Egyre szaporodó iszlám bankok

Bene Judit
2003. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány hónapja már, hogy a legnagyobb svájci bank, az UBS úgy döntött: kiterjeszti banki tevékenységét és iszlám banki szolgáltatásokat is nyújt. Ezért és ehhez, az Öböl menti kis mintaállamok egyikében, Bahreinben létrehozta a Noribát, az iszlám jogrend, a saria törvényei-szabályai szerint működő iszlám bankot. (Amely, mellesleg, teljes egészében az UBS tulajdonában van.) Hírek szerint egynémely nyugati versenytársa is követi majd példáját, igaz, már maga az UBS sem úttörő.
A nyugati (és amerikai) bankok már jó ideje rájöttek, hogy az iszlám banki piac egyre nagyobb biznisz. Becslések szerint 300-450 milliárd dolláros üzlet, amely ráadásul évente 10-15 százalékkal bővül. Sőt: 1999 óta ez az üzlet egyenesen felgyorsult. A Londonban megjelenő The Middle East című havilap a minap idézte az amerikai Merrill Lynch tanácsadó céget, amelynek felmérése szerint a Közel-Keleten 250 ezer befektető 1300 milliárd dollárnyi (!) megtakarítással rendelkezik, s bár ezek a befektetések még hagyományos módon történtek, ám az előrejelzések szerint az elkövetkező évtizedben megtakarításaik mintegy felét a mozlimok már iszlám befektetési formákban helyezik majd el. Ehhez versenyképes iszlám banki szolgáltatásokra van szükségük. Érthető tehát a szektor iránti megnövekedett érdeklődés, s nyomában a serénység. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a piacokon megnőtt a likvid mozlim pénzek nagysága, például az Egyesült Államokból kivont szaúdi tőkével is. S a befektetők árgus szemmel lesik-figyelik, hogyan és hová is lehetne vonzani ezeket a pénzeket, tőkét, beruházást; és hajlandók sok mindent megtenni ezért.
Tény, hogy a világ pénzügyi szakemberei is lassanként értékén kezelik azt az óriási és hatékony erőforrást és piacot, amelyet a mozlim világ képvisel. S az is tény, hogy immár elfogadják és tanulják e világ sajátosságait.
A mozlim világban a vallás nem „csak” magánügy. A muzulmán hit és értékrendszere az emberi élet szinte minden területét átfogja: a társadalmi és gazdasági, politikai és jogi életet csakúgy, mint a kulturális és erkölcsi ügyeket. Az iszlám törvénykezést, jogrendet nevezzük sariának, s ez még a bankéletet is szabályozza. Az üzleti élet egyik különleges ágazata az iszlám bankrendszer, amely az iszlám törvénykezés alapján működik.
Az iszlám szent könyve, a Korán bátorítja a banki tevékenységet; ám a hit előírta szabályoknak megfelelően. Azonban sokféle szabály tartja kordában az iszlám bank tevékenységét. Engedélyezett például a letét vagy a hitelezés, ám szigorúan tiltott a haszonelvű finanszírozás. Maga a bankrendszer a riba és a gharar tilalmán alapszik. A riba a kamat vagy uzsora; a gharar pedig spekulatív üzlet, csalárd kockázatvállalás. A saria pedig tiltja ezt, mondván, hogy a ribán és a ghararon alapuló kontraktusok kiszipolyozzák, vagy minimum kihasználják a szerződő felek egyikét, ezzel fenntartják, vagy akár növelik is a vagyon elosztásának egyenlőtlenségét, ez pedig megengedhetetlen. Mohamed követőinek ugyanis, a Korán szellemében, a gazdasági – így a banki – életben is szem előtt kell tartaniuk a „közjót”, s elő kell segíteniük a környező társadalom gazdasági-társadalmi jólétét is. Ezért egy iszlám banknak kamatmentes konstrukciókat és ügyeleteket kell kialakítania, illetve bonyolítania. Az sem mindegy, hogy a gazdasági élet mely területén. Az iszlám pénzintézetek ugyanis nem foglalkozhatnak olyan ügyletekkel, amelyeknek valamifajta közük van például az alkoholhoz, a sertéshúshoz, a dohányhoz, a pornográfiához vagy a szerencsejátékokhoz. Ezek ugyanis ellentétben állnak az iszlám értékrendjével. Tiltott még a fix lekötésű kötvény, s minden olyan ügylet, amelyben a profitot kamatszázalékok határozzák meg. Ezeknek az előírásoknak a betartását vallástudósokból álló testület ellenőrzi.
Igaz, ez a tudós testület kiagyalja azt is, hogy alkalmasint hogyan kerülhetők meg a szabályok. Tavaly nyáron például Malajziában már úgynevezett iszlám kötvényt bocsátottak ki. Ez tulajdonképpen (eredetileg tiltott) részvénybefektetés, ám a mozlim szakértők meghatározása szerint is nem kamatot, hanem osztalékot fizet…
Egyébként az iszlám világban is – ahol mintegy 50 országban működik iszlám pénzintézet – vegyes bankrendszer működik; illetve hol ilyen, hol olyan, országtól függően. Irán és Szudán például teljes egészében az iszlám elveinek megfelelően szervezte meg bankrendszerét. A fő pakisztáni bankok is mindmáig hatékony, ribaalapú intézmények. Malajziában és Bangladesben párhuzamos a bankrendszer: hagyományos és iszlám bankok dolgoznak egymás mellett. Más országokban – például Törökországban, Algériában és Tunéziában – nem a saria irányította bankrendszer van, de vannak speciális iszlám hitelszervezetek, kicsiny klientúra számára. Egyiptomban pedig – ahol a beruházók bizalmát alaposan megingatták a nyolcvanas évek pénzügyi botrányai és csődjei – mindössze három bank kínál iszlám szolgáltatásokat. Meghökkentő lehet, hogy a Szaúd-arábiai Monetáris Ügynökség (a központi bank) hivatalosan nem fogadja el az iszlám bank koncepcióját, mert ha így tenne – szól a hivatalos állásfoglalás –, ezzel közvetve azt ismerné el, hogy a királyság jelenlegi pénzügyi rendszere valamiképpen nem iszlám. Mindazonáltal az olyan prominens bankok, mint a National Commercial Bank (NCB), a Riyad Bank és a Saudi American Bank, az elmúlt esztendőkben megkezdték intézményeik iszlamizálását. Omán pedig, egyetlen arab országként, kifejezetten tiltja iszlám bank működését.
Az iszlám bankok egyébként viszonylag jól átvészelték a 2001-es amerikai terrortámadások utáni nemzetközi légkört. A Moody’s beruházási elemzései szerint az iszlám intézmények pénzügyi erejét alig érintette az amerikai tragédia, jóllehet, világszerte bizonyos „iszlámfóbia” alakult ki. Sőt, ahogyan Samuel Hayes, a Harvard Business School professzora írja, az iszlám bankok azzal büszkélkedhetnek, hogy erősödnek, növekszenek és terjeszkednek, s legitimitásuk a nyugati iszlám bankok szaporodásával csak tovább erősödik. Ilyen iszlám pénzintézetek ugyanis sok helyütt szorgoskodnak már; a többi között például Luxemburgban, Svájcban, Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban. S a legnagyobbak közül a Goldman Sachs, az ABN Amro, a BNP Paribas vagy a Commerzbank és a Nomura nagyon is aktívak az iszlám banki szektorban.
Hiába, az idők szava…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.