M5: közbeszerzés nélkül épül

Állami beruházás helyett az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. építi tovább várhatóan az M5-ös autópályát Kiskunfélegyházától Szeged felé, a fővállalkozó pedig a tulajdonosi kör egyik cége, a Strabag Építő Kft. lesz – értesült a Magyar Nemzet. Ez lesz az ára annak, hogy az AKA hajlandó elfogadni a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) díjcsökkentési javaslatát. Amennyiben bevezetik a matricát, a díjcsökkenés mértéke mindössze harminc százalék lesz, így továbbra is az átlagautós számára megfizethetetlen, Európa egyik legdrágább sztrádája marad az M5-ös.

Putsay Gábor
2003. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közbeszerzés nélkül építi meg várhatóan az M5-ös autópálya újabb hetvenöt kilométer hosszú szakaszát Kiskunfélegyháza és Röszke között az AKA Rt., a kivitelezési munkálatok fővállalkozója pedig ebben az esetben az autópálya-társaság főtulajdonosainak egyik cége, a Strabag Építő Kft. lesz. Az állam – az eddigi szándékokkal ellentétben – legkevesebb 140-150 milliárd forint értékű beruházásról mondana le, így az AKA érvényesítheti 2003. december 31-ig tartó opcióját. Mindeddig azért nem épült az autópálya, mert az M5-ös új szakaszainak 1998-as átadását követően az AKA-n kívül az állam is igényt tartott a beruházásra, abból a megfontolásból, hogy legalább Kiskunfélegyházától ne legyenek irreálisan magasak a használati díjak. Értesüléseink szerint Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a napokban megbeszélést tartott az AKA Rt. főtulajdonosaival, a tárgyaláson bankárok is jelen voltak. Az említett tárgyaláson egyetértés alakult ki a felek között a tekintetben, hogy – a koncessziós szerződésre hivatkozva – közbeszerzés nélkül épüljön tovább az M5-ös, a miniszter szerint a kivitelezést a Strabag mint fővállalkozó még az idén megkezdheti.
Kovács Ferenc, a gazdasági és közlekedési tárca helyettes államtitkára lapunknak elmondta: a kormány szándékai szerint az autópályának mihamarabb el kell érnie Szegedet, a koncessziós szerződést viszont az államnak be kell tartania, mivel jogállamban élünk. Állami beruházás esetén az M1-eshez hasonlóan vissza kellene vásárolni az M5-öst az üzemeltetőtől, amire jelenleg nincs pénzügyi fedezet. A minisztériumnak arra van lehetősége, hogy az üzemeltetési díjak csökkentésében érjen el eredményt az AKA-val folytatott tárgyalásokon. Kovács Ferenc szerint az AKA 2003-ban lényegesen kedvezőbb hitelekhez juthat, mint 1995-ben, így az autópálya olcsóbban épülhet.
Mint ismert, a Horn-kormány idején az M5-ös új szakaszai szintén közbeszerzés nélkül készültek el – holott jogászok szerint a szerződés lehetővé teszi, hogy az útépítőket ne a koncessziós társaság jelölje ki –, akkor is az AKA tulajdonosainak cégei voltak a fővállalkozók. A sztráda 1995–1998 között az állami ellenőrzés teljes kizárásával rekordösszegekért, kilométerenként másfél milliárd forintért épült. Ez az egyik oka annak, hogy az M5-ös Európa legdrágább autópályája, hiszen az AKA-nak a hiteleket folyamatosan törlesztenie kell a bankoknak. Az M5-ösön egyetlen út ma 3120 forint (lásd a keretes anyagot!), ám az autópálya fenntartását nemcsak az autósok, hanem az adózó polgárok is fizetik a veszteségeket kompenzáló üzemeltetési hozzájárulás miatt. Azzal, hogy az AKA építi tovább az M5-öst, a Medgyessy-kormány ugyanazt a hibát követi el, mint a Horn-kormány, hiszen az autópályadíjakat továbbra is a koncessziós társaság határozza meg, az állami hálózaton alkalmazott tarifákat lehetetlen bevezetni. Az AKA a továbbépítés ellenében hajlandó a jelenlegi szakaszok díjainak a csökkentésére, sőt bevezethető lesz a matrica is, ám a korrekció igen kis mértékű lesz. A matrica bevezetéséről információnk szerint Csillag István miniszter úgy foglalt állást, hogy a harmincszázalékos díjcsökkenés gazdaságilag elfogadható mértékű. Amennyiben erre sor kerülne, 2184 forintra csökkenne a személygépkocsival közlekedők esetén az úthasználat, így az M5-ös továbbra is a legdrágább autópályák közé tartozna Európában.
***
Irreálisan magas díjak. A 114 kilométer hosszú M5-ös autópályán Budapest és Kiskunfélegyháza között a személygépkocsival közlekedők egyetlen útért 3120 forintot fizetnek. Ugyanígy a 3,1 méteres tengelytávot meghaladó könnyűgépjárművek utáni díj 4300 forint, a közepes – három tengelytől – gépjárművel közlekedők pedig 6200 forintot fizetnek. A kamionosok díja 9680 forint. Az állam által kezelt 560 kilométer hosszú sztrádahálózaton a személygépkocsira megváltott tíznapos matrica ára 1900, a havi 3200, az éves pedig 29 ezer forint. A közepes gépjárművekre – 3,5–7,5 tonna között – a matrica 4600, 8300, illetve 73 ezer forintba kerül, a nehézgépjárművel közlekedők pedig 6700, 12 300, illetve 110 ezer forintot fizetnek. (P. U. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.