A méregdrága üzemanyagok országa vagyunk

A legfrissebb kereseti adatok szerint Magyarországon tudja a legkevesebb üzemanyagot megvásárolni havi jövedelméből egy alkalmazott. Az indok a termékek adótartalmában keresendő, amely messze felülmúlja a szomszédos kormányok által az üzemanyagra kivetett adók mértékét.

2003. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszaesett a hazai üzemanyagpiac, mióta a kormány januárban megemelte a benzin és a gázolaj jövedéki adóját. A KSH tegnap kiadott átlagkereseti adatai szerint (a bruttó átlagkereset 118 600 forint, a nettó 75 359) egy magyar alkalmazott havi nettó keresetéből itthon nagyjából 321,3 liter benzint és 353,7 liter gázolajat tud megvásárolni. Ha átmegy valamelyik szomszédos államba tankolni, úgy komoly megtakarításokat érhet el, hiszen Szlovákiában, Ukrajnában, Romániában és Horvátországban is olcsóbban tankolhat, mint idehaza. Sőt, az osztrák viszonyokat és kereskedelmi hálózatot jól ismerők több helyen Ausztriában is olcsóbban juthatnak hozzá a benzinhez és a gázolajhoz, mint Magyarországon.
Viszont nem csak a határ mentén élők „üzemanyagimportja” miatt torpant meg látványosan a magyar üzemanyagpiac növekedése: az is sokat nyom a latban, hogy az átmenő forgalomban döntően a fuvarozók igyekeznek még a magyar államhatáron kívül feltölteni üzemanyagtartályaikat.
Pedig Magyarországon adók nélkül alig kerül többe egy liter üzemanyag egy liter ásványvíznél. Az átlagosan 234,50 forintért értékesített 95-ös benzin nettó ára például (a Mol Rt. listája alapján) nem éri el a nyolcvan forintot sem. A 213 forintos kiskereskedelmi áron beszerezhető gázolaj litere pedig alig 81 forintra rúgna literenként. Az üzemanyagok nettó ára természetesen nem értelmezhető, hiszen minden állam különféle adókkal terheli e termékeket. Az viszont már beszédesebb, hogy Magyarországon az üzemanyagok adótartalma számottevően meghaladja a környező országokban alkalmazott közterheket. Itthon a benzin literében 153 forint az adó, míg Ukrajnában 23,50, Horvátországban 130, Szlovéniában 122,60, Romániában 106,80, Szlovákiában pedig 98,70. Ausztrában az átlagosan 227,90 forintért értékesített 95-ös oktánszámú benzinben 135,10 forint adót kell megfizetni literenként.
Az üzemanyag-forgalmazók és -előállítók nem igazán tudják befolyásolni a bruttó árakat. Az adótartalmat ugyanis az állam határozza meg, arra nincs befolyása a forgalmazóknak és termelőknek. Ám az olajtársaságok saját áraikkal sem igen „játszhatnak”, hiszen az üzemanyag piaca liberalizált, tehát bármelyik cég szabadon importálhat motorhajtó anyagokat. Tehát ha a hazai gyártó, esetünkben a Mol Rt. elszakadna áraival a világpiaci trendektől, a kizárólag csak kereskedelemmel foglalkozó riválisai olcsóbb import révén elhódítanák a Moltól a vevőket.
Békés megyei tudósítónk arról számolt be, hogy az ár mellett a magyarok számára a minőség is fontos szempont. Annak ellenére, hogy Közép-Európa országai közül hazánkban a legdrágább az üzemanyag, a magyar–román államhatár Békés megyei szakaszát ma már csak az öregebb autók tulajdonosai lépik át az olcsóbb üzemanyagért, ugyanis Romániában a benzinkutakon forgalmazott üzemanyag minőségét senki sem garantálja. Leágazóban van az egykor virágzó benzinturizmus; a megélhetési üzemanyag-kereskedés pedig a román benzin fogyasztói árának erőteljes növekedése miatt gyakorlatilag megszűnt – nyilatkozta lapunknak Novák Mihály őrnagy, a gyulai vámhivatal parancsnoka.
Novák Mihály érdeklődésünkre elmondta: a drága, gyakran rossz minőségű motorbenzin miatt a magyar–román határszakaszon csaknem egy esztendeje harmadára csökkent a benzinturizmus. Hozzátette: az érzékenyebb autókkal közlekedő sofőrök többször panaszkodnak a román üzemanyag minőségére. Ma már szinte csak a korosabb autók tulajdonosai lépik át a gyulai és a méhkeréki határátkelőt az olcsóbb üzemanyagért. A parancsnok szerint, az üzemanyag-kereskedés azért szűnt meg, mert a román motorbenzinért régóta jóval többet kell fizetni, mint néhány esztendeje. Míg két évvel ezelőtt szomszédainknál alig 130-135 forintért lehetett egy liter üzemanyagot vásárolni, addig ma már gyakran 170–180 forintot is elkérnek literéért.
***
A magyar havi átlagos nettó keresetből beszerezhető
üzemanyag-mennyiség a szomszédos országokban és itthon


Ország Benzin Gázolaj

Ausztria 330,6 384
Szlovákia 444,3 460
Románia 462,8 479,3
Szlovénia 400 451,2
Horvátország 373,2 435,6
Ukrajna 884,4 1065,8
Magyarország 321,3 353,7

Forrás: Mol Rt.; KSH

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.