Többszörösen meghaladja az infláció mértékét az állami kezelésű autópályák használati díjának emelése, amiről az elmúlt pénteken döntött a kormány. A példátlan árnövekedés nem csak az autós társadalmat érinti kedvezőtlenül, a sztrádák mentén élők is hátrányos helyzetbe kerülnek, hiszen jelentősen növekszik a településeken átmenő forgalom – jelentette ki tegnap Gruber Attila, a Fidesz országgyűlési és Siófok város önkormányzatának képviselője. Mint ismert, a kormány döntésének értelmében a matricaárak 21–36 százalékkal emelkedtek, a módosított útdíjak leginkább a nehézgépjárművek üzemben tartóit terhelik. Gruber Attila hangsúlyozta: nem az M7-es díjasítása miatt tiltakoznak, hiszen a többi autópályát eddig is matricával lehetett igénybe venni. Ellenzik továbbá a gazdasági és közlekedési tárca rendeletét, amelyben a díjmentes szakaszokat határozzák meg – mondta lapunknak a képviselő. Az M7-esen az MSZP-s vezetésű Székesfehérvár melletti szakaszon nem kell fizetni, ugyanakkor a Siófokot elkerülő autópálya díjmentességéről nem sikerült meggyőzni Csillag István minisztert.
Az MDF felszólítja a kormányt, hogy gondolja át „elhamarkodott, nem megfontolt döntését” az autópályadíj emeléséről.
Siófok főútvonalán a nyári szezonban tizenkétezer jármű halad át naponta, a tranzit- és kamionforgalom az autópálya miatt eddig elkerülte a települést. Elgondolni is rossz a Balaton-parti települések helyzetét – tette hozzá Gruber Attila –, ha Fiumét Budapesttel sztráda köti majd össze, és a nemzetközi forgalom is nagyobb lesz.
Gémesi György MDF-es országgyűlési képviselő, Gödöllő polgármestere elmondta: a településeken áthaladó alsóbbrendű utak forgalma várhatóan növekszik, ami nemcsak nagymértékű környezetterhelést, hanem katasztrofális közlekedési helyzet kialakulását eredményezheti. A használati díj bevezetésével az M7-esen, továbbá az új M3-as autópályán jelentősen nő a használók köre, ezért indokolatlan az ilyen mértékű díjemelés. A díjak csökkentésével is finanszírozni lehetne a karbantartást és a működtetést – hangsúlyozta Gémesi.
Abban az esetben, ha a parlament megszavazza a területfejlesztésről szóló törvényjavaslatot, 2007-ben kezdődhet el az M8–M4-es autópálya Veszprém–Dunaújváros–Szolnok közötti szakaszainak építése. A törvényjavaslat ugyanis tartalmazza a tervezett gyorsforgalmi út elfogadott nyomvonalát – tájékoztatta tegnap lapunkat Horváth Balázs, a 8-as főút térségi tanácselnöke. Mint emlékezetes, a nyugat–keleti irányú, Budapestet elkerülő gyorsforgalmi út megépítéséről még az Orbán-kormány hozott határozatot, ennek megfelelően került be a legújabb területrendezési tervbe. Horváth Balázs hozzátette: az elfogadott C változat szerint az autópálya a Dunántúlon Veszprém–Enying–
Sárbogárd–Dunaújváros vonalon épülne, így Fejér megye déli részét is bekötné a gazdasági vérkeringésbe. Az előkészületeket a tanulmánytervek készítésével, a szükséges hatósági engedélyek megszerzésével folytatják az érintettek, kedvező esetben 2007-ben kezdődhetne az építkezés. A Veszprém–
Szolnok közötti szakaszt 2012-től vehetnék igénybe az autósok.
Az új dunaújvárosi Duna-híd építését az eredeti tervek szerint idén, a szekszárdi híd 2003. júniusi átadását követően kellene megkezdeni. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium koncepciója szerint a híd, illetve a Budapest–Dunaújváros közötti M6-os autópálya csak 2004-től épülne.
Szijjártó Péter a magyar–lengyel viszonyról beszélt
