarnának, ha úgy érzik, hogy a királyi pár értük serénykedik?! S való igaz: a negyvenesztendős II. Abdallahot (aki az elhunyt Huszein király második, az angol Toni Gardinerrel kötött házasságából született, és 1999 februárjában került hatalomra) tisztelettel és szeretettel emlegetik.
A legjobb színhely az amatőr közvélemény-kutatásra a bazár. Az alkonyi Ammán bazársorán szívesen elegyednek szóba az idegennel is. Az utcán, az úttest fölött az elhunyt Huszein király fotója, mellette fia, a jelenlegi uralkodó képe. Az idős boltos szakállát simogatva bök a fiatal király képmására:
– Tanult férfi ám ez a mostani királyunk is! Angliában járt iskolába, de emellett rendes ember is – mondja. S büszkén meséli a történetet, amelyet annak idején világgá röpített a szemfüles sajtó is. Hogy tudniillik II. Abdallah álruhát öltött, fejére parókát tett, bajuszt és szakállt ragasztott, s úgy járta a várost, mert állítólag a saját fülével akarta hallani honfitársai búját-baját.
A történet szép, bár mi tagadás, van vele egy kis bibi. Hiszen az álruhás lopakodás mégiscsak kiváló publicitást kapott. Hogy, hogy nem, a tollnokok és az operatőrök „véletlenül” mégiscsak megtudták, hol álruháskodik a jóságos király…
Mindezzel együtt II. Abdallah és szép hitvese, Rania királyné valóban népszerű szerte Jordániában. Abdallah Oxfordban és Washingtonban tanult, majd – édesapjához hasonlóan – elvégezte a brit Sandhurst katonai akadémiát is. A palesztin származású, sudár Rania királyné – a világ legfiatalabb királynéja, akit máris a „szívek királynője” becenéven emlegetnek – szintén egyetemet végzett, és nemcsak jótékonykodik, hanem részt vesz a gyermekeken elkövetett erőszak elleni küzdelemben, a jordán nők helyzetének megjavításában, a Jordániában még mindig „honos” vérbosszú felszámolásában. Lassú és szívós munka ez; leginkább ugyanis a mentalitás megváltoztatására van hozzá szükség.
Ám ez sem reménytelen. Annál is inkább, mivel az ifjak felfogása, miként a világon mindenütt, jordán földön is jócskán különbözik már szüleik nemzedékéétől. Az ammáni fiatalok – vagy legalábbis egy részük – a Books caféban múlatják az időt, ahol két pohár répalé között – tetszik, nem tetszik – AIDS-ről, kábítószerekről, házasság előtti szexről fecserésznek. Ami csupa-csupa tiltott téma!
Az ám: a Books café! Igazi emblematikus hely ez. Alternatív könyvesbolt, olasz étterem és cybercafé egyszerre. Ammán szívében nyitotta két testvér, Madian és Mazhir 1997-ben. Akkoriban még egyszerű kis kávézó volt, manapság viszont a jordániai értelmiség egyik kedvelt gyülekezőhelye, sőt egyesek szerint egyenesen társadalmi jelenség. S valóban, akár újfajta társadalmi jelenségként is értékelhető, hogy itt a fiatalok megfeledkeznek a társadalmi különbségekről, a családok, klánok, vallások és nemzetiségek-törzsek közötti konfliktusokról, s egy újfajta, nyitottabb világot kezdenek építgetni maguknak. Ha tudjuk, hogy kicsoda a kávéházat megnyitó Madian, érthetővé válik ez az újszerű szellemiség és légkör.
Madian palesztin, aki gyermekkorát Kuvaitban töltötte, s a saját bőrén tapasztalta meg a társadalmi megosztottságot.
– Igazi apartheid volt az – emlékezik gyermekkora Kuvaitjára. Odahagyta hát az öböl menti kis országot, és Amerikába ment. Egyenesen Kaliforniába, ahol a Berkeleyn építészetet tanult. Az öbölháború után érkezett vissza Jordániába. S ekkor különös dolgokat vett észre – leginkább saját magán.
Akkor, 1992-ben szinte ő volt az egyetlen ember a jordán fővárosban, aki farmersortot hordott, és változatlanul komoly tartalmat és jelentőséget tulajdonított a „béke” és „békés egymás mellett élés” szavaknak. Egyszerre érezte magát palesztinnak, kaliforniainak és jordánnak, de élénken éltek benne kuvaiti gyermekéveinek emlékei is. S mivel nem találta a helyét a jordániai társadalomban, hát úgy döntött, majd ő megcsinálja magának a helyet. Testvérével ekkor nyitotta meg a kis kávézót, amely kisvártatva a párbeszéd jelképes otthonává vált. S nem csak a különböző társadalmi osztályok és hitek párbeszédének szimbólumává. Tabu témákról is megindult az eszmecsere. Szex, narkó, szerelem, vérbosszú – ezek (voltak) az itt rendezett vitaestek témái. Alaposan felbolygatták a kedélyeket.
– Végül is olyan témák ezek, amelyek belülről feszítik a társadalmat – fogalmaz ma Madian. – Ez érthető is, hiszen ez a társadalom túlságosan gyorsan változott. Magam is számtalan olyan fiatallal találkoztam, aki nem tudta, nem tudja, mit kezdjen önmagával. Aztán egyszer csak a szülők is kezdtek eljárogatni a kávéház vitaestjeire. S mi egymás után vettük elő azokat a témákat, amelyeket mindenki ki akart beszélni, de senki sem merte elkezdeni. Én egyetlen dolgot tartottam fontosnak, s valamennyi fiatalnak ezt mondtam: legyetek önmagatok! – bölcselkedik a minden változás ellenére is ma még avantgárdnak számító kávéház tulajdonosa.
Avantgárd kávéház és ultrakonzervatív társadalom, ősi kultúra, ősi hagyományok és gyors változások, modernizálódás, nyugatiasodás: ez és ilyen ma Jordánia. De virágzó és békés is. És már régóta nem úgy él a közvéleményben, mint olyan ország, amely csupán a sivatag meghosszabbítása, egy gyarmatból lett kis királyság, az Arábiai Lawrence-történetek színtere.
Bár Lawrence ezredes kalandjai még mindig sokat hoznak a (turista)konyhára, ma már Jordániában inkább II. Abdallah eltökélt tervéről beszélnek: arról, hogy a hasemita királyság öt esztendőn belül az arab Közel-Kelet internetközpontjává válik.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy az Arábiai Lawrence által vezetett kétéves gerillaháború kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy végül az Ottomán Birodalom meghátrálásra kényszerült az Arab-félszigeten, és elvesztette ellenőrzését a Mashrek, azaz az arab világ keleti területei felett is (bal oldali térképünk e közel-keleti térség első világháború előtti politikai viszonyait mutatja). T. E. Lawrence a brit hírszerzés összekötő tisztjeként került az első világháború elején a török birodalom ellen vezetett arab felkelés kellős közepébe. Akkoriban az antanthatalmak számára létfontosságú volt, hogy az arab függetlenségi törekvéseket kihasználva gyengítsék meg a Németországgal szövetséges birodalmat. A Közel-Keleten ma is sokak által nagy tisztelettel csak „fehér arab”-ként emlegetett angol fiatalember 1916. október 16-án szállt partra Mekkában, azzal a szigorúan titkos megbízatással, hogy segítsen szervezni és utánpótlást biztosítani a törökellenes arab felkelésnek. Az ifjú Lawrence Sarif Husszein csapataihoz csatlakozik, és számos sikeres támadást vezet a Medina és Damaszkusz között kiépített török vasútvonal megrongálása érdekében, hogy ekképp megbénítsa a török haderőt. Kétéves, főleg a meglepetésszerű rajtaütések és a siavatagi hadviselés lehetőségeit maximálisan kihasználó harcmodornak köszönhetően az arab felkelők 1918. október 3-án bevonulnak Damaszkuszba. Az első világháború lezárását követő béketárgyalásokon azonban szertefoszlik

a lázadókat vezető Sarif Husszein álma, mikor is a megígért függetlenség helyett a győztesek bábállamokat hasítanak ki az arab területekből. Franciaország Szíria és Libanon protektorátusát kapja meg, míg a britek Palesztina, Jordánia és Irak mesterségesen létrehozott államalakulatokban a hasemita dinasztiához tartozó Husszein fiait ültetik a trónra. Az idős arab vezető azonban nem fogadja el az 1919-es párizsi békekonferencián rá osztott szerepet, ezért a britek magára hagyják az Arab-félsziget jó részét ellenőrzése alatt tartó hasemita uralkodót a sivatagi hadúr, Ibn Szaúd seregeivel szemben, amelyek megfutamítják Huszszein csapatait és birtokba veszik az iszlám szent városait. A harmincas–negyvenes években feléledő nemzeti mozgalmak aztán arra késztetik a franciákat és a briteket, hogy felhagyjanak e területek közvetlen ellenőrzésével, és ezekben az évtizedekben sorra kikiáltják függetlenségüket az arab államok (jobb oldali térképünkön a függetlenné válás időpontját zárójelben adtuk meg). Jóllehet maga Lawrence a párizsi békét az arab ügy elárulásaként és személyes kudarcként élte meg (tiltakozásképpen sem kitüntetést, sem pedig közhivatalt nem volt hajlandó elfogadni Nagy-Britanniában), sokan a britek mellett még ma is őt teszik felelőssé azért a viszálykodásért, amelynek magvait a rövid távú háborús célok és a hosszú távú olajérdekek miatt az antant hatalmai vetették el a térségben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.