Nyomasztó útdíjak

Egyhangúlag elítéli a Fidesz és a Magyar Demokrata Fórum az autópályadíjak 21–36 százalékos emelését. Az ellenzéki politikusok felhívják a figyelmet: a magas tarifák miatt növekszik a párhuzamos fő- és mellékutak forgalma, ami a települések lakóit terheli.

Putsay Gábor
2003. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többszörösen meghaladja az infláció mértékét az állami kezelésű autópályák használati díjának emelése, amiről az elmúlt pénteken döntött a kormány. A példátlan árnövekedés nem csak az autós társadalmat érinti kedvezőtlenül, a sztrádák mentén élők is hátrányos helyzetbe kerülnek, hiszen jelentősen növekszik a településeken átmenő forgalom – jelentette ki tegnap Gruber Attila, a Fidesz országgyűlési és Siófok város önkormányzatának képviselője. Mint ismert, a kormány döntésének értelmében a matricaárak 21–36 százalékkal emelkedtek, a módosított útdíjak leginkább a nehézgépjárművek üzemben tartóit terhelik. Gruber Attila hangsúlyozta: nem az M7-es díjasítása miatt tiltakoznak, hiszen a többi autópályát eddig is matricával lehetett igénybe venni. Ellenzik továbbá a gazdasági és közlekedési tárca rendeletét, amelyben a díjmentes szakaszokat határozzák meg – mondta lapunknak a képviselő. Az M7-esen az MSZP-s vezetésű Székesfehérvár melletti szakaszon nem kell fizetni, ugyanakkor a Siófokot elkerülő autópálya díjmentességéről nem sikerült meggyőzni Csillag István minisztert.
Az MDF felszólítja a kormányt, hogy gondolja át „elhamarkodott, nem megfontolt döntését” az autópályadíj emeléséről.

Siófok főútvonalán a nyári szezonban tizenkétezer jármű halad át naponta, a tranzit- és kamionforgalom az autópálya miatt eddig elkerülte a települést. Elgondolni is rossz a Balaton-parti települések helyzetét – tette hozzá Gruber Attila –, ha Fiumét Budapesttel sztráda köti majd össze, és a nemzetközi forgalom is nagyobb lesz.
Gémesi György MDF-es országgyűlési képviselő, Gödöllő polgármestere elmondta: a településeken áthaladó alsóbbrendű utak forgalma várhatóan növekszik, ami nemcsak nagymértékű környezetterhelést, hanem katasztrofális közlekedési helyzet kialakulását eredményezheti. A használati díj bevezetésével az M7-esen, továbbá az új M3-as autópályán jelentősen nő a használók köre, ezért indokolatlan az ilyen mértékű díjemelés. A díjak csökkentésével is finanszírozni lehetne a karbantartást és a működtetést – hangsúlyozta Gémesi.
Abban az esetben, ha a parlament megszavazza a területfejlesztésről szóló törvényjavaslatot, 2007-ben kezdődhet el az M8–M4-es autópálya Veszprém–Dunaújváros–Szolnok közötti szakaszainak építése. A törvényjavaslat ugyanis tartalmazza a tervezett gyorsforgalmi út elfogadott nyomvonalát – tájékoztatta tegnap lapunkat Horváth Balázs, a 8-as főút térségi tanácselnöke. Mint emlékezetes, a nyugat–keleti irányú, Budapestet elkerülő gyorsforgalmi út megépítéséről még az Orbán-kormány hozott határozatot, ennek megfelelően került be a legújabb területrendezési tervbe. Horváth Balázs hozzátette: az elfogadott C változat szerint az autópálya a Dunántúlon Veszprém–Enying–
Sárbogárd–Dunaújváros vonalon épülne, így Fejér megye déli részét is bekötné a gazdasági vérkeringésbe. Az előkészületeket a tanulmánytervek készítésével, a szükséges hatósági engedélyek megszerzésével folytatják az érintettek, kedvező esetben 2007-ben kezdődhetne az építkezés. A Veszprém–
Szolnok közötti szakaszt 2012-től vehetnék igénybe az autósok.
Az új dunaújvárosi Duna-híd építését az eredeti tervek szerint idén, a szekszárdi híd 2003. júniusi átadását követően kellene megkezdeni. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium koncepciója szerint a híd, illetve a Budapest–Dunaújváros közötti M6-os autópálya csak 2004-től épülne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.