A többség nem ült volánhoz

Előzetes becslések szerint a huszonnégy Volán-társaság buszvezetőinek mintegy kilencven százaléka nem vette fel tegnap fél öt és fél hét között a munkát. A sztrájkot szervező Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) tájékoztatása szerint a munkáltatók több helyen nyomást gyakoroltak a buszvezetőkre.

Hírösszefoglaló
2003. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan a reggeli sztrájkot követően a KKSZ és az ÁPV Rt. között már tegnap délután újrakezdődtek a tárgyalások, a felek csak abban állapodtak meg, hogy szerdán tovább folytatják az egyeztetéseket. – Sikeres volt a kétórás munkabeszüntetés, a kollégák a megszokott fegyelemmel hajtották végre a sztrájkmenetrendet – közölte tegnap délelőtt Inokai Géza. A KKSZ elnökének becslése szerint a dolgozók több mint kilencven százaléka sztrájkolt, így a kérdéses időpontban közlekedő járatok egyharmada nem indult el útvonalán.
Inokai Géza arról is tájékoztatott, hogy Debrecenben, Kecskeméten és Gyöngyösön a helyi menedzsmentek a munkaügyi bíróság elsőfokú, nem jogerős ítéletét másodfokúnak feltüntetve nyomást gyakoroltak a dolgozókra, akik közül emiatt néhányan felvették a munkát. – A KKSZ megvizsgálja annak lehetőségét, hogy milyen lépéseket tegyen az említett esetekben – jelentette ki Inokai Géza. A gyöngyösi pályaudvart hajnalban rendőrautók vették körbe, a kapitányság ügyeletén a távirati irodának azt mondták, hogy csak „egyfajta elővigyázatosságból”.
A munkabeszüntetést eredményesnek tartó Inokai Géza az általa vezetett szakszervezet és a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Rt. között már tegnap délután újrainduló tárgyalásokkal kapcsolatban megjegyezte: bíznak abban, hogy a munkáltató nem erőből, hanem a szakma tarthatatlan helyzetét belátva folytatja az egyeztetéseket. Inokai utalt arra, hogy míg Nyugat-Európában a közúti közlekedésben dolgozók 20 százalékkal a nemzetgazdasági átlag felett, addig Magyarországon a Volán-dolgozók 25 százalékkal alatta keresnek. – A tagság elszánt, így ha eredménytelenül folynak a tárgyalások, készek vagyunk újabb munkabeszüntetésre – jelentette ki Inokai Géza. A szakszervezet továbbra is a Volán-buszsofőrök keresetének nemzetgazdasági átlaghoz való felzárkóztatását követeli, amelyhez idén huszonhat százalékos bérfejlesztést kellene végrehajtani.
A Volán-dolgozók tegnapi, országos sztrájkját követően az MTI az alábbi részvételi adatokat tudta meg: Baranya megyében a Pannon Volán Rt. 1250 dolgozójából ezren sztrájkoltak. A buszvezetők mellett a műszak is leállt, csak a forgalmisták, az autómentők, a fagyszolgálat – akik az induláshoz készítik elő a buszokat –, valamint az információs szolgálat munkatársai dolgoztak. Bács-Kiskunban a Kunság Volán 652 dolgozójából 421 a buszvezető, 147-en voltak szolgálatban a sztrájk idején, közülük 87-en sztrájkoltak, és még két forgalmista csatlakozott hozzájuk. A Bács Volán 341 dolgozójából 181 a buszvezető, a sztrájkban 72-en vettek részt. Békés megyében a Körös Volán Rt. 820 dolgozójából 400 gépkocsivezető és 220 karbantartó szerelő vett részt a sztrájkban, a 200 fős adminisztratív állomány támogatásáról biztosította a sztrájkolókat. Összességében mintegy négyszáz helyi, helyközi és távolsági járat maradt ki, és ez közel 20 ezer utast érintett. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Borsod Volán Rt. 2030 foglalkoztatottjából a 914 autóbusz-vezető egyként csatlakozott a munkabeszüntetéshez. A BV csak Ózdon, a kórházi ellátás miatt indított két járatot. Csongrád megyében a Tisza Volán Rt. 1500 dolgozója közül 868-an írták alá a sztrájkívet. Fejér megyében az Alba Volán 1350 dolgozójából a becslések szerint mintegy ezren sztrájkoltak. Győr-Moson-Sopron megyében a Kisalföld Volán Rt. 1342 dolgozója vett részt támogatólag a sztrájkban, ez az összlétszám 75 százaléka; a gépkocsivezetők körében a támogatottság 90 százalékos volt. Hajdú-Biharban a Hajdú Volán Rt. működési területén 32,2 százalékos volt a részvételi arány, a sztrájk idején 406 dolgozót vezényeltek munkába, közülük 131-en vettek részt a munkabeszüntetésben. Heves megyében az Agria Volán Rt. 700 dolgozójából mintegy ötszázan vettek részt a sztrájkban, a Gyöngyös Mátra Volán Rt. 400 dolgozójából 200-an sztrájkoltak; a Hatvani Volán 187 dolgozójából 80-an nem vették fel a munkát. A Jász-Nagykun-Szolnok megyei Jászkun Volán Rt. 625 dolgozójából 437 vett részt a sztrájkban. A figyelmeztető sztrájk miatt kimaradt a Jászkun Volán Rt. 117 helyközi és 112 helyi járata; így gyakorlatilag fél öt és fél hét között megbénult a helyi tömegközlekedés Jászberényben, Karcagon, Mezőtúron és Szolnokon. Komárom-Esztergom megyében a Vértes Volán Rt. 1100 dolgozója közül 850-en csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, ami a teljes létszám 80 százaléka. A sztrájk idején a megye mind a 75 településén leálltak a helyi és a helyközi járatok. Az autóbusz-vezetők és a műszaki dolgozók az rt. mind a négy telephelyén – a tatabányain kívül Dorogon, Oroszlányban és Tatán – beszüntették a munkát két órára. A Nógrád Volán Rt.-nek összesen 810 dolgozója van, a 426 autóbusz-vezető közül 194-en sztrájkoltak, de hozzájuk csatlakoztak a társaság karbantartói és szerelői is. A 24 közlekedési társaság közül Nógrádban a legalacsonyabb a bérszínvonal. Míg az országos átlag bruttó 110 ezer forint, addig Nógrádban bruttó 85 ezer forintot keresnek a helyközi autóbuszsofőrök. Pest megyében a Volánbusz Közlekedési Rt. 3400 dolgozója közül 2330-an sztrájkoltak. A társaság napi 6500 járata 257 településre jut el, ebből 179 Pest megyei város, község. Somogy megyében a Kapos Volán 488 járatát, köztük hat város – Barcs, Csurgó, Fonyód, Marcali, Nagyatád és Siófok – helyi járatait érintette a hétfői kétórás sztrájk. A munkabeszüntetés alatt a megye lakosságának csaknem egynegyede – mintegy 70 ezer utas – kényszerült várakozni a fűtött autóbuszokban vagy az erre kijelölt várakozóhelyeken. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a szolgálatba beosztott 300 megyei autóbusz-vezető közül 297 vett részt a sztrájkban. Csak az úgynevezett elégséges szolgáltatás biztosítása keretében indultak járatok. Tolna megyében a Gemenc Volán Rt. 950 alkalmazottjának 85 százaléka csatlakozott az országos demonstrációhoz; egyetlen buszvezető sem vette fel a munkát, ez idő alatt egyetlen járat sem indult el a megye buszpályaudvarairól. A sztrájk 170 járat menetrendjét befolyásolta, amelyből 80 el sem indult, így mintegy 6000-8000 ember érkezett késve munkahelyére, illetve az iskolákba. A Vasi Volán Rt.-nek 813 dolgozója van, közülük 731 írta alá a sztrájkfelhívást. A Veszprém megyei Bakony Volán 600 dolgozójából 550, a Somló Volán 520 dolgozójából 140 szüntette be a munkát. A Zala Volán Rt. 1137 dolgozója közül 945-en vettek részt a sztrájkban vagy írtak alá szolidaritási nyilatkozatot. A gépkocsivezetők teljes, 575 fős létszámmal sztrájkoltak. A Balaton Volán 700 dolgozója közül senki sem vett részt a munkabeszüntetésben.

Két számjegyű béremelést kérnek. A BKV Rt. három reprezentatív szakszervezete ma egyezteti álláspontját az idei béremelésekkel összefüggő kérdésekről. Nagypál László, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke elmondta: a tavaly karácsonykor kirajzolódott álláspont szerint a héten kezdődnek meg a bértárgyalások. Az elnök az érdekképviseletek elképzeléséről egyelőre nem akart nyilatkozni, megjegyezte viszont, hogy csak két számjegyű béremelési ajánlatot hajlandók elfogadni. Nagypál jelezte azt is: legkésőbb a hónap végéig meg kell egyezniük ahhoz, hogy februárban már megemelt januári bérüket kapják meg a dolgozók. Menyhért László, a BKV Rt. vezérigazgató-helyettesének közlése szerint viszont csak a jövő héten kezdődnek a cégnél a bértárgyalások. Menyhért a menedzsment ajánlatáról csak annyit mondott, hogy a reálkeresetek növekedésének elérésére törekednek. Közlése szerint a BKV 12 400 dolgozója a 4,5 százalékos inflációs előrejelzésnél magasabb béremelésben részesül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.