A türelem művészete

A második világháború után Csíkdánfalva a csíki fazekasok nevezetes települése volt. Az egykor félszáz szakemberből ma már csak egy él. Gergely András még mindig agyagból készült használati tárgyakból tartja el családját.

Kristály Lehel
2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mester agyagtól megkérgesedett kezét nyújtva mutatkozik be. Az alig másfél méter magas öregember házába tessékel. A kis lak egyben pénzt hozó műhely is. Hatan férnek meg huszonöt négyzetméteren, ám a gazda nem elégedetlenkedik, noha mégsem bánta volna, ha több fiúgyermekkel áldja meg a sors.
– Mert ez nem női munka, kérem! – okít.
A tanulás nála veréssel kezdődött. Azért kapott ki apjától, mert vasárnap látott munkához, és felfordította a műhelyt. Gergely András ekkor tízéves volt.
– A lábam nem érte a korongot – neveti el magát. Az első fazekaskorongra most is jó szívvel emlékezik vissza. A fazekasság nem nehéz szakma, fűzi hozzá, de ez csak akkor igaz, ha művelőjét komolyan érdekli. Sajnos ilyen emberek mind kevesebben vannak, főleg a fiatalok körében. – Ha valaki odaveti az eszit, tuggya, s ha nem, akkor nem fog fazakat csinálni – mondja ízes székely nyelvezettel. Fiát is azért tanította meg a mesterségre, hogy ne „tekeregjen” iskola után, aztán az mégis Magyarországon próbált szerencsét.
– Pedig még a villanymotoros korongot is odaadtam neki – réved az ablak felé, miközben kucsmáján bök egyet. Ám az iskolában Gergely András sem sokszor fordult elő.
– Nem nagyon törődtem a tanulással, mert az eszemet odavetettem a fazekakba – legyint. Csak négy osztályt végzett, kétszer megbukott. Portékáját mégis sokfelé elvitte, habár az 1989-es romániai hatalomváltás az ő életében is fordulópontot jelentett. Alábbhagyott az utazgatásokkal, pedig korábban járta Háromszéket, a román vidékeket, még az óromán királyság területeit is. Most a vonat drága, ezért alkalmanként csak a csángókhoz és Moldvába látogat el. Háromszék pedig kimaradt.
– Vaj eggyet viszek, és eladom most is – mondja. Dísztárgyakkal nem foglalkozik, mert a környékbeli agyagból azt nem lehet készíteni. Pedig jól fogna, ha ő is megmutatná tudását ezen a téren, mert ma már a korondi díszkerámiások is csak sorozatgyártott darabokkal kereskednek. Mikor hazatér a vásárokról, az el nem adott portékát ismerőseinél hagyja – mindig üres kézzel és egy kis pénzzel érkezik meg. A műanyagból készült használati tárgyakat pedig mellőzi, ha csak lehet.
– Abban nem lehet káposztát főzni, mert elolvad a kályhán – tréfálkozik a mester. Ma már a virágcserép sem kelendő, pedig gyermekkorában nem győzték azokat gyártani apjával.
– Román földön a tejesedényeket vásárolják inkább – mondja, hozzátéve, hogy az ottaniakkal éppen annyira tud szót érteni, hogy az árut eladhassa. De Gergely András ma már egyre kevesebbet dolgozik. Vásárlói kimaradtak, a műanyag korában már nem üzlet az agyagedény, és egymagában csak kevés tárgyat tud kivinni a piacra.
A beszélgetést a fazekaskorong mellett folytatjuk. A mester feltűri inge ujját, agyagos kötényt teker dereka köré, és miután a kucsmát elkopott fejfedővel cseréli fel, kimér három emberökölnyi agyagot az asztalra. Halk nyögésekkel gyúrja a sárga agyagot, de mintha csak kalácsnak valóval lenne dolga. A gúla alakú, nyers darabot felcsapja a korongra: negyedóra múltán négyliteres káposztásfazék forog az ablakon beáramló napfényben. Mintha vézna karján keresztül áramlana lelke és tudása a már agyaggal körbevett négyliteres térbe. Körülötte rakásban állnak az egyformára szabott fazekak, edények. Azt mondja, már a nyersanyag súlyából érzi, milyen űrméretet tud adni a későbbi formának. Amíg dolgozik, szemöldökét felhúzva, nyelvét ajkai közé szorítva, szakértelemmel vizsgálja az egyre domborodó edényt. Arra is ügyel, hogy kíváncsiskodás közben nehogy beszóródjak agyaggal. Jobb lábára, amellyel a korongot hajtja, sportcipőt húzott, míg a balon bőrből készült lábbelit hagyott. Amikor elkészül, egy pillanatra büszkén megáll műhelye közepén, majd dróttal óvatosan lemetszi az elkészült darabot a korongról.
Hatvanötödik életéve felé így közelít Gergely Andráshoz a jövő. Így él egy feledésbe merülő mesterség Csíkdánfalva nyugati oldalában, az agyag világában. Bár többen felfigyeltek a mester munkáira, amelyek nyugati konyhákba is elkerültek, mégis nehezen képzelhető, hogy lehet még mesterségének virágkora. Ám amikor elköszönünk, derűsen ejt el egy titkot:
– Türelem kell a fazekassághoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.