Reformok vagy víziók?

Ismét forrong az oktatás világa. A szaktárca jelenlegi vezetőinek ellentmondásos nyilatkozatai arra utalnak, hogy „reformterveiket” nem gondolták át kellőképpen. Pokorni Zoltán volt oktatási miniszter, az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottságának alelnöke a tervezett törvénymódosítások várható hatásairól beszélt lapunknak.

Hanczár János
2003. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élesedik a közoktatási törvény vitája, a szülők, diákok és pedagógusok pedig a sorozatos iskolabezárások ellen tiltakoznak. Egyetért-e azzal, hogy a tárca jelenlegi vezetői nyilatkozatai alapján úgy tűnik, mintha a házi feladatok és a buktatás szabályozását tartanák a közoktatás legégetőbb problémájának?
– A látszat valóban ez, a háttérben azonban egy totális közoktatási reform víziója körvonalazódik. Az Oktatási Minisztérium vezetői nem tanultak és nem felejtettek, mert ugyanazokat a javaslatokat melegítik fel újra, amelyek egyszer már megbuktak 1996–98 táján. Ismét előkerültek az iskolaszerkezet, a pedagógusok alkalmazásának és a tantervi szabályozás teljes átalakításának kérdései. Ezek önmagukban is hatalmas vitákat gerjesztenének, ám úgy látom, hogy a tárca vezetői ezekről a kérdésekről nem hajlandók véleményt cserélni.
– Számított a régi tervek úrjaélesztésére?
– A választási programok alapján reméltem, hogy nem lépnek még egyszer ugyanabba a folyóba. Reménykeltő volt az is, hogy a szocialisták korábban váltig hangoztatták, hogy soha többet nem követik el azt a hibát, hogy a szabad demokratákra bízzák az oktatás irányítását. Amikor azonban nyilvánvalóvá vált, hogy az SZDSZ körmeszakadtáig ragaszkodik a szaktárcához, sőt, az oktatás felügyeletét a koalíció feltételéül szabja, már sejtettem, hogy baj lesz. Az elmúlt időszak történései pedig azt jelzik, hogy az aggodalom – mind a szocialisták, mind a Fidesz részéről – jogos volt. Az ígért stabilitás, a nyugodt építkezés folytatása elmaradt. Helyette csapkodó, stratégia nélküli, titkolódzó, „csak azért is” politizálás jellemzi a tárcát.
– Ennek következménye a mostani – a szakszervezetek véleménye szerint várhatóan minden korábbit felülmúló – iskolabezárási hullám is?
– A jelenlegi helyzet kialakulásában „csak” társtettes a tárca. Az iskolabezárások és -összevonások közvetlen kiváltó oka az elfogadott költségvetésben található. Különböző becslések szerint 70–100 milliárd forint hiányzik az önkormányzatok idei költségvetéséből, ugyanis a kormány nem biztosította a tavalyi pedagógusbér-emelés fedezetét. Tanárként örülök, hogy a béremelés megtörtént, s ezzel az általunk kidolgozott pedagógusi életpályamodellnek legalább az egyik eleme megvalósulhatott. Ugyanakkor a fedezet hiánya miatt – ahogyan erre az Állami Számvevőszék is figyelmeztetett jelentésében – a csőd szélére sodródhatnak a nagy iskolafenntartó önkormányzatok és a kistelepülések.
– Az oktatási tárca vezetői ezzel szemben azt állítják, hogy megvan a pénz.
– Felelőtlennek tartom ezt a magatartást. A sértettség, a kioktató megnyilatkozások és a kifogások keresése helyett meg kellene találni a megfelelő gyógymódot erre a gondra. Ha nem történik semmi, akkor az önkormányzatok kénytelenek lesznek tömegesen megszüntetni óvodáikat, iskoláikat, s ezerszám kerülhetnek utcára pedagógusok. A közoktatási törvény tervezett módosítása pedig még ronthat is a helyzeten, mert a javaslat kiiktatná azt a garanciát a törvényből, amely az állami támogatások évről évre történő növekedését biztosítja, s ezzel konzerválja a jelenlegi forráshiányos állapotot. A pedagógusok alkalmazási feltételeinek megváltoztatása azzal a következménnyel járhat, hogy akár tíz-tizenötezer tanár is elveszítheti az állását.
– A minisztérium vezetői szerint az iskolabezárások valódi oka a gyermeklétszám csökkenése. Egyetért ezzel?
– Ha cinikusan akarnék válaszolni, azt mondhatnám, most lépnek iskoláskorba azok a gyerekek, akiknek jelentős részben a Bokros-csomag miatt lesz majd kevesebb osztálytársuk. A Horn–Kuncze-kormány idején 115 ezerről 97 ezerre csökkent a születések száma. Természetesen igazságtalan lenne, ha csak ebben keresnénk az okokat, azonban tény, hogy a Fidesz vezette kormánynak sikerült megfékezni ezt a tendenciát, ami azt jelzi, hogy lehet hatékony családpolitikát megvalósítani. Régóta tart a gyereklétszám csökkenése, azonban nem okoz egyik évről a másikra villámcsapásszerű változást. Az idei költségvetés az a kényszerítő erő, amely miatt ezt a lépést a fenntartók megteszik, ha nem látnak más megoldást.
– Elfogadhatónak tartja, hogy a közoktatási törvény módosításának indokai között szerepel a tanulók túlterheltségének megszüntetése is?
– Ez egy nemes cél, amellyel magam is egyetértek. A tanulók túlterhelése azonban korántsem mondható általánosnak, még akkor sem, ha szülőként, tanárként így érezzük. A közelmúltban két kutatás eredménye is napvilágot látott, amelyek szerint úgy tűnik, hogy a döntően a hat és nyolc évfolyammal működő gimnáziumok, illetve a gimnáziumi és felsőoktatási felvételire készülő diákok a túlterheltek. Olyan megoldást kell találni, amely számol azzal, hogy a diákok mintegy 70-80 százaléka nem túlterhelt. Bizonyosan rosszak tehát azok a megoldások, amelyek valamennyi diákot érintik.
– Mennyiben érintette az iskolák kilencven százalékában használt kerettantervi szabályozást az Országos Köznevelési Tanács vétója és a szakmai szervezetek tiltakozása ellenére áterőszakolt tavalyi közoktatási törvénymódosítás, amely általánosságban csökkentette a tanulói óraszámokat?
– Nehezíti, de önmagában még nem teszi lehetetlenné az alkalmazásukat. Ez sajnos nem mondható el a most vitatott módosításról, amelynek következményeként minden iskolában újra kellene írni a tanterveket. Ez a lépés felrúgása annak a szakmai kompromisszumnak, amely 1998–99-ben alakult ki, s amelynek eredményeként bevezették a kerettanterveket. A mostani törvénytervezet fölmelegíti a ’96–97-es NAT-ot annak minden elemével: a 6+6-os iskolaszerkezeti modellel, a lineáris tananyagszerkesztésével és az egységes tanárképzési rendszerével.
– Milyen veszélyeit látja a változtatásnak?
– A legnagyobb baj az, hogy a változtatások kettévágnak egy fejlesztési folyamatot, ahelyett, hogy megvárnák ezek eredményét. Az elmúlt két évtizedben egyre kevesebb idő és energia maradt az alapkészségek kialakítására. A kíméletlen verseny arra szorította az iskolákat, hogy versengjenek a diákokért, hiszen egyre kevesebben vannak, s ezért többségük azt az egyszerű utat választotta, hogy azt is megtanítja a gyerekeknek, amit a többieknek csak később vagy egyáltalán nem. Mi arra jutottunk, hogy egy valóban szabályozó tantervi modellel, a verseny korlátozásával, a továbbképzési rendszerrel, az értékelés-mérés napi gyakorlatba történő beemelésével és a tankönyvpiac minőségi szabályozásával lehet fölvenni az említett jelenségekkel a harcot. Ezt a szakma többsége elfogadta, a fejlesztési programok elindultak.
– Most azonban mindez megakadhat…
– Így van. Ezek a programok 2-3 éve indultak, még nem mérhető, hogy milyen előrelépést hoznak. Ráadásul a javasolt megoldások – bár egyik-másik első ránézésre valóban szellemesnek tűnik – nem életszerűek, és óriási felfordulást okoznak majd. A 6+6-os szerkezetet favorizáló szabad demokraták úgy gondolják, hogy ha az ismétlést elvesszük a felső tagozat, illetve a gimnázium esetében, ezt képzéssé formáljuk, így marad idő az alapozásra. A javaslat meggyőződésem szerint nem működik, mert nem lehet minden tananyagot lineárisan szerkeszteni. A másik probléma – amit oktatásszociológusok régen hangoztatnak –, hogy a korai szelekció, a korai iskolaváltás elitizál, konzerválja a társadalmi különbségeket. Minél korábbra kerül a középfokú iskola választásának kényszere, annál kevésbé érvényesül a gyerekek szorgalma, tehetsége, s újraíródik a szülők anyagi és szociális helyzete. Emellett fennáll annak a veszélye, hogy azok az önkormányzatok, amelyek most nyolc évfolyamos iskolát működtetnek, megelégszenek majd a hatosztályos elemivel, különösen akkor, ha ez olcsóbban – kizárólag tanítók alkalmazásával is – fenntartható. Magyarországon 250-nél kevesebb önkormányzat tud középiskolát működtetni, s nagy baj lenne, ha a felső tagozatok ezekre a településekre húzódnának vissza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.